Sortowanie
Źródło opisu
Katalog zbiorów Miejskiej Biblioteki Publicznej w Olsztynie
(16385)
Wolne Lektury
(47)
IBUK Libra
(46)
Forma i typ
Książki
(15614)
Proza
(3211)
Publikacje popularnonaukowe
(711)
Poezja
(588)
Publikacje dydaktyczne
(491)
Poradniki i przewodniki
(473)
Filmy i seriale
(472)
Komiksy i książki obrazkowe
(414)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(297)
Audiobooki
(244)
Muzyka
(180)
E-booki
(93)
Publikacje naukowe
(33)
Publikacje fachowe
(23)
Publikacje dla niewidomych
(17)
Publikacje religijne
(11)
Publikacje informacyjne
(10)
Dramat (rodzaj)
(5)
Nuty
(3)
Rejestracje audio i wideo
(3)
Albumy i książki artystyczne
(2)
Mapy
(2)
Dostępność
dostępne
(26348)
wypożyczone
(5051)
nieokreślona
(466)
tylko na miejscu
(198)
Placówka
Planeta 11
(746)
DGiOZ
(22)
Biblioteka Ekonomiczno-Techniczna
(41)
Filia nr 2
(1960)
Filia nr 4
(1012)
Filia nr 5
(2701)
Filia nr 6
(3326)
Filia nr 9
(4842)
Filia nr 10
(7049)
Filia nr 12
(1774)
Filia nr 13
(3181)
Filia nr 15
(1570)
Filia nr 16
(1608)
Filia nr 18
(2008)
Biblioteka Astronomiczna
(6)
Filia nr 2 - podr.
(4)
Filia nr 4 - podr.
(1)
Filia nr 6 - podr.
(2)
Filia nr 10 - podr.
(135)
Filia nr 12 - podr.
(1)
Filia nr 13 - podr.
(4)
Filia nr 18 - podr.
(17)
Filia nr 16 - podr.
(6)
Multicentrum - podr.
(47)
Autor
Disney Walt (1901-1966)
(316)
Beaumont Émilie (1948- )
(295)
Zarawska Patrycja
(255)
Chotomska Wanda (1929-2017)
(236)
Bélineau Nathalie
(179)
Brzechwa Jan (1900-1966)
(170)
Kozłowska Urszula (1958-2018)
(164)
Karpiński Marek (1948- )
(156)
Nesme Alexis (1974- )
(141)
Marlier Marcel (1930-2011)
(139)
Tuwim Julian (1894-1953)
(139)
Górski Wojciech (ilustrator)
(130)
Delahaye Gilbert (1923-1997)
(123)
Szal Marek
(122)
Precigs Katarzyna
(121)
Fabianowska Małgorzata
(118)
Strzałkowska Małgorzata (1955- )
(116)
Skalska Katarzyna
(110)
Clark Brenda
(101)
Wójcik Elżbieta
(101)
Bourgeois Paulette (1951- )
(99)
Usenko Natalia (1969- )
(95)
Gellner Dorota (1961- )
(90)
Naczyńska Zuzanna
(87)
Supeł Barbara
(87)
Konopnicka Maria (1842-1910)
(86)
Staroszczyk Magdalena (1983- )
(82)
Andersen Hans Christian (1805-1875)
(79)
Frączek Agnieszka (1969- )
(77)
Fabisińska Liliana (1971- )
(74)
Ochab Janusz (1971- )
(73)
Casalis Anna (1953- )
(70)
Niedźwiecka Anna
(70)
Sójka-Leszczyńska Anna
(68)
Astley Neville
(67)
Baker Mark (1959- )
(67)
Krześniak Renata
(67)
Nowak Agata
(66)
Matusik-Dyjak Anna
(64)
Kasdepke Grzegorz (1972- )
(63)
Stanecka Zofia (1972- )
(63)
Jałowiec-Sawicka Magdalena
(62)
Tyszka Wojciech
(60)
Wolf Tony (1930- )
(60)
Zarawska Patrycja (1970- )
(58)
Drabik Wiesław (1956- )
(57)
Piotrowska Eliza (1976- )
(57)
Campanella Marco
(56)
Łuksza Agata
(56)
Berkane Nadia (1973- )
(55)
Poklewska-Koziełło Ewa (1967- )
(55)
Janczarski Czesław (1911-1971)
(54)
Żukowski Jarosław
(54)
Grimm Jacob (1785-1863)
(53)
Skwark Dorota
(53)
Bator Agnieszka
(52)
Grimm Wilhelm (1786-1859)
(52)
Nawrocka Ewa (1977- )
(52)
Jennings Sharon (1954- )
(51)
Oklejak Marianna (1981- )
(51)
Stolarczyk Monika
(51)
Wasilewski Kazimierz (ilustrator)
(51)
Busquets Carlos
(50)
Górecka Barbara (tłumaczka)
(50)
Nowicki Artur (ilustrator)
(50)
Strzeszewska Arleta
(50)
Papuzińska Joanna (1939- )
(48)
Szal Dorota (1974- )
(48)
Kledzik Emilia (1982- )
(47)
Rychlicki Zbigniew (1922-1989)
(46)
Burnett Frances Hodgson (1849-1924)
(45)
Perrault Charles (1628-1703)
(45)
Lindgren Astrid (1907-2002)
(44)
Ruus May Lis (1968- )
(44)
Wygonik-Barzyk Edyta
(44)
Fonfara Andrzej (1954-2020)
(43)
Krella-Moch Aneta (1969- )
(43)
Szal Halina
(43)
Szarf Maria
(43)
Kownacka Maria (1894-1982)
(42)
Makuszyński Kornel (1884-1953)
(42)
Rajch Artur
(42)
Ludwikowska Jolanta (1962- )
(41)
Stefaniak Anna
(41)
Stefaniak Lech
(41)
Berowska Marta (1952- )
(40)
Goscinny René (1926-1977)
(40)
Jędraszek-Drzazga Izabela
(40)
Kuźma Jakub
(40)
Południak Marcin
(40)
Żelewska Agnieszka (1964- )
(40)
Krzyżanek Joanna
(39)
Michalska-Szwagierczak Aleksandra (1964- )
(39)
Barillé Albert (1921-2009)
(38)
Głowińska Anita
(38)
Zubrzycka Elżbieta (1954- )
(38)
Stadtmüller Ewa
(37)
Awdry Wilbert Vere (1911-1997)
(36)
Walentynowicz Marian (1896-1967)
(36)
Włodarczyk Barbara
(36)
Rok wydania
2020 - 2024
(1914)
2010 - 2019
(6522)
2000 - 2009
(5758)
1990 - 1999
(1550)
1980 - 1989
(389)
1970 - 1979
(47)
1960 - 1969
(14)
1950 - 1959
(2)
200 - 209
(77)
190 - 199
(45)
10 - 19
(5)
Okres powstania dzieła
2001-
(7967)
1901-2000
(1417)
1989-2000
(143)
1945-1989
(142)
1801-1900
(131)
1901-1914
(50)
1918-1939
(22)
1601-1700
(18)
1939-1945
(6)
1701-1800
(2)
1914-1918
(2)
2001
(1)
Kraj wydania
Polska
(16274)
Stany Zjednoczone
(84)
Wielka Brytania
(24)
Belgia
(21)
nieokreślony (s.l.)
