Sortowanie
Źródło opisu
Katalog zbiorów Miejskiej Biblioteki Publicznej w Olsztynie
(1454)
IBUK Libra
(28)
Forma i typ
Książki
(1426)
Proza
(330)
Publikacje dydaktyczne
(137)
Publikacje naukowe
(89)
Publikacje popularnonaukowe
(63)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(54)
Poradniki i przewodniki
(33)
Audiobooki
(32)
E-booki
(28)
Poezja
(27)
Publikacje dla niewidomych
(18)
Publikacje fachowe
(17)
Dramat (rodzaj)
(14)
Komiksy i książki obrazkowe
(4)
Rejestracje audio i wideo
(3)
Nuty
(2)
Albumy i książki artystyczne
(1)
Muzyka
(1)
Dostępność
dostępne
(2216)
wypożyczone
(209)
nieokreślona
(28)
tylko na miejscu
(10)
Placówka
Planeta 11
(177)
DGiOZ
(2)
Biblioteka Ekonomiczno-Techniczna
(352)
Filia nr 2
(142)
Filia nr 4
(76)
Filia nr 5
(224)
Filia nr 6
(166)
Filia nr 9
(234)
Filia nr 10
(224)
Filia nr 12
(158)
Filia nr 13
(209)
Filia nr 15
(133)
Filia nr 16
(117)
Filia nr 18
(236)
Biblioteka Astronomiczna
(3)
Filia nr 4 - podr.
(1)
Filia nr 5 - podr.
(1)
Filia nr 12 - podr.
(1)
Filia nr 18 - podr.
(2)
Multicentrum - podr.
(5)
Autor
Bielańska Andżelika
(31)
Szancer Jan Marcin (1902-1973)
(31)
Makuszyński Kornel (1884-1953)
(29)
Nienacki Zbigniew (1929-1994)
(27)
Walentynowicz Marian (1896-1967)
(18)
Weresa Marzenna
(18)
Samojlik Tomasz (1978- )
(17)
Dzwonkowski Robert
(16)
Brzechwa Jan (1900-1966)
(15)
Szczygielski Marcin (1972- )
(14)
Będkowska Hanna
(13)
Kruszewicz Andrzej (1959- )
(13)
Brodacki Michał
(12)
Dybczak Aleksandra
(12)
Kownacka Maria (1894-1982)
(12)
Sapkowski Andrzej (1948- )
(11)
Collodi Carlo (1826-1890)
(9)
Grzywacz Jacek
(9)
Mikołuszko Wojciech
(9)
Nurowska Maria (1944-2022)
(9)
Watała Elwira
(9)
Bilińska Agnieszka (1961- )
(8)
Kozińska Dorota (1964- )
(8)
Sienkiewicz Henryk (1846-1916)
(8)
Biliński Włodek (1961- )
(7)
Dmoch Adam
(7)
Fuks Agata
(7)
Jachimecka Zofia (1886-1973)
(7)
Konopnicka Maria (1842-1910)
(7)
Liszewska Joanna
(7)
Mickiewicz Adam (1798-1855)
(7)
Przybyłek Marcin (1968- )
(7)
Skalska Maria (tłumacz)
(7)
Wachowicz Barbara (1937-2018)
(7)
Wernsing-Bottmeyer Barbara (1956- )
(7)
Courths-Mahler Hedwig (1867-1950)
(6)
Jabłoński Witold (1957- )
(6)
Kocowska Barbara (1955- )
(6)
Konwicki Tadeusz (1926-2015)
(6)
Koper Sławomir (1963- )
(6)
Kowalski Arkadiusz Michał
(6)
May Karl (1842-1912)
(6)
Pacana Andrzej
(6)
Parynow Ludmiła
(6)
Sikora Jacek (1950- )
(6)
Tomczak Przemysław
(6)
Łunarski Jerzy
(6)
Andersen Hans Christian (1805-1875)
(5)
Baniewicz Artur (1963- )
(5)
Curwood James Oliver (1878-1927)
(5)
Czerwińska Ewa (tłumacz)
(5)
Defoe Daniel (1661?-1731)
(5)
Gil Wojciech
(5)
Gosztyła Krzysztof (1956- )
(5)
Kiss Jacek
(5)
Kozłowski Aleksander
(5)
Lewańska-Tukaj Katarzyna
(5)
Marlicz Jerzy (1898-1980)
(5)
Maruszczak Marta
(5)
Masterton Graham (1946- )
(5)
Maternicka Grażyna
(5)
Mierzwa Waldemar
(5)
Rodziewiczówna Maria (1864-1944)
(5)
Samborska Małgorzata (tłumaczka)
(5)
Sobiecki Roman (1954- )
(5)
Strukowska Dorota
(5)
Urbanik Jolanta (botanika)
(5)
Wilamowska Małgorzata
(5)
Wąsik Sławomir
(5)
Zbonikowska Ewa
(5)
Zięba Krzysztof
(5)
Żbikowski Radosław
(5)
Bietz Christine
(4)
Birkenmajer Józef (1897-1939)
(4)
Brown Janet Allison (1964- )
(4)
Będkowska Agata
(4)
Chaffey Samantha
(4)
Czernek Marek
(4)
Doyle Arthur Conan (1859-1930)
(4)
Dykier Monika
(4)
Dąbrówka Marcin
(4)
Floriańczyk Barbara
(4)
Gajda Małgorzata
(4)
Gomoliński Piotr
(4)
Gorazdowski Marcin Jan
(4)
Graszka-Petrykowski Dariusz
(4)
Hassenmüller Heidi (1941- )
(4)
Jednoralski Grzegorz
(4)
Korczak Janusz (1878?-1942)
(4)
Krantz Judith (1928-2019)
(4)
Krwawicz Małgorzata
(4)
Krzymowski Bogdan
(4)
Kunert Andrzej Krzysztof (1952- )
(4)
Matuszak Dagmara (1973- )
(4)
Mazur Krystyna (tłumacz)
(4)
O'Nan Gerald D
(4)
O'Nan Lawrence W. (1944- )
(4)
Prus Bolesław (1847-1912)
(4)
Płatkowska Paulina
(4)
Rafalski Jerzy
(4)
Rok wydania
2020 - 2024
(115)
2010 - 2019
(428)
2000 - 2009
(553)
1990 - 1999
(307)
1980 - 1989
(5)
1970 - 1979
(1)
200 - 209
(10)
190 - 199
(14)
Okres powstania dzieła
2001-
(350)
1901-2000
(180)
1801-1900
(32)
1945-1989
(22)
1918-1939
(9)
1989-2000
(7)
1701-1800
(6)
1901-1914
(5)
1601-1700
(2)
500-401 p.n.e.