(14)
Ukraina
(13)
Niemcy
(9)
Francja
(3)
Czechy
(2)
Dania
(1)
Włochy
(1)
Japonia
(1)
Luksemburg
(1)
Rosja
(1)
Szwecja
(1)
Kanada
(1)
Język
polski
(16264)
angielski
(97)
ukraiński
(13)
francuski
(4)
brak kontekstu językowego (dokument nietekstowy)
(2)
niemiecki
(1)
koreański
(1)
wiele języków
(1)
portugalski
(1)
Odbiorca
Dzieci
(10579)
0-5 lat
(3935)
6-8 lat
(1565)
9-13 lat
(787)
Rodzice
(370)
Młodzież
(116)
14-17 lat
(104)
Szkoły podstawowe
(103)
Nauczyciele
(53)
Logopedzi
(25)
Przedszkola
(20)
Niewidomi
(17)
Pedagodzy
(17)
Nauczanie początkowe
(14)
Klasa 4
(9)
Psycholodzy
(8)
Nauczyciele przedszkoli
(7)
Poziom podstawowy
(7)
Psychoterapeuci
(6)
Szkoły wyższe
(6)
Wychowawcy małych dzieci
(6)
Terapeuci zajęciowi
(5)
Pracownicy socjalni
(4)
Terapeuci
(4)
18+
(3)
Klasa 2
(3)
Klasa 4.
(3)
Nauczyciele nauczania początkowego
(3)
Niedowidzący
(3)
0-5
(2)
Asystenci rodzin
(2)
Bibliotekarze
(2)
Klasa 1.
(2)
Klasa 2.
(2)
Klasa 3.
(2)
Opiekunki i opiekunowie dziecięcy
(2)
Psycholodzy szkolni
(2)
Chłopcy
(1)
Dzieci1
(1)
Edukatorzy
(1)
Fizykoterapeuci
(1)
Grupa wiekowa 6-8 lat
(1)
Klasa 5.
(1)
Klasa 6.
(1)
Mężczyzna
(1)
Nauczyciele wychowania plastycznego
(1)
Osoby z zespołem Aspergera
(1)
Pedagodzy specjalni
(1)
Pedagodzy szkolni
(1)
Poezja
(1)
Proza
(1)
Psycholodzy kliniczni
(1)
Studenci
(1)
Szkoły średnie
(1)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(5206)
Literatura amerykańska
(1296)
Literatura angielska
(1045)
Literatura francuska
(651)
Literatura niemiecka
(389)
Literatura belgijska
(253)
Literatura kanadyjska
(243)
Literatura szwedzka
(241)
Literatura włoska
(198)
Film amerykański
(172)
Muzyka polska
(99)
Literatura duńska
(81)
Literatura norweska
(72)
Literatura australijska
(51)
Literatura hiszpańska
(45)
Literatura czeska
(38)
Literatura fińska
(33)
Film angielski
(25)
Film polski
(25)
Literatura flamandzka
(20)
Literatura holenderska
(20)
Literatura irlandzka
(20)
Literatura ukraińska
(19)
Literatura żydowska
(12)
Literatura japońska
(8)
Literatura katalońska
(8)
Literatura słoweńska
(6)
Literatura hebrajska
(5)
Literatura islandzka
(5)
Literatura niderlandzka
(5)
Literatura portugalska
(5)
Literatura rosyjska
(5)
Literatura austriacka
(4)
Literatura brazylijska
(4)
Literatura kolumbijska
(4)
Muzyka angielska
(4)
Film australijski
(3)
Film duński
(3)
Film niemiecki
(3)
Literatura koreańska
(3)
Literatura szkocka
(3)
Film kanadyjski
(2)
Literatura bułgarska
(2)
Literatura chińska
(2)
Literatura izraelska
(2)
Literatura meksykańska
(2)
Literatura nowozelandzka
(2)
Literatura szwajcarska
(2)
Literatura słowacka
(2)
Literatura tajwańska
(2)
Film belgijski
(1)
Film czeski
(1)
Film francuski
(1)
Film irlandzki
(1)
Film koreański
(1)
Film norweski
(1)
Film szwedzki
(1)
Film ukraiński
(1)
LIteratura ukraińska
(1)
Literatura angielskie
(1)
Literatura arabska
(1)
Literatura argentyńska
(1)
Literatura chilijska
(1)
Literatura fińsla
(1)
Literatura indyjska
(1)
Literatura irańska
(1)
Literatura jemeńska
(1)
Literatura kambodżańska
(1)
Literatura kongijska
(1)
Literatura koreańskia
(1)
Literatura litewska
(1)
Literatura południowoafrykańska
(1)
Literatura północnoirlandzka
(1)
Literatura senegalska
(1)
Literatura turecka
(1)
Literztura chilijska
(1)
Muzyka amerykańska
(1)
Muzyka austriacka
(1)
Muzyka niemiecka
(1)
Muzyka szwedzka
(1)
Muzyka ukraińska
(1)
Muzyka włoska
(1)
Temat
Dzieci
(1433)
Zwierzęta
(555)
Wychowanie w rodzinie
(382)
Rodzina
(297)
Przyjaźń
(293)
Rozwój psychofizyczny dziecka
(258)
Uczucia
(180)
Gry i zabawy
(177)
Dinozaury
(167)
Boże Narodzenie
(151)
Franklin (postać fikcyjna)
(136)
Język angielski
(129)
Gry i zabawy umysłowe
(115)
Rodzeństwo
(113)
Gry edukacyjne
(108)
Psy
(105)
Roboty ręczne
(103)
II wojna światowa (1939-1945)