(1)
Kraj wydania
Polska
(1481)
Język
polski
(1476)
angielski
(3)
Odbiorca
Dzieci
(227)
9-13 lat
(127)
Szkoły wyższe
(112)
6-8 lat
(94)
Młodzież
(90)
14-17 lat
(61)
0-5 lat
(25)
Niewidomi
(18)
Rodzice
(4)
Inżynierowie budownictwa
(3)
Studenci
(3)
Szkoły podstawowe
(3)
Menedżerowie
(2)
Nauczyciele
(2)
Szkoły średnie
(2)
18+
(1)
Analitycy ekonomiczni
(1)
Budowlani
(1)
Dyrektorzy HR
(1)
Ekonomiści
(1)
Elektrycy
(1)
Inspektorzy budowlani
(1)
Inżynierowie elektrycy
(1)
Kobieta
(1)
Nauczanie początkowe
(1)
Pedagodzy
(1)
Pracownicy pomocy społecznej i pracy socjalne
(1)
Przedsiębiorcy
(1)
Psychoterapeuci
(1)
Rzeczoznawcy budowlani
(1)
Szkolnictwo wyższe
(1)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(377)
Literatura angielska
(45)
Literatura amerykańska
(28)
Literatura niemiecka
(23)
Literatura włoska
(12)
Literatura francuska
(10)
Literatura duńska
(5)
Literatura belgijska
(1)
Literatura chorwacka
(1)
Literatura grecka
(1)
Literatura japońska
(1)
Literatura kanadyjska
(1)
Literatura szwajcarska
(1)
Literatura ukraińska
(1)
Temat
Zwierzęta
(29)
Przedsiębiorstwo
(28)
Kobieta
(27)
Ptaki
(18)
Koziołek Matołek (postać fikcyjna)
(16)
Unia Europejska
(16)
Psy
(15)
Władcy
(15)
Przyjaźń
(14)
Relacje międzyludzkie
(14)
Życie codzienne
(14)
Innowacje
(13)
Koty
(13)
Rodzina
(13)
Budownictwo
(12)
Gry edukacyjne
(12)
Zarządzanie
(12)
Las
(11)
Osoby w wieku starszym
(11)
Życie seksualne
(11)
Gospodarka
(10)
Konkurencyjność
(10)
Magia
(10)
Owady
(10)
Armia Krajowa (AK)
(9)
Dinozaury
(9)
Miłość
(9)
Polityka społeczna
(9)
Przyroda
(9)
Wojsko
(9)
Małżeństwo
(8)
Ochrona środowiska
(8)
Rozwój regionalny
(8)
Socjologia
(8)
Uczniowie
(8)
Zarządzanie jakością
(8)
Czarodzieje
(7)
Dzieci
(7)
Finanse publiczne
(7)
Fundusze strukturalne UE
(7)
Historia
(7)
Międzynarodowe stosunki gospodarcze
(7)
Odżywianie
(7)
Pan Kleks (postać fikcyjna)
(7)
Pisarze polscy
(7)
Polityka gospodarcza
(7)
Samorząd terytorialny
(7)
Szkoły
(7)
COVID-19
(6)
Gry i zabawy
(6)
Inwestycje
(6)
Konstrukcje stalowe
(6)
Miasta
(6)
Nauki przyrodnicze
(6)
Obyczaje i zwyczaje
(6)
Pedagogika
(6)
Podatek
(6)
Przedsiębiorstwa małe i średnie
(6)
Rozwój psychofizyczny dziecka
(6)
Rynek pracy
(6)
Rysunek
(6)
Trudne sytuacje życiowe
(6)
Unia Europejska (UE)
(6)
Więźniowie polityczni
(6)
Wychowanie w rodzinie
(6)
Budżety terenowe
(5)
Chemia
(5)
Drogi
(5)
Drzewa
(5)
Ekologia
(5)
Faworyty i faworyci
(5)
Finanse przedsiębiorstwa
(5)
Gady
(5)
Inwestycje zagraniczne
(5)
Jazda konna
(5)
Koń
(5)
Mieszkania
(5)
Morza
(5)
Odpady
(5)
Parki i ogrody
(5)
Polityka regionalna
(5)
Prawo Unii Europejskiej
(5)
Płazy
(5)
Rody
(5)
Rośliny
(5)
Rośliny chronione
(5)
Rośliny leśne
(5)
Transport
(5)
Wieś
(5)
Zdobnictwo
(5)
Środki masowego przekazu
(5)
Aktorzy polscy
(4)
Akwarium
(4)
Artyści polscy
(4)
Biologia
(4)
Dziewczęta
(4)
Efektywność ekonomiczna
(4)
Energetyka
(4)
Etyka chrześcijańska
(4)
Folklor
(4)
Temat: dzieło
Biblia
(2)
Biały Kieł
(1)
Król Edyp
(1)
Ogniem i mieczem
(1)
Powrót posła
(1)
Unia Europejska
(1)
Świętoszek
(1)
Temat: czas
2001-
(70)
1901-2000
(60)
1989-
(34)
2001-0
(19)
1801-1900
(16)
1945-1989
(15)
1939-1945
(14)
1901-
(13)
1989-2000
(13)
1918-1939
(9)
1501-1600
(8)
1701-1800
(7)
1801-
(7)
1601-1700
(6)
1301-1400
(5)
1401-1500
(5)
1945-
(4)
1201-1300
(3)
1914-1918
(3)
1939-
(3)
1001-1100
(2)
1901-1914
(2)
1918-
(2)
1001-
(1)
1101-
(1)
1101-1200
(1)
1201-
(1)
1301-
(1)
1401-
(1)
1501-
(1)
1601-
(1)
401-
(1)
501-
(1)
601-
(1)
701-
(1)
801-
(1)
901-
(1)
901-1000
(1)
Temat: miejsce
Polska
(117)
Mazury
(13)
Kraje Unii Europejskiej
(8)
Kielce (woj. świętokrzyskie ; okręg)
(5)
Warmia
(5)
Województwo mazowieckie (1999- )
(5)
Europa
(4)
Region bałtycki
(4)
Warszawa (woj. mazowieckie)
(4)
Czechy
(3)
Europa Środkowo-Wschodnia
(3)
Lublin (woj. lubelskie ; okolice)
(3)
Niemcy
(3)
Nowogródek (Białoruś, obw. grodzieński, rej. nowogródzki ; okolice)
(3)
Rosja
(3)
Stany Zjednoczone (USA)
(3)
Wilno (Litwa ; okolice)
(3)
Wrocław (woj. dolnośląskie)
(3)
Węgry
(3)
Świat
(3)
Antarktyda
(2)
Białoruś
(2)
Górny Śląsk
(2)
Japonia
(2)
Litwa
(2)
Missisipi (Stany Zjednoczone ; rzeka)
(2)
Missouri (Stany Zjednoczone ; stan)
(2)
Olsztyn (woj. warmińsko-mazurskie)
(2)
Prusy Wschodnie
(2)
Wołyń (Ukraina ; kraina historyczna)
(2)
ZSRR
(2)
Afganistan
(1)
Afryka
(1)
Afryka Północna
(1)
Alpy (góry)
(1)
Angola
(1)
Arktyczne, Morze
(1)
Bałtyk (wybrzeże)
(1)
Belgia
(1)
Białystok (woj. podlaskie ; okolice)
(1)
Białystok (woj. podlaskie)
(1)
Bytom (woj. śląskie)
(1)
Dartmoor (Wielka Brytania)
(1)
Demokratyczna Republika Konga
(1)
Dąbrówno (woj. warmińsko-mazurskie, pow. ostródzki, gm. Dąbrówno)
(1)
Estonia
(1)
Francja
(1)
Frankfurt nad Odrą (Niemcy)
(1)
Frombork (woj. warmińsko-mazurskie, pow. braniewski, gm. Frombork)
(1)
Gopło (woj. kujawsko-pomorskie ; jezioro)
(1)
Grenlandia (Dania ; wyspa)
(1)
Jukon (Kanada ; terytorium)
(1)
Kabul (Afganistan)
(1)
Kaliningrad (Rosja ; okręg)
(1)
Kornwalia (Wielka Brytania ; hrabstwo)
(1)
Kołyma (Rosja ; dorzecze)
(1)
Kresy wschodnie Rzeczypospolitej
(1)
Laskowiec (woj. mazowieckie, pow. ostrołecki, gm. Rzekun)
(1)
Lwów (Ukraina, obw. lwowski)
(1)
Magdeburg (Niemcy)
(1)
Morze Koralowe
(1)
Norwegia
(1)
Ocean Spokojny
(1)
Opole (woj. opolskie ; okolice)
(1)
Pacyfik
(1)
Polacy za granicą
(1)
Polesie (kraina historyczna)
(1)
Polska (część wschodnia)
(1)
Pomorze Gdańskie
(1)
Praga (Czechy)
(1)
Ryn (woj. warmińsko-mazurskie, pow. giżycki, gm. Ryn)
(1)
Rzeszów (woj. podkarpackie ; okręg)
(1)
Siemiatycze (woj. podlaskie ; okolice)
(1)
Stany Zjednoczone
(1)
Stróża (woj. małopolskie, pow. Myślenice)
(1)
Suwałki (woj. podlaskie ; okolice)
(1)
Syberia (Rosja)
(1)
Szkocja (Wielka Brytania)
(1)
Szwajcaria
(1)
Słowacja
(1)
Teby (Grecja)
(1)
Turcja
(1)
Umowa
(1)
Werona (Włochy)
(1)
Wielka Brytania
(1)
Województwo dolnośląskie (1999- )
(1)
Województwo lubelskie (1999- )
(1)
Województwo podkarpackie (1999- )
(1)
Województwo podlaskie (1999- )
(1)
Województwo wielkopolskie (1999- )
(1)
Województwo śląskie (1999- )
(1)
Yorkshire (Wielka Brytania)
(1)
Zagłebie Dąbrowskie
(1)
Łotwa
(1)
Żyrardów (woj. mazowieckie)
(1)
Żywiec (woj. śląskie ; okolice
(1)
Gatunek
Podręcznik
(146)
Publikacje dla dzieci
(127)
Wydawnictwa popularne
(105)
Powieść obyczajowa
(89)
Powieść
(82)
Poradnik
(77)
Książki dla małych dzieci
(66)
Opracowanie
(66)
Powieść przygodowa
(62)
Opowiadania i nowele
(38)
Monografia
(37)
Publikacja bogato ilustrowana
(37)
Pamiętniki i wspomnienia
(33)
Fantastyka
(31)
Biografia
(27)
Wiersze
(25)
Bajki i baśnie
(23)
Praca zbiorowa
(18)
Publikacje dla niewidomych
(18)
Atlas zwierząt
(17)
Materiały pomocnicze
(17)
Powieść historyczna
(16)
Opowiadania i nowele obyczajowe
(15)
Encyklopedia
(13)
Antologia
(12)
Fantasy
(12)
Literatura o regionie
(11)
Publicystyka
(11)
Romans
(10)
Materiały konferencyjne
(9)
Przewodnik turystyczny
(9)
Science fiction
(8)
Sensacja (rodzaj/gatunek)
(8)
Atlas roślin
(7)
Broszura
(7)
Dramat (gatunek literacki)
(7)
Powieść fantastyczno-realistyczna
(7)
Łatwe opowiadania przyrodnicze
(7)
Kryminał
(6)
Esej
(5)
Pieśń i piosenka
(5)
Powieść grozy
(5)
Raport z badań
(5)
Encyklopedie dla dzieci
(4)
Encyklopedie dla dzieci polskie
(4)
Legendy i podania
(4)
Literatura dla dzieci
(4)
Literatura dziecięca w języku angielskim
(4)
Powieść biograficzna
(4)
Powieść psychologiczna
(4)
Przepisy kulinarne
(4)
Raport
(4)
Słowniki angielsko-polskie dla dzieci
(4)
Tragedia
(4)
Utwory sceniczne dla dzieci
(4)
Ćwiczenia i zadania dla szkół ponadgimnazjalnych
(4)
Dane statystyczne
(3)
Komiks
(3)
Książka obrazkowa
(3)
Poezja
(3)
Powieść polityczna
(3)
Ćwiczenia i zadania
(3)
Dramat polski
(2)
Film polski
(2)
Fotografia cyfrowa
(2)
Lektura z opracowaniem
(2)
Listy
(2)
Literatura
(2)
Literatura dziecięca rosyjska
(2)
Literatura w języku ukraińskim
(2)
Muzyka dla dzieci
(2)
Opowiadanie o tematyce religijnej
(2)
Partytura
(2)
Powieść autobiograficzna
(2)
Powieść przyrodnicza
(2)
Rysunek techniczny
(2)
Satyra
(2)
Scenariusz
(2)
Scenariusz zajęć
(2)
Szkic literacki
(2)
Słownik niemiecko-polski
(2)
Słownik polsko-niemiecki
(2)
Słuchowisko
(2)
Tablice i wzory
(2)
Teatr polski
(2)
Wydawnictwa dla dzieci i młodzieży
(2)
Zagadki
(2)
Album
(1)
Ballada (gatunek literacki)
(1)
Biblia dla dzieci
(1)
Dokumenty audiowizualne
(1)
Dramat (gatunek literacki) francuski
(1)
Film europejski
(1)
Gry i zabawy
(1)
Gry i zabawy dziecięce
(1)
Kalendarium
(1)
Karykatura
(1)
Klucz do oznaczania zwierząt
(1)
Komedia
(1)
Książka kucharska
(1)
Dziedzina i ujęcie
Gospodarka, ekonomia, finanse
(56)
Biologia
(35)
Edukacja i pedagogika
(30)
Historia
(24)
Zarządzanie i marketing
(22)
Prawo i wymiar sprawiedliwości
(16)
Inżynieria i technika
(13)
Architektura i budownictwo
(12)
Medycyna i zdrowie
(12)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(12)
Socjologia i społeczeństwo
(10)
Fizyka i astronomia
(8)
Podróże i turystyka
(8)
Geografia i nauki o Ziemi
(7)
Ochrona środowiska
(7)
Bezpieczeństwo i wojskowość
(6)
Hobby i czas wolny
(5)
Psychologia
(5)
Rodzina, relacje międzyludzkie
(5)
Opieka nad zwierzętami i weterynaria
(4)
Etnologia i antropologia kulturowa
(3)
Informatyka i technologie informacyjne
(3)
Literaturoznawstwo
(3)
Transport i logistyka
(3)
Kulinaria
(2)
Kultura i sztuka
(2)
Nauka i badania
(2)
Religia i duchowość
(2)
Rozwój osobisty
(2)
Chemia
(1)
Kultura fizyczna i sport
(1)
Matematyka
(1)
Praca, kariera, pieniądze
(1)
Rolnictwo i leśnictwo
(1)
1482 wyniki Filtruj
E-book
W koszyku
Drodzy Czytelnicy , oddajemy w Wasze ręce zbiór scenariuszy, które wykorzystywałyśmy podczas zajęć logopedycznych prowadzonych w przedszkolach i w poradni psychologiczno-pedagogicznej. Scenariusze zawierają ćwiczenia oddechowe, usprawniające aparat artykulacyjny, ćwiczenia w naśladowaniu dźwięków z otoczenia, sprzyjające prawidłowej realizacji samogłosek i spółgłosek. Celem naszych zajęć było kształtowanie poprawnej wymowy, wzbogacanie słownictwa i wiedzy o środowisku oraz nauka konstruowania wypowiedzi u dzieci w wieku przedszkolnym. Wiemy, że rozwój mowy nie jest procesem wyizolowanym, lecz ściśle związanym z rozwojem ruchowym i poznawczym dziecka, stąd wiele ćwiczeń wspomagających rozwój motoryki dużej i małej, świadomości fonologicznej, percepcji wzrokowej, pamięci i uwagi. Wszystkim ćwiczeniom nadawałyśmy formę zabawy, aby dzieci chętnie i aktywnie w nich uczestniczyły. Życzymy radosnej i owocnej pracy. Autorki
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Niniejsze opracowanie jest próbą spojrzenia na mutyzm wybiórczy z różnych perspektyw. Punktem odniesienia stało się dziecko, ponieważ to właśnie z dziećmi pracuje każda z nas. Nie ma dwóch osób z takim samym przebiegiem mutyzmu – nawet wśród bliźniąt są spore różnice w funkcjonowaniu. Autorki proponują podejście do tego zaburzenia z wielu stron. Inaczej widzi je rodzic dziecka – często towarzyszą temu emocje, poczucie winy czy wreszcie refleksje, w jaki sposób najlepiej mu pomóc. Inaczej patrzy dziecko – nie rozumie wielu mechanizmów, które nim kierują, nie potrafi samo poradzić sobie z niemówieniem, często rządzą nim emocje, których nie umie opanować; zdarza się, że winy szuka w sobie. Jako ostatnie zaprezentowano binarne spojrzenie specjalisty. Pierwsza część zawiera opis tego, z czym zmaga się dziecko w placówce przedszkolnej czy szkolnej. Opowieść o chłopcu jak sopel lodu pokazuje zaś spojrzenie terapeuty, który wyposażony w wiedzę staje się wsparciem dla dziecka i jego rodzica w zmaganiach z mutyzmem. To specjalista po dokładnym wywiadzie zaproponuje dziecku terapię uszytą na jego miarę, często z wykorzystaniem elementów różnych metod terapeutycznych.