(98)
Przyroda
(98)
Dziewczęta
(96)
Dziecko seksualnie wykorzystywane
(95)
Kobieta
(93)
Język polski
(91)
Dom dziecka
(90)
Literatura dla dzieci
(89)
Tajemnica
(87)
Dziecko maltretowane
(84)
Rodzice
(82)
Uprowadzenie
(82)
Relacje międzyludzkie
(75)
Dziecko autystyczne
(74)
Dziecko chore
(74)
Sieroty
(74)
Barwy
(71)
Ojcowie i córki
(68)
Pojazdy
(68)
Anatomia człowieka
(67)
Parki i ogrody
(66)
Psychologia dziecka
(66)
Życie codzienne
(66)
Sen
(64)
Koty
(63)
Pomaganie
(63)
Dziecko z niepełnosprawnością
(62)
Fizjologia człowieka
(62)
Zabawa
(62)
Młodzież
(58)
Przemoc w rodzinie
(58)
Astronomia
(57)
Chłopcy
(57)
Eksperymenty
(57)
Matematyka
(57)
Papieroplastyka
(57)
Usypianie dzieci
(55)
Las
(54)
Osoby zaginione
(54)
Dziadkowie i wnuki
(52)
Przedszkolaki
(52)
Ptaki
(49)
Rośliny
(49)
Wsie
(49)
Niemowlę
(48)
Wyobraźnia
(48)
Magia
(47)
Owady
(47)
Poszukiwania zaginionych
(47)
Nauka
(46)
Savoir-vivre
(46)
Świnka Peppa (postać fikcyjna)
(46)
Misia Marysia (postać fikcyjna)
(45)
Nastolatki
(45)
Ucieczki dzieci z domów
(45)
Zabawki
(45)
Higiena
(44)
Miłość
(44)
Strach
(44)
Holokaust
(43)
Osobliwości
(43)
Żydzi
(43)
Święty Mikołaj
(42)
Literatura polska
(41)
Matki i córki
(40)
Śmierć dziecka
(40)
Ludzie a zwierzęta
(39)
Przedszkola
(39)
Wychowanie
(39)
Zabójstwo
(39)
Ziemia
(39)
Kubuś Puchatek (postać fikcyjna)
(38)
Macierzyństwo
(38)
Majsterkowanie
(38)
Małżeństwo
(38)
Morza
(38)
Śledztwo i dochodzenie
(38)
Samochody
(37)
Trudne sytuacje życiowe
(37)
Ciało ludzkie
(36)
Gniew
(36)
Odżywianie
(36)
Ojcowie i synowie
(36)
Temat: dzieło
Tajemniczy ogród
(13)
Biblia
(12)
Przygody Tomka Sawyera
(11)
Pinokio
(8)
W pustyni i w puszczy
(6)
Akademia Pana Kleksa
(5)
O psie, który jeździł koleją
(5)
Opowieść wigilijna
(5)
Harry Potter i insygnia śmierci
(4)
Janko Muzykant
(4)
Król Maciuś Pierwszy
(4)
Pajączek na rowerze
(4)
Sposób na Alcybiadesa
(3)
Biblia. NT
(2)
Biblia. ST
(2)
Katarynka
(2)
Kroniki Spiderwick
(2)
Kubuś Puchatek
(2)
Pan Samochodzik
(2)
Paw Patrol (serial telewizyjny)
(2)
Adventures of Tom Sawyer
(1)
Akademia Pana Kleksa (film)
(1)
Alicja w Krainie Czarów
(1)
Angus, stringi i przytulanki
(1)
Antek
(1)
Artur i Minimki
(1)
Artur i zemsta Maltazara
(1)
Asterix na olimpiadzie
(1)
Awantura o Basię
(1)
Bajka o rybaku i rybce
(1)
Bajki
(1)
Baśnie
(1)
Baśniobór
(1)
Boss baby
(1)
Chatka Puchatka
(1)
Cudowna Lampa Aladyna
(1)
David Copperfield
(1)
Dekalog
(1)
Do przerwy 0:1
(1)
Drzewo do samego nieba
(1)
Dzieci Ireny Sendlerowej
(1)
Dzieci Jerominów
(1)
Fantastyczny pan Lis
(1)
Figu Migu (program telewizyjny)
(1)
Harry Potter i Książę Półkrwi
(1)
Heidi dziewczynka z gór
(1)
Kapitan Majtas : pierwszy wielki film (film)
(1)
Konstytucja Polski (1997)
(1)
Koń wodny : legenda głębin
(1)
Książę Kaspian
(1)
Lew, Czarownica i Stara Szafa
(1)
Mały Książę
(1)
Nicholas Nickleby
(1)
Niekończąca się opowieść
(1)
Nutcracker
(1)
O dwóch takich co ukradli księżyc
(1)
Ojcze nasz
(1)
Oliver Twist
(1)
Ołtarz Mariacki w kościele Mariackim w Krakowie
(1)
Pan Samochodzik i niesamowity dwór
(1)
Podróże Pana Kleksa (film)
(1)
Psie troski, czyli O wielkiej przyjaźni na cztery łapy i dwa serca
(1)
Rodzina Treflików (serial telewizyjny)
(1)
Safari
(1)
Sceny z życia smoków
(1)
Secret garden
(1)
Shrek (film)
(1)
Shrek2 (film)
(1)
Skład Apostolski
(1)
Stawiam na Tolka Banana
(1)
The Mandalorian (serial filmowy)
(1)
Tik-Tak (program telewizyjny)
(1)
To
(1)
Wyspa Nim
(1)
Zabić drozda
(1)
Złoty kompas
(1)
Łucja i jej dzieci
(1)
Temat: czas
1901-2000
(319)
2001-
(234)
1939-1945
(119)
1945-1989
(102)
1701-1800
(67)
1989-2000
(64)
1801-1900
(54)
1918-1939
(49)
1501-1600
(15)
1914-1918
(14)
1401-1500
(13)
1601-1700
(12)
1901-
(12)
1901-1914
(12)
2001-0
(10)
100-1 p.n.e.