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Publikacja omawia badania zrealizowane przez Instytut Medycyny Pracy w Łodzi na losowej próbie ponad 1200 nauczycieli szkół publicznych z całego kraju. W książce przedstawiono wyniki aktualnej diagnozy stanu pozytywnych (salutogennych) i negatywnych (stresorów) czynników środowiska pracy nauczycieli. Dane uzupełniono o analizę jakości relacji nauczyciel – uczeń, także w zakresie przemocy w tym wymiarze. Omówiono również konsekwencje oddziaływania warunków pracy na nauczycieli, w tym poziom wypalenia zawodowego. Publikacja zawiera także propozycje praktycznych rozwiązań w kwestii redukcji ujemnego wpływu środowiska pracy nauczyciela na jego dobrostan. Niniejsza książka na podstawie wyników aktualnych reprezentatywnych badań na dużej próbie nauczycieli opisuje, jak spostrzegają oni pozytywne i negatywne czynniki występujące w ich miejscu pracy. Podjęto w niej dyskusję na temat związków między warunkami pracy nauczyciela a relacją nauczyciel – uczeń. Ponieważ z założenia prezentowana publikacja ma mieć wymiar praktyczny, czytelnika zainteresowanego metodologią zrealizowanych badań odsyłamy do aneksu, gdzie przedstawiono podstawowe informacje dotyczące schematu badawczego, doboru próby i zastosowanych narzędzi. […] Pragniemy, aby głównymi odbiorcami książki były osoby zajmujące się planowaniem i organizacją pracy nauczycieli na różnych poziomach – od systemowego po zarządzanie konkretną placówką oświatową. Staraliśmy się zatem uzyskać kompromis – przedstawiamy rzetelne dane naukowe jednak w przystępnej formie, świadomie rezygnując z niektórych dyskusji teoretycznych czy bardziej skomplikowanych metod analizy uzyskanych wyników. […] […] Struktura książki obejmuje rozdziały wprowadzające do zagadnień stresorów i czynników salutogennych w środowisku pracy oraz rozwiązań na rzecz wspierania dobrostanu nauczyciela w środowisku pracy. W kolejnych rozdziałach omówiono wpływ warunków pracy na nauczyciela, uwzględniając zarówno negatywne (np. poziom wypalenia zawodowego), jak i pozytywne (np. chęć ponownego wyboru zawodu) konsekwencje. Następnie dokładnie scharakteryzowano poszczególne stresory psychospołeczne w środowisku pracy. Każdy z rozdziałów dotyczących tego tematu zawiera krótkie wprowadzenie teoretyczne i odniesienie do wcześniejszych badań. Przedstawiono w nich także wybrane wyniki naszych badań i zaproponowano rozwiązania praktyczne mające na celu zapobieganie negatywnym skutkom oddziaływania określonego stresora w środowisku pracy, jego eliminację bądź redukcję. Podjęto także problematykę przemocy w relacji nauczyciel – uczeń i jej powiązania ze stanem psychospołecznych warunków pracy nauczyciela. Następnie, zachowując podobną strukturę, omówiono salutogenne elementy środowiska pracy. W rozwiązaniach praktycznych skoncentrowano się na tym, jak wspierać pozytywne aspekty środowiska pracy nauczycieli. Osobny rozdział poświęcono fizycznym warunkom pracy nauczycieli, które także, chociaż w ograniczonym zakresie, były diagnozowane w naszych badaniach prezentowanych w niniejszej publikacji. Książkę zamykają rozważania ukazujące, jak działania na rzecz dobrostanu nauczycieli mogą być realizowane w formie dobrze zaplanowanego, ustrukturyzowanego programu promocji zdrowia. […] Jacek Pyżalski Dorota Merecz
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
W niniejszej publikacji przedstawiono obecny stan wiedzy na temat biologicznych, psychologicznych i społecznych czynników i procesów rozwojowych, które odgrywają rolę w etiologii depresji u dzieci i młodzieży oraz utrzymywaniu się jej objawów. Pojedyncze czynniki ryzyka rzadko prowadzą do depresji, natomiast szczególna wielopoziomowa i bardzo złożona organizacja procesów biologicznych i psychospołecznych powoduje wystąpienie objawów choroby. Zatem klinicyści kontynuują badania, by efektywnie zapobiegać i leczyć depresję u dzieci i młodzieży. Należy podkreślić, że zarówno prewencja, jak leczenie muszą wynikać ze zrozumienia mechanizmów, jakie leżą u podłoża zaburzenia. Celem podjętych badań było poszerzenie wiedzy klinicznej o rodzinie z dziećmi cierpiącymi na depresję oraz charakterystyka procesów wewnątrzrodzinnych, czyli relacji emocjonalnych w rodzinach dzieci z depresją, ocena systemowych zasobów rodziny, jakości związku między rodzicami oraz analiza współzależności między powyższymi zmiennymi i próba wyodrębnienia najważniejszych predyktorów, będących czynnikami ryzyka depresji bądź czynnikami ochronnymi. Książkę kończy syntetyczne omówienie wyników wraz z implikacjami dla dalszych badań i praktyki klinicznej.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Treścią niniejszej publikacji są zagadnienia diagnozy i terapii w pracy logopedy i nauczyciela-terapeuty, co porządkuje niejako i ogranicza zakres podjętych rozważań. Zarówno logopeda, jak i nauczyciel/terapeuta są specjalistami, których działania pomocowe regulowane zapisami prawa wpisują się w działania szkoły i oświatowego systemu pomocy.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Niniejsza publikacja wpisuje się w obszar poszukiwań i uzupełnia rynek wydawniczy o pozycję pedagogiczną, która adresowana jest do wielu różnych podmiotów: nauczycieli, studentów i kandydatów na nauczycieli, wychowawców, opiekunów, pedagogów oraz wszystkich osób, które przygotowują się do zawodu terapeuty pedagogicznego lub chcą podjąć działania pomocowe wobec uczniów w ramach codziennej praktyki edukacyjno-wychowawczej. Szeroki zakres teoretyczny i praktyczny terapii pedagogicznej został świadomie ograniczony do wybranych zagadnień i połączony z kształtowaniem u Czytelnika postawy krytycznego myślenia i refleksyjności. nagroda PTDNiniejsza książka powstała we współpracy dwóch autorek, których zainteresowania naukowe i długoletnia praktyka pedagogiczna koncentrują się wokół zagadnień związanych z pomocą psychopedagogiczną i wspomaganiem rozwoju dziecka – ucznia ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu w szkole i poradni psychologiczno-pedagogicznej. Autorki mają nadzieję, że Terapia pedagogiczna w teorii i działaniu. Wybrane zagadnienia stanowić będzie źródło informacji i kształtowania umiejętności i postaw terapeutycznych, jak też namysłu nad codziennością terapeutyczną. Szczególnie pomocna może być krótka refleksja nad proponowanymi zagadnieniami po każdym rozdziale i zamieszczony tam wykaz literatury tematycznej. Niniejsza publikacja jest poszerzoną i zmienioną wersją pozycji autorek z roku 2015 Terapia pedagogiczna w zarysie. Teoria, praktyka, refleksja. Struktura książki obejmuje dziewięć rozdziałów. Rozdział pierwszy jest wprowadzeniem czytelnika w obszar zagadnień związanych z terapią pedagogiczną, w którym podejmowane są próby wyjaśnienia podstawowych terminów i ich różnicowania, lokowania terapii w obszarze pedagogiki oraz pokazania relacji między terapią a wychowaniem. W tej części publikacji zdefiniowano terapię pedagogiczną w odniesieniu do pracy nauczyciela, a także zawarto przegląd opracowań z zakresu podjętej problematyki w ujęciu chronologicznym. Rozdział drugi poświęcony jest charakterystyce trudności w uczeniu się rozumianych jako przedmiot oddziaływań terapeuty. Autorki ukazują szerokie spektrum ich definiowania i rozumienia, porządkują znaczenie i stosowanie pojęć tematycznych, ze szczególnym wyjaśnieniem specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu. W tym miejscu podjęto analizę trudności w zachowaniu współwystępujących z dysleksją rozwojową, np. ADHD. Związek między problemami w uczeniu się a tymi zachowaniami wskazuje potrzebę podejmowania kompleksowych, holistycznych działań terapeutycznych, w których łączą się i przenikają cztery tory działań: psychoterapeutyczny, psychokorekcyjny, psychodydaktyczny i ogólnorozwojowy. Skuteczność tego rodzaju pracy jest możliwa pod warunkiem współdziałania nauczyciela terapeuty z rodzicami ucznia, o czym traktuje jeden z podrozdziałów. W rozdziale trzecim znajdują się treści dotyczące zajęć korekcyjno-kompensacyjnych analizowane w kilku aspektach: organizacyjnym, prawnym, metodycznym, kompetencyjnym. Stanowi on kompendium wiedzy na temat tego, jak organizować zajęcia, jak kwalifikować do nich uczniów, w jaki sposób opracować program i plan terapii, jak zaplanować jednostkę metodyczną zajęć korekcyjno-kompensacyjnych oraz jakie kompetencje winien posiadać nauczyciel prowadzący ten rodzaj specjalistycznych zajęć. Kolejny rozdział niniejszej pracy to prezentacja metod, programów i ćwiczeń do zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, pogrupowanych w dwa bloki tematyczne: metody usprawniania funkcji percepcyjno-motorycznych oraz metody doskonalące umiejętność czytania i pisania. Nie jest to nowatorski element niniejszej publikacji, ale przypomina on i porządkuje materiał dotąd znany i stosowany, w skrótowej formie prezentuje jego główne założenia i przykładowe ćwiczenia oraz podaje ich źródła, do których czytelnik może sięgnąć w sytuacji większego zainteresowania danym tematem. W rozdziale piątym znajduje się prezentacja nowatorskich metod nauki czytania, co może pomóc nauczycielom edukacji wczesnoszkolnej we właściwym ich doborze do potrzeb dziecka. Celem autorek jest rozwijanie świadomości nauczyciela co do tego, że nie należy kłaść dużego nacisku na metodę, gdyż dziecko często samo dokonuje wyboru, co należy tylko uszanować i rozwijać. Wśród opisywanych metod nauki czytania znajdują się m.in.: metoda czytania globalnego Glenna Domana, metoda wertykalna upowszechniona za sprawą Jadwigi Włodek-Chronowskiej, metoda symultaniczno-sekwencyjna Jagody Cieszyńskiej oraz metoda nauki pisania Ireny Majchrzak. Kolejny rozdział zawiera treści związane z technikami relaksacji adresowanymi do uczniów, u których współwystępują zaburzenia zachowania typu ADHD i agresja. Są tu przykłady rozwiązań wychowawczo-terapeutycznych, ćwiczeń relaksujących czy oddziaływań psychoterapeutycznych możliwych do stosowania przez nauczyciela. Zamieszczone przykłady dotyczą różnych rozwiązań terapeutycznych i wychowawczych wykorzystywanych w praktyce pedagogicznej. Opis metod alternatywnych, wspomagających proces klasycznej terapii pedagogicznej, wypełnia siódmy rozdział. Znajdują się tu: metoda integracji sensorycznej A. Jean Ayres, metoda kinezjologii edukacyjnej Paula Dennisona, program korekty dysleksji Rona Davisa, program stymulacji półkul mózgowych Dirka Bakkera, metoda EEG biofeedback. Każda z opisanych metod ma swoich zwolenników i przeciwników. Zarówno związane z nimi kontrowersje, jak i ich zalety dopełniają treści tego rozdziału. Warto zaznaczyć szersze zastosowanie niektórych metod do pracy z uczniem niepełnosprawnym zgodnie z aktualnym rozumieniem i sposobem realizowania terapii pedagogicznej w obszarze pedagogiki specjalnej. W rozdziale ósmym prezentowane są formy arteterapii, takie jak: biblioterapia, dramatoterapia, plastykoterapia, muzykoterapia, choreoterapia. Włączenie tych technik terapeutycznych ma pokazać szerokie spektrum oddziaływań holistycznych na dziecko z problemami oraz utrudnieniami rozwojowymi i edukacyjnymi. Rozdział dziewiąty odwołuje się do terapii pedagogicznej w ocenie nauczycieli praktyków i studentów terapii pedagogicznej. Dyskusja w danym obszarze tematycznym toczy się wokół wybranych zagadnień inspirowanych praktyką, takich jak: warunki organizacji