(9)
200-101 p.n.e.
(9)
300-201 p.n.e.
(9)
400-301 p.n.e.
(9)
1001-1100
(8)
1301-1400
(8)
500-401 p.n.e.
(8)
600-501 p.n.e.
(8)
700-601 p.n.e.
(8)
901-1000
(8)
1-100
(7)
101-200
(7)
1101-1200
(7)
1201-1300
(7)
800-701 p.n.e.
(7)
1801-
(6)
201-300
(6)
301-400
(6)
do 801 p.n.e.
(6)
1701-
(5)
1989-
(5)
801-900
(5)
401-500
(4)
1001-
(3)
701-800
(3)
1101-
(2)
1201-
(2)
1945-
(2)
501-600
(2)
601-700
(2)
901-
(2)
1301-
(1)
1401-
(1)
1501-
(1)
1601-
(1)
1918-
(1)
801-
(1)
Temat: miejsce
Polska
(202)
Stany Zjednoczone (USA)
(47)
Bergen (Norwegia)
(44)
Warszawa (woj. mazowieckie)
(44)
Świat
(39)
Yorkshire (Wielka Brytania)
(35)
Missisipi (Stany Zjednoczone ; rzeka)
(23)
Missouri (Stany Zjednoczone ; stan)
(22)
Wielka Brytania
(22)
Europa
(20)
Niemcy
(19)
Anglia (Wielka Brytania)
(18)
Londyn (Wielka Brytania)
(18)
Kraków (woj. małopolskie)
(17)
Stumilowy Las (kraina fikcyjna)
(17)
Egipt
(14)
Afryka
(12)
Australia
(10)
Irlandia
(10)
Yorkshire (Wielka Brytania ; hrabstwo)
(10)
Azja
(9)
Berlin (Niemcy)
(9)
Grecja
(9)
Paryż (Francja)
(9)
Syberia (Rosja)
(8)
Włochy
(8)
Afryka Północna
(7)
Japonia
(7)
Mazury
(7)
Norwegia
(7)
Alabama (Stany Zjednoczone ; stan)
(6)
Ameryka Północna
(6)
Indie
(6)
Kanada
(6)
Nowy Jork (Stany Zjednoczone)
(6)
Szwecja
(6)
Łódź (woj. łódzkie)
(6)
Dania
(5)
Francja
(5)
Maine (Stany Zjednoczone ; stan)
(5)
New Hampshire (Stany Zjednoczone ; stan)
(5)
Rzym
(5)
Uganda
(5)
Ukraina
(5)
Zabór rosyjski
(5)
Ameryka Południowa
(4)
Austria
(4)
Kresy wschodnie Rzeczypospolitej
(4)
Los Angeles (Stany Zjednoczone, stan Kalifornia)
(4)
Lwów (Ukraina, obw. lwowski)
(4)
Pakistan
(4)
Petersburg (Rosja)
(4)
Poznań (woj. wielkopolskie)
(4)
RFN
(4)
Starożytny Rzym
(4)
Sztokholm (Szwecja)
(4)
Wrocław (woj. dolnośląskie)
(4)
Ameryka Środkowa
(3)
Arktyka (region)
(3)
Boston (Stany Zjednoczone)
(3)
Chiny
(3)
Gdańsk (woj. pomorskie)
(3)
Massachusetts (Stany Zjednoczone ; stan)
(3)
Oksford (Wielka Brytania)
(3)
Oregon (Stany Zjednoczone ; stan)
(3)
Oslo (Norwegia)
(3)
Podlasie
(3)
Prusy Wschodnie
(3)
Rzym (Włochy)
(3)
Stacyjkowo (kraina fikcyjna)
(3)
Starożytny Egipt
(3)
Szkocja (Wielka Brytania)
(3)
Tokio (Japonia)
(3)
Warmia
(3)
Zabrze (woj. śląskie)
(3)
Amazonia (Brazylia)
(2)
Appalachy (góry)
(2)
Bawaria (Niemcy ; kraj związkowy)
(2)
Bałtyk (morze)
(2)
Bałtyk (wybrzeże)
(2)
Bielsko-Biała (woj. śląskie)
(2)
Bolesławiec (woj. dolnośląskie)
(2)
Boston (Stany Zjednoczone, stan Massachusetts)
(2)
Brazylia
(2)
Buenos Aires (Argentyna)
(2)
Dolina Muminków (kraina fikcyjna)
(2)
Donieck (Ukraina, obw. doniecki ; okolice)
(2)
Dublin (Irlandia)
(2)
Dziwnów (woj. zachodniopomorskie, pow. kamieński, gm. Dziwnów)
(2)
Elbląg (woj. warmińsko-mazurskie ; okolice)
(2)
Etiopia
(2)
Gdynia (woj. pomorskie)
(2)
Georgia (Stany Zjednoczone ; stan)
(2)
Gniezno (woj. wielkopolskie ; okolice)
(2)
Gniezno (woj. wielkopolskie)
(2)
Gálgahraun (Islandia ; pole lawowe)
(2)
Hiszpania
(2)
Holandia
(2)
Hollywood (Los Angeles ; część miasta)
(2)
Illinois (Stany Zjednoczone ; stan)
(2)
Gatunek
Książki dla małych dzieci
(9555)
Publikacje dla dzieci
(2885)
Publikacja bogato ilustrowana
(2619)
Opowiadania i nowele
(1982)
Broszura
(980)
Literatura dla dzieci
(817)
Wiersze
(526)
Poradnik
(518)
Książka-zabawka
(450)
Film dla dzieci i młodzieży
(446)
Powieść obyczajowa
(437)
Film animowany
(367)
Książka obrazkowa
(360)
Powieść
(334)
Pamiętniki i wspomnienia
(194)
Muzyka dla dzieci
(174)
Wydawnictwa popularne
(150)
Thriller
(132)
Antologia
(118)
Film familijny
(99)
Pieśń i piosenka
(98)
Kryminał
(93)
Książki obrazkowe
(92)
Film fabularny
(86)
Powieść historyczna
(80)
Opracowanie
(79)
Lektura z opracowaniem
(77)
Literatura dziecięca hiszpańska
(70)
Bajki i baśnie
(69)
Łatwe opowiadania o dzieciach
(67)
Muzyka rozrywkowa
(66)
Podręczniki dla dzieci
(66)
Powieść przygodowa
(64)
Rymowanki
(60)
Saga rodzinna
(56)
Biografia
(52)
Reportaż
(48)
powieść dla dzieci i młodzieży
(47)
Wydawnictwa dla dzieci i młodzieży
(46)
Komiks
(43)
Opowiadania i nowele obyczajowe
(41)
Encyklopedie dla dzieci
(40)
Przepisy kulinarne
(40)
Powieść psychologiczna
(39)
Encyklopedie dla dzieci polskie
(38)
Fantasy
(38)
Film przygodowy
(38)
Adaptacja filmowa
(37)
Fantastyka
(37)
Materiały pomocnicze
(37)
Utwory sceniczne dla dzieci
(37)
Literatura dziecięca fińska
(34)
Ćwiczenia i zadania
(33)
Słowniki angielsko-polskie dla dzieci
(31)
Literatura dziecięca rosyjska
(30)
Podręcznik
(30)
Biblia dla dzieci
(28)
Zagadki polskie
(27)
Słowniki dla dzieci polskie
(25)
Praca zbiorowa
(24)
Adaptacja literacka
(23)
Literatura dziecięca w języku angielskim
(23)
Mapa dla dzieci
(23)
Romans
(23)
Gry i zabawy dziecięce
(20)
Składanka muzyczna
(20)
Wywiad dziennikarski
(20)
adaptacja
(19)
Powieść biograficzna
(18)
Serial filmowy
(18)
Horror
(17)
Literatura dziecięca polska
(17)
Film fantastyczny
(16)
Poezja
(16)
Wycinanka
(16)
Atlas geograficzny
(15)
Gry i zabawy umysłowe
(15)
Literatura dziecięca w języku niemieckim
(15)
Literatura w języku ukraińskim
(15)
Muzyka filmowa
(15)
Film edukacyjny
(14)
Komedia
(14)
Książka kucharska
(14)
Publikacje dla niewidomych
(14)
Literatura w języku angielskim
(13)
Zagadki
(13)
Film francuski
(12)
Książka do wypełniania
(12)
Publicystyka
(12)
Science fiction
(12)
Opowiadanie o dzieciach
(11)
Scenariusz zajęć
(11)
Gry i zabawy
(10)
Książka do kolorowania
(10)
Legendy i podania
(10)
Melodia z tekstem podłożonym
(10)
Poradniki dla nauczycieli
(10)
Sensacja (rodzaj/gatunek)
(10)
Słownik ortograficzny
(10)
Wyliczanki
(10)
Dziedzina i ujęcie
Edukacja i pedagogika
(559)
Biologia
(288)
Psychologia
(180)
Rodzina, relacje międzyludzkie
(180)
Historia
(162)
Medycyna i zdrowie
(134)
Socjologia i społeczeństwo
(92)
Literaturoznawstwo
(91)
Hobby i czas wolny
(83)
Fizyka i astronomia
(58)
Geografia i nauki o Ziemi
(50)
Etnologia i antropologia kulturowa
(27)
Nauka i badania
(27)
Religia i duchowość
(27)
Rozwój osobisty
(27)
Inżynieria i technika
(26)
Podróże i turystyka
(23)
Ochrona środowiska
(22)
Opieka nad zwierzętami i weterynaria
(22)
Kultura i sztuka
(21)
Prawo i wymiar sprawiedliwości
(21)
Kulinaria
(20)
Transport i logistyka
(20)
Chemia
(12)
Architektura i budownictwo
(11)
Kultura fizyczna i sport
(11)
Rolnictwo i leśnictwo
(10)
Językoznawstwo
(9)
Styl życia, moda i uroda
(9)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(7)
Matematyka
(6)
Archeologia
(5)
Bezpieczeństwo i wojskowość
(5)
Bibliotekarstwo, archiwistyka, muzealnictwo
(5)
Informatyka i technologie informacyjne
(5)
Media i komunikacja społeczna
(5)
Dom i ogród
(3)
Filozofia i etyka
(3)
Praca, kariera, pieniądze
(3)
Gospodarka, ekonomia, finanse
(2)
16478 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
Krwiożerczy cesarze, srodzy bogowie i rozrywki, podczas których można stracić głowę… Czy poradzisz sobie w starożytnym Rzymie? Czasy cesarstwa należą do najbardziej fascynujących epok w dziejach, ale uwaga! Nie będziesz ciągle podziwiać gladiatorów ani odpoczywać w termach – niebezpieczeństwo czyha za każdym rogiem! Na szczęście dzięki temu wyjątkowemu podręcznikowi przetrwania dowiesz się wszystkiego o Rzymianach i być może… choć tylko być może... uda ci się opuścić starożytny Rzym w jednym kawałku! [lubimyczytac.pl]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 94 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Omnibus)
(Świat Oczyma Dziecka)
Rewelacyjna seria popularno-naukowa dla dzieci. Mali mieszkańcy danych epok: czasów prehistorycznych, starożytnego Egiptu, Grecji i Rzymu, średniowiecza, renesansu – oprowadzają swoich rówieśników-czytelników po świecie, w którym żyły. Napisana specjalnie dla najmłodszych, fantastycznie zilustrowana retrospektywna podróż po kulturze, zwyczajach, tradycji, społeczeństwie, sposobie danych epok. Takiego ujęcia w polskiej literaturze popularnonaukowej dla dzieci jeszcze nie było. Książka, dzięki której można wybrać się w niezwykłą podróż do starożytnego Rzymu. Mała Rzymianka o imieniu Lawinia oprowadza czytelników po tym niezwykłym miejscu i opowiada o tym, gdzie uczyły się rzymskie dzieci i jakie zabawy najbardziej lubiły, czym było Forum Romanum, w jakich bogów wierzyli Rzymianie, w co się ubierali, jakie rozrywki preferowali, jak wyglądały ich domostwa oraz w jaki sposób można było relaksować się i dbać o higienę w rzymskich termach. [empik.com]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 94(3) (1 egz.)
Książka
W koszyku
Baśnie opowiadano sobie od wieków. Pod wpływem owych niezwykłych opowieści - jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki - rozbudzała się dziecięca wyobraźnia. Oto prawdziwy skarbiec najwspanialszych baśni z całego świata, znanych i lubianych przez wszystkie dzieci. Znajdziecie w nim niezwykłe opowieści: Kot w butach, Mała syrenka, Dzielny krawczyk, Cudowna lampa Aladyna, Tomcio Paluch, Królewna Śnieżka i siedmiu krasnoludków, Muzykanci z Bremy, Piękna i Bestia. Duża, piękna książka, bardzo bogato ilustrowana przez sześciu rysowników utrzymana jest w tradycyjnej konwencji ilustracji bajkowych. Każda strona książki przypomina oprawiony w ramki odrębny obraz. Wygląd okładki ze złotymi ornamentami obiecuje niecodzienne spotkanie z bajką. Czytanie dzieciom baśni to wspaniały pomysł nie tylko na wspólne spędzanie czasu. To także okazja do poznania i pokochania historii, które nasi przodkowie opowiadali swoim córkom i synom. Dzięki entuzjastom, którzy przyczynili się do zebrania i spisania bajek, możemy się cieszyć lekturą tylu wspaniałych opowieści, lubianych nie tylko przez dzieci, lecz także przez dorosłych. Książka ta może stanowić wyjątkowy i piękny prezent.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. B (1 egz.)
E-book
W koszyku
Forma i typ
Gatunek
Od Redakcji Prezentowany zeszyt Przeglądu Socjologicznego jest poświęcony różnym interpretacjom polskiej odmiany kapitalizmu. W szczególności interesuje nas zależność między gospodarką kapitalistyczną a przemianami ustrojowymi po 1989 roku. Jerzy Stachowiak analizuje oryginalną propozycję teoretyczną pod hasłem „nowego ducha kapitalizmu” autorstwa Luca Boltanskiego i Ève Chiapello. Krzysztof Jasiecki omawia różne praktyki współczesnego kapitalizmu jako tło transformacji. Z kolei Adam Mrozowicki pokazuje perspektywę krytyki rynku oraz społeczne nań reakcje. Autor zwraca uwagę na powszechność strategii indywidualistycznych i nowe przejawy reakcji zbiorowej w postaci związkowej lub narodowej. Natomiast Piotr Michoń analizuje ukierunkowanie polityki społecznej wobec dzieci na przygotowanie ich do dorosłego życia w warunkach konkurencji, czemu towarzyszy niedocenianie dzieciństwa jako samodzielnego etapu życia. Jednym z ważnych aspektów polskiego kapitalizmu jest tzw. szara strefa, tzn. funkcjonowanie przedsiębiorstw i zatrudnienia poza legalnymi formami. Przedstawione przez Annę Baczko-Dombi i Annę Gizę wyniki badań wskazują na społeczne ramy i skutki szarej strefy oraz na jej wewnętrzną strukturę i miejsce w porządku społecznym. W artykułach ukazujemy cechy charakterystyczne kapitalizmu nie tyle jako systemu gospodarczego, ile raczej jako skomplikowanego systemu społeczno- -kulturowego. Socjologiczne interpretacje są tu oczywiście cząstkowe, a debata nad nimi jest otwarta. W dziale „Wokół książek” publikujemy dwa zestawy tekstów: polemikę Bartosza Miki i Marty Bucholc, dotyczącą w dużej mierze koncepcji Maksa Webera i jej zastosowania w książce Marty Bucholc Konserwatywna utopia kapitalizmu, oraz eseje Aleksandra Manterysa i Juliusza Gardawskiego na temat pracy zbiorowej pod redakcją Marii Jarosz pt. Polska europejska czy narodowa? Tom dopełnia recenzja książki pod redakcją Kazimiery Wódz pt. Zapomniane miejsca, zapomniani ludzie, poświęconej przemianom kulturowym na Śląsku w związku ze znaczną dezindustralizacją i restrukturyzacją gospodarki tego regionu.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Audiobook
CD
W koszyku
Historia trzech ciężarnych Żydówek, więźniarek obozu koncentracyjnego, którym udało się ukryć swój stan przed oprawcami i dzięki temu uniknąć śmierci. Opowieść rozpoczyna się pod koniec II wojny światowej. Trzy nieznające się kobiety, po koszmarze obozu Auschwitz, zostają przewiezione do Freibergu i przeznaczone do niewolniczej pracy w zakładzie zbrojeniowym. Umieszczone w transporcie do obozu Mauthausen w Austrii, są pewne, że czeka je śmierć. Podczas trwającej siedemnaście dni gehenny, pochłaniającej życie połowy transportowanych więźniów, kobiety rodzą dzieci. Pomimo katastrofalnych okoliczności, głównie dzięki pomocy współwięźniów i szczodrości mieszkańców mijanych wiosek, zarówno matkom, jak i dzieciom udaje się przeżyć. Po wojnie matki z dziećmi rozpoczynają nowe życie w różnych częściach świata. Dopiero podczas obchodów 65. rocznicy wyzwolenia obozu Mauthausen dzieci dowiadują się o sobie wzajemnie i okolicznościach związanych z ich narodzinami – tak niezwykłych i tak jednoczących, że nie sposób nie podzielić się nimi z całym światem. Książka ukazała się poprzednio pod tytułem "Urodzeni, by żyć". [empik.com]
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. Książka mówiona - Ob/B/H (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Książka mówiona/929 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Myślisz, że tak ci źle? / Chae Strathie, Marisa Morea)
Myślisz, że tak ci źle? to seria dwóch książeczek opowiadających o tym, jak wyglądało życie dzieci w starożytnym Egipcie i starożytnej Grecji. Fakty podane z dużym poczuciem humoru, ale z dbałością o merytorykę. Dużo nauki i zabawy. Co to są peplosy i andron? Czy miałeś kiedyś w domu ołtarz? Co można kupić za jednego obola? Na te wszystkie dziwne pytania znajdziesz odpowiedź w tej książce. [znak.com.pl]
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 3 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 39 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Historia Starożytność (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 3 (1 egz.)
E-book
W koszyku
Forma i typ
Autorka przedstawia rozwiązania edukacyjne, które od wczesnych etapów życia dziecka pozwolą w optymalny sposób rozwinąć jego zdolności i osobowość, żeby potrafiło sobie radzić z wyzwaniami cywilizacyjnymi XXI w. Czytelnik zapozna się z próbami poszukiwania, weryfikacji i wdrażania innowacyjnych rozwiązań metodycznych, pomocnych w procesie rozwijania refleksyjności, samodzielności działania dzieci, ich kompetencji społecznych i umiejętności rozwiązywania problemów, szczególnie o charakterze twórczym. Znajdzie ponadto propozycje konkretnych ćwiczeń oraz sytuacji edukacyjnych, możliwych do zastosowania w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej (choć Czytelnik zapewne dostrzeże ich uniwersalność). Książka z pewnością zainteresuje studentów i nauczycieli akademickich, wychowawców i pedagogów pracujących w różnych instytucjach oświatowych, konsultantów i doradców metodycznych, a także rodziców, którym zależy na efektywnej edukacji dzieci. W kolejnych tomach zostaną przedstawione scenariusze zajęć dla poszczególnych grup wiekowych.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Książka
W koszyku
(Myślisz, że tak ci źle? / Chae Strathie, Marisa Morea)
nie musisz robić prania stopami, chodzić do szkoły siedem dni w tygodniu, myć głowy kozią kupą, aby pozbyć się wszy, używać gąbki na patyku jako papieru toaletowego ani jeść sosu z rybich flaków zamiast ketchupu. Dowiedz się, jak wyglądało życie dzieci w starożytnym Rzymie! [nota wydawcy]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Historia. Starożytność (1 egz.)
E-book
W koszyku
Monografia jest wynikiem międzynarodowej współpracy naukowców i praktyków, którzy postawili sobie wspólny cel, jakim jest opracowanie zorientowanego na wsparcie podejścia do bardzo wrażliwych dzieci w ich najbliższym otoczeniu. Wysoka wrażliwość to cecha temperamentu, która charakteryzuje około 20% populacji. Badania potwierdzają, że osoby bardzo wrażliwe przetwarzają informacje i bodźce pochodzące z otoczenia silniej (intensywniej) i głębiej niż inni. Osoby te są bardziej wrażliwe, zarówno na pozytywne, jak i negatywne doświadczenia. Cecha ta nabiera szczególnego znaczenia, gdy mówimy o dzieciach. Dla dzieci bardzo wrażliwych nieodpowiednie warunki rozwoju mogą stać się szczególnie uciążliwe i w konsekwencji wpłynąć na ich przyszłość. Książka adresowana jest przede wszystkim do specjalistów, którzy na co dzień pracują z dziećmi w wieku 3–10 lat (nauczyciele, wychowawcy, psycholodzy, pedagodzy), także dla studentów psychologii i pedagogiki oraz do tych, którzy ze względu na swoje zainteresowania lub obowiązki zawodowe angażują się we wspieranie dzieci, jak również do rodziców. Wiedza i wskazówki zawarte w publikacji ułatwiają zarówno pełniejsze zrozumienie natury wrażliwości, jak i skuteczniejsze wsparcie dzieci. Książka przybliża problematykę wrażliwości (jej fachowej nazwy, znaczenia i definicji), a także specyfiki zachowań osób wysoce wrażliwych. Charakteryzuje funkcjonowanie wrażliwego dziecka w sferze fizycznej, emocjonalnej, poznawczej i interpersonalnej. Kompetencja w rozpoznaniu cechy (diagnoza pozytywna) powinna być początkiem procesu wspierania dzieci wysokowrażliwych, ich rodzin i najbliższego otoczenia. Książka zawiera również treści zorientowane na edukację i wsparcie wysoce wrażliwych dzieci. W badaniach nad rozwojem dziecka zwraca się szczególną uwagę na rolę warunków rozwoju, znaczenie odpowiedniej stymulacji. Źródłem stymulacji dla małego dziecka jest jego najbliższe otoczenie, zwłaszcza dom rodzinny, a następnie przedszkole i szkoła. Im młodsze dziecko, tym większe, ważniejsze dla rozwoju jest znaczenie stymulacji środowiskowej, a tym samym jakości środowiska. Publikacja przedstawia także perspektywę rodzicielską. Opisuje informacje, które wyjaśniają cechy dziecka, w tym aspekty funkcjonowania dziecka, które mogą być trudne dla rodzica. Szczególną uwagę zwraca się na sferę emocjonalną funkcjonowania dziecka, wyzwania rodzicielskie, a także specyficzne metody pracy z dzieckiem, w tym sugestie do działań zalecanych w pracy z bardzo wrażliwym dzieckiem. W monografii przedstawione zostały również ramy i praktyczne strategie, oparte na badaniach psychologicznych i neuronaukowych, mające na celu zrozumienie, w jaki sposób ucieleśniona edukacja ułatwia regulację i zintegrowane poczucie siebie oraz w ten sposób przyczynia się do zdrowia i dobrego samopoczucia bardzo wrażliwych dzieci. Treść obszaru wrażliwości temperamentalnej dziecka i umiejętności wspierające go mogą wzmocnić działania profilaktyczne szkoły, zwłaszcza w profilaktyce uniwersalnej. W związku z tym projektowanie wsparcia dla bardzo wrażliwych dzieci nie polega na modyfikowaniu ich cech. Świadoma praca nie oznacza ingerowania w tę cechę, akceptowania jej jako trudności lub problemu, z którym trzeba się uporać, ale polega na zapewnieniu warunków, w których bardzo wrażliwe dzieci będą miały równe szanse rozwoju swojego potencjału.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Ponad 100 lat temu Maria Montessori stworzyła system edukacji, który rzucił zupełnie nowe światło na pedagogikę, akcentując pracę „dla dziecka” i odkrywając jego naturalny, kierowany wewnętrznymi siłami rozwój. W myśl tej metody dla prawidłowych postępów dziecka należy stworzyć mu przestrzeń pozwalającą na spontaniczność i twórczość oraz umożliwić wszechstronny rozwój psychofizyczny, kulturalny i społeczny. Koncepcja Marii Montessori przyczyniła się do zmiany tego, w jaki sposób pojmujemy dzieciństwo, jaką rolę w społeczeństwie przypisujemy dzieciom i jaką odpowiedzialność za ich kształtowanie – rodzicom. Dziecko w społeczeństwie i w świecie to dwunasty już tom Biblioteki Marii Montessori. Mimo ogromnej popularności placówek Montessori, teksty, wykłady i przemówienia tej niezwykłej badaczki nie były dotychczas dostępne w języku polskim. Wydawnictwo Naukowe PWN wraz z Association Montessori Internationale (organizacją, którą w 1929 roku założyli Maria Montessori oraz jej syn, Mario) i Fundacją Villa Montessori publikują je po raz pierwszy. Dziecko w społeczeństwie i w świecie to wybór tekstów, przemówień i wywiadów udzielonych przez Marię Montessori, pogrupowanych w sześć obszarów tematycznych. Autorka zwraca się do rodziców i nauczycieli, dzieli się swoimi spostrzeżeniami na temat nabywania wiedzy przez dzieci i roli, jaką w tym procesie odgrywają dorośli. Kreśli obraz cech i kompetencji, jakie powinien mieć idealny nauczyciel. Pokazuje, jak nieostrożne działanie dorosłego może przerwać koncentrację dziecka i zniweczyć efekty samodzielnej edukacji. Maria Montessori wyjaśnia także szczegóły swojej metody, zapoczątkowanej w Case dei Bambini – Domach Dzieci, oraz zwraca uwagę na błędy przy próbach jej bezrefleksyjnego powielania. W kolejnych częściach książki autorka dzieli się także swoimi poglądami na sprawy nieco ogólniejsze, jak kształt systemu edukacji czy miejsce człowieka w świecie. Nasza metoda nie powstała wskutek rozmyślań, ale doświadczeń, które zdarzyły się i potwierdziły w różnych krajach i u różnych ras; podążaliśmy prostą ścieżką, nie skręcając w lewo ani w prawo – szliśmy wiernie drogą dziecka i tego, co nam dawało. Cała nasza szkoła opiera się na zachowaniach dzieci, które udzielało nam również jasnych wskazówek, jak ją zorganizować i utworzyć. Z tekstu
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Książka
W koszyku
(Myślisz, że tak ci źle? / Chae Strathie, Marisa Morea)
Wiecie, co jadły, w co się bawiły, jak mieszkały i jak ubierały się dzieci w Starożytnym Egipcie? Po tej lekturze już nigdy nie będziecie narzekać, że budyń jest niedobry, wątróbka za twarda a sweter od babci to obciach. W końcu dzieci w Starożytnym Egipcie jadły…myszy i gołębie. O takich i wielu innych interesujących faktach z życia egipskich dzieci dowiadują się współcześni młodzi czytelnicy. "Myślisz, że tak ci źle?" to seria dwóch książeczek opowiadających o tym, jak wyglądało życie dzieci w starożytnym Egipcie i starożytnej Grecji. Fakty podane z dużym poczuciem humoru, ale z dbałością o merytorykę. Dużo nauki i zabawy. [wydawca]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 93/94 (1 egz.)
E-book
W koszyku
Forma i typ
Publikacja darmowa
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
przebadaną mutacją wykazującą wysoką specyficzność dla CD wydaje się polimorfizm genu NOD2/CARD15. Podkreśla się także rolę zaburzonej regulacji immunologicznej błony śluzowej jelit prowadzącej do nadprodukcji