terapii pedagogicznej w szkole, stosowane w praktyce metody terapii, kwalifikacje nauczycieli terapeutów, motywacja do pracy terapeutycznej, problemy nauczycieli terapeutów i ich oczekiwania. W tym rozdziale zamieszczono pytania studentów dotyczące problematyki szeroko rozumianej terapii pedagogicznej, na które odpowiadają autorki pracy, korzystając ze swojej wiedzy i własnych doświadczeń zawodowych. Wydawać by się mogło, iż obszar terapii został dawno zagospodarowany i wnikliwie zanalizowany – istnieje wiele przewodników, opracowań metodycznych i pomocy. Rzeczywistość edukacyjna pozostaje jednak na marginesie tych zmian, nadal zanurzona jest w działaniach klasycznych, bazujących na treningach, kartach pracy, rutynowych działaniach w relacji terapeuta–dziecko. Współczesny świat atakuje wielością, różnorodnością, tempem oraz dynamiką zmian, co powoduje rodzaj napięcia między działaniem a myśleniem, teorią a praktyką oraz rodzi retoryczne pytania: „jak?”, „w jaki sposób?”, „po co?”, „dlaczego?”.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Morbum evitare quam curare facilius est (lepiej zapobiegać niż leczyć). Zapobieganie jest lepsze od każdej, nawet najlepiej prowadzonej terapii. Do tezy tej nie trzeba nikogo przekonywać. Ma ona zastosowanie we wszystkich dziedzinach życia, a szczególnie związanych ze zdrowiem człowieka.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Książka wpisuje się w nurt współczesnych koncepcji metodycznych w zakresie rozwijania umiejętności psychospołecznych dzieci i młodzieży. Umiejętności te wydają się być szczególnie istotne w świecie zdominowanym przez przemoc, świecie, w którym zatracane są prawidłowe relacje interpersonalne. Dlatego warto już od najmłodszych lat wyposażać w nie dzieci oraz wzmacniać w nich poczucie własnej wartości. W odpowiedzi na ten postulat, powstała niniejsza książka, której głównym celem jest prezentacja programu zajęć z dziećmi w młodszym wieku szkolnym, umożliwiającego rozwijanie ich poczucia własnej wartości. Książka składa się z trzech części. W pierwszej z nich przedstawiono zagadnienie poczucia własnej wartości, odwołując się w znacznej mierze do teorii N. Brandena. W przystępny sposób omówiono czynniki mające wpływ na budowanie pozytywnego obrazu własnej osoby oraz opisano zachowania osób o prawidłowym i niewłaściwym poczuciu własnej wartości. W części drugiej Autorki zapoznają czytelnika z warsztatem metodycznym nauczyciela-wychowawcy, prezentując etapy, strategie i zasady pracy z grupą a także zagadnienia dotyczące ewaluacji programów profilaktyczno-wychowawczych. Najbardziej znacząca dla praktyki pedagogicznej jest trzecia część książki, w której przedstawiono autorski program rozwijania poczucia własnej wartości u dzieci w młodszym wieku szkolnym. Część praktyczna stanowi ponad 48 stron opracowania. ROZDZIAŁ TRZECI ZAWIERA 17 SCENARIUSZY ZAPLANOWANYCH NA JEDNĄ LUB DWIE JEDNOSTKI LEKCYJNE W ZALEŻNOŚCI OD TEMATU ORAZ KILKANAŚCIE PROPOZYCJI NA DODATKOWE ĆWICZENIA DO WYKORZYSTANIA W TRAKCIE REALIZACJI PROGRAMU.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Prowadzony od 36 lat przez Wydział Chemiczny Politechniki Warszawskiej Konkurs Chemiczny dla licealistów składa się z dwóch etapów. W pierwszym uczniowie rozwiązują w domu zadania z chemii ogólnej i nieorganicznej, chemii organicznej i tzw. zadania technologiczne, których istotą jest bilansowanie procesów technologicznych. Konkurs adresowany jest do uczniów szczególnie interesujących się chemią – podstawą cywilizacji technicznej – dlatego zakres zadań, szczególnie z chemii organicznej, wykracza poza zakres podstawy programowej obowiązującej licealistów i wymaga samodzielnego poszerzania wiedzy. Etap drugi odbywa się na Wydziale Chemicznym PW (z wyjątkiem XXXV Konkursu – z powodu pandemii drugi etap odwołano, natomiast drugi etap XXXVI Konkursu odbył się zdalnie), zakres zadań tego etapu pokrywa się z problemami, z którymi uczniowie powinni byli się zapoznać, rozwiązując zadania pierwszego etapu. Przedstawione w publikacji zadania konkursowe z odpowiedziami stanowią wybór spośród około tysiąca problemów z minionych lat. Autorzy opracowania mają nadzieję, że będzie ono pomocne przy przygotowywaniu się do różnych konkursów chemicznych i przyczyni się do zwiększenia zainteresowania chemią wśród licealistów.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
W pracy najwięcej miejsca poświęcono sześciu zagadnieniom. Pierwszym będzie poszerzenie pomiaru inflacji o zjawisko wzrostu cen aktywów. W analizach inflacji dominuje obserwacja cen towarów, chociaż dla oceny ogólnej sytuacji bieżącej i perspektyw na przyszłość istotne są również ceny zasobów, wśród nich instrumentów finansowych i nieruchomości. Zastanowimy się nad związkiem między dynamiką cen zasobów a wzrostem produkcji. Po drugie, zajęto się zgodnością płatności dopływających i odpływających z systemu ekonomicznego. Ogólnym kryterium oceny będzie jego zdolność wykonywania w długim okresie wytyczonych sobie funkcji. Będziemy rozpatrywać systemy dowolnego rodzaju: przedsiębiorstwa, instytucje publiczne i organizacje nonprofit. Podstawą dla tych rozważań będzie jedno z głównych, sporządzanych cyklicznie, sprawozdań finansowych: rachunek przepływów pieniężnych, znany często pod angielską nazwą cash flow. Po trzecie, przedstawiono problem skuteczności polityki pieniężnej i fiskalnej jako narzędzi oddziaływania na bieżącą koniunkturę. Powracające w gospodarce światowej zakłócenia procesów wzrostu stanowią problem ekonomiczny i równocześnie polityczny oraz społeczny. Przydaje to znaczenia skuteczności polityki makroekonomicznej. Jako zagadnienie czwarte została omówiona często dyskutowana kwestia finansyzacji gospodarki. Problem sprowadza się do pytania: czy rozmiary sektora finansowego, odnoszone do rozmiarów gospodarki en bloc, są nadmierne. Kolejnym zagadnieniem jest obecność państwa w kształtowaniu zjawisk na rynku finansowym. Powinna być ona silna, nie przekraczając określonych granic. Szóstym tematem głównym jest funkcjonowanie europejskiej unii monetarnej. Przedstawimy ten temat, odwołując się do istniejących teorii unii walutowych oraz problematyki międzynarodowego systemu walutowego. Dużo miejsca poświęcimy kryteriom konwergencji, stanowiącym fundament integracji monetarnej.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Informacja jest strategicznym i biznesowym zasobem państwa i organizacji – dobrem i osiągnięciem, gwarantem postępu i rozwoju, ale niestety poza dobrem niesie ze sobą różnorodne zagrożenia. Powodem zdobywania i upowszechniania wiedzy na temat zagrożeń jest potrzeba budowy nowoczesnych metod, sposobów i narzędzi przeciwdziałających zagrożeniom i destrukcyjnemu oddziaływaniu na informację i systemy teleinformatyczne. Naprzeciw takim potrzebom wychodzi niniejsza książka. Jest ona próbą prezentacji zagrożeń informacji w cyberprzestrzeni, na jakie są narażone obecnie państwa, różne organizacje i obywatele. Jest próbą systemowego ujęcia i prezentacji narzędzi, form i rodzajów ataków na informację i zasoby teleinformatyczne, przestępstw popełnianych w cyberprzestrzeni, po najniebezpieczniejsze z nich, jakimi są cyberterroryzm i wojna w cyberprzestrzeni. Są to zagrożenia realne, obecnie występujące i z dnia na dzień narastające.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Wśród zagrożeń w cyberprzestrzeni szczególnie groźne jest zagrożenie cyberprzemocy – zagrożenie, które nie zawsze się dostrzega i wielokrotnie wręcz lekceważy, a które coraz częściej dotyka nas wszystkich. Najogólniej ujmując, cyberprzemoc możemy sprowadzić do prześladowania, zastraszania, szantażowania, nękania, obrażania i wyśmiewania innych osób lub grup za pośrednictwem współczesnych technik i technologii ICT. Prezentowana publikacja jest zbiorem wyników badań pracowników naukowo-dydaktycznych Zakładu Nauk o Administracji i Bezpieczeństwa w Administracji z Wydziału Administracji i Nauk Społecznych Politechniki Warszawskiej, które są upowszechniane i wykładane w procesie dydaktycznym.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Cyberzagrożenia, ich rodzaje, skutki i rozwój, a także zjawiska, jakie one powodują, i rezultaty ich występowania, są przedmiotem badań i analiz pracowników Zakładu Nauk o Administracji i Bezpieczeństwa w Administracji Wydziału Administracji i Nauk Społecznych Politechniki Warszawskiej. Wyniki uzyskanych badań w obszarze zagrożeń są przedmiotem różnorodnych projektów badawczych, seminariów oraz prowadzonych wykładów i ćwiczeń w procesie dydaktycznym studentów. Niniejsza publikacja prezentuje wybrane z nich, które były treścią seminarium naukowego poświęconego tej ważnej tematyce, skupionej wokół problemu badawczego, jakim są Współczesne trendy cyberzagrożeń społeczeństwa informacyjnego. Do problemów tych zaliczono szczególnie: stan zagrożeń informacji w cyberprzestrzeni Rzeczypospolitej Polskiej, rodzaje zagrożeń, przewidywane ich skutki i trendy rozwojowe; cyberterroryzm a cyberterror, ich stan i rozmiar oraz zagrożenia, jakie ze sobą niosą, i zjawiska, jakie im towarzyszą; współczesny wymiar cyberwojny, sprowadzony do zagrożenia, które współcześnie dotyka wszystkich obywateli, wszystkie organizacje i instytucje społeczeństwa informacyjnego; „nietechniczne” elementy współczesnych zagrożeń, z którymi spotykamy się codziennie, zagrożenia, które dotykają nas wszystkich, a z których do końca nie zdajemy sobie sprawy; rezultat zagrożeń i powszechne stosowanie współczesnych narzędzi wymiany informacji i jej przetwarzania, sprowadzające się do niebezpiecznego zjawiska, jakim jest wykluczenie cyfrowe; rezultat zagrożeń i celowej działalności człowieka, sprowadzający się do dezinformacji obywateli w przestrzeni cyfrowej jako instrumentu ingerencji w jego wolność i prawa; obszar badań zagrożeń w cyberprzestrzeni na przykładzie cyberprzemocy i poszukiwanie nowych sposobów oraz metod badawczych w tym obszarze. Wskazane problemy są przedmiotem poszczególnych części niniejszej monografii, do studiowania których serdecznie zapraszamy.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
W pracy przedstawiono wybrane zagadnienia związane z możliwością stosowania biopaliw w transporcie - także lotniczym. Opracowanie skierowane jest do rzeszy odbiorców którzy dysponują już podstawową wiedzą z zakresu paliw, w tym biopaliw. Opracowanie stanowi raport-kompendium podstawowej wiedzy wskazującej m.in. na powody korzystania z paliw pochodzących ze źródeł odnawialnych. Poruszono także zagadnienia dotyczące ekonomicznych i prawnych aspektów stosowania biopaliw. Wskazano główne wady oraz zalety paliw pochodzących ze źródeł odnawialnych, a także zwrócono uwagę na trudności związane z ich użyciem w układach pierwotnie przeznaczonych do pracy z tradycyjnymi paliwami kopalnymi. Zaproponowano procedurę oceny materiału w celu określenia wpływu nowego środowiska (biopaliwa) na właściwości i strukturę polimerowych elementów elastycznych stosowanych powszechnie w konstrukcjach układów zasilania paliwem silników lotniczych. Przeprowadzono wybrane badania strukturalne z wykorzystaniem metod mikroskopowych, oznaczono parametry chropowatości, gęstość, wyznaczono właściwości wytrzymałościowe wybranych materiałów przed i po ekspozycji w środowisku paliw. Badania przeprowadzono dla trzech, powszechnie dostępnych, materiałów polimerowych i wykazano możliwy charakter zmian ich właściwości. Na podstawie otrzymanych wyników podjęto próbę selekcji materiałów, wskazując na to, czy warto poddać je kosztownym testom normatywnym, odnoszącym się do badania kompatybilności materiałowej poprzez akredytowane laboratoria badawcze.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Niniejsza książka została napisana przez lekarzy praktyków dla osób pracujących z ludźmi starszymi: internistów, geriatrów, psychiatrów, neurologów, lekarzy POZ, psychologów, socjologów, pracowników socjalnych, i zainteresowanych studentów, aby uzmysłowić złożoność mechanizmów chorób występujących w tym wieku i trudności związane z ich leczeniem. Nie tylko zawiera wiedzę podręcznikową, ale także próbuje zgłębiać obszary, w których pytań jest nadal więcej niż odpowiedzi. W monografii tej podjęto również nieporuszane dotychczas i przez to umykające naszej uwadze tematy, które mają istotne znaczenie praktyczne.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Choroby układu ruchu związane są zawsze z występowaniem dolegliwości bólowych. Stąd walka z bólem stanowi podstawowe zadanie lekarzy, do których trafiają pacjenci ze schorzeniami stawów i mięśni. Opanowanie dolegliwości bólowych opiera się umiejętnym stosowaniu terapii przeciwbólowych, ale również, a czasami przed wszystkim, na wdrożeniu odpowiedniego leczenia przyczynowego. Książka przeznaczona jest przede wszystkim dla lekarzy rodzinnych. Autor ma jednak nadzieję, że w razie potrzeby znajdą w niej przydatne informacje również lekarze innych specjalności - reumatolodzy, ortopedzi i neurolodzy.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Dna moczanowa to przewlekłe zapalenie stawów wywołane krystalizacją i fagocytozą moczanu sodu w płynie stawowym z zespołem objawów klinicznych, które są następstwem odkładania się kryształów moczanu sodu w tkankach i narządach. DM jest schorzeniem ogólnoustrojowym wynikającym z nadmiaru kwasu moczowego (KM) w organizmie. Klinicznie najczęściej po raz pierwszy objawia się ostrym zapaleniem stawów oraz zespołem objawów będących konsekwencją odkładania się kryształów moczanu sodu w tkankach i narządach. DM to najczęstsze przewlekłe zapalenie stawów u mężczyzn, jednak w ostatnich latach jest ona wyraźnie częściej rozpoznawana u starszych kobiet. Dnawe zapalenie stawów stanowi jedną z nielicznych form przewlekłego zapalenia stawów potencjalnie wyleczalnych.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Współczesny świat cechuje się rosnącą rolą transportu, rozwijającego się w sposób wielowymiarowy. Zasadne jest wspomnienie o najbardziej rozwiniętych krajach, które mają do swej dyspozycji najlepszą infrastrukturę transportową, która oddziałuje na wypracowywanie przez nie przewagi konkurencyjnej. Trzeba jednak odnotować rolę krajów rozwijających, które są areną licznych inwestycji transportowych. Stanowią one priorytet, jeśli chodzi o politykę transportową. W takiej sytuacji, państwa, które zmagają się z trudną sytuacją gospodarczą, rzutującą na brak odpowiednich środków inwestycyjnych i niemożność pozyskania potencjalnych kooperantów w tej dziedzinie, są marginalizowane na rynku transportowym, co w oczywisty sposób wiąże się z utratą konkurencyjności. Dzięki efektywnemu, wydajnemu transportowi, gospodarka narodowa zyskuje ożywczy impuls, który przenoszony jest na gospodarkę regionalną i lokalną. Roś-nie również pozycja ekonomiczna w skali globalnej. Można tutaj podać przykład najbardziej wydajnych szlaków transportowych, które łączą te gospodarcze centra, które cechują się najwyższym poziomem rozwoju.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Choroby nowotworowe zostały zakwalifikowane do chorób cywilizacyjnych, stanowiąc ogromny problem współczesnej medycyny. W przeciągu 40 lat nastąpił dwukrotny wzrost umieralności u kobiet i trzykrotny u mężczyzn. Według Światowej Organizacji Zdrowia rak powoduje więcej zgonów na świecie niż choroby sercowo-naczyniowe. Aktualnie schorzenia te stanowią w Polsce, podobnie jak w USA, drugą przyczynę zgonów. Według danych Krajowego Rejestru Nowotworów w Polsce z powodu nowotworów złośliwych umiera rocznie około 95,5 tys. osób. Na początku lat 90. XX wieku nowotwory złośliwe były przyczyną niespełna 25% wszystkich zgonów, na początku obecnego stulecia stanowiły ok. 23%, w 2015 r. 26%, a w 2016 r. stanowiły 27,3% wszystkich zgonów. Aktualne dane epidemiologiczne dotyczące chorób nowotworowych są niepokojące, ponieważ Światowa Organizacja Zdrowia prognozuje znaczny wzrost zachorowań na nowotwory złośliwe w populacji ogólnej. W 2025 r. liczba nowych zachorowań rocznie wzrośnie z 14 mln do 19 mln, w 2030 r. - do 21,7 mln, a w 2035 r. - aż do 24 mln.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Książka zatytułowana "Archipelag sztucznej inteligencji"", napisana przez specjalistę (profesor AGH, członek PAN i PAU, wiceprezes Polskiego Stowarzyszenia Sztucznej Inteligencji i Polskiego Towarzystwa Sieci Neuronowych) Ryszarda Tadeusiewicza jest oryginalną próbą przybliżenia tytułowej problematyki specjalnemu czytelnikowi: młodzieży szkół średnich. Stykamy się obecnie z wieloma informacjami na ten temat, przy czym są to oceny skrajne: albo że sztuczna inteligencja jest głównym motorem postępu nauki, techniki i gospodarki, więc trzeba ją rozwijać, albo że stanowi ona zagrożenie dla ludzkości, więc trzeba ją ograniczać. Oceny są zwykle ferowane przy minimalnej wiedzy na temat tego, czym w istocie jest sztuczna inteligencja, natomiast zawierają duży ładunek emocji. Ta książka dostarcza dużą porcję rzetelnej wiedzy, która pozwoli Czytelnikowi samemu wyrobić sobie opinie na temat sztucznej inteligencji. Warto dodać, że wiedza ta jest podana w przystępnej i atrakcyjnej formie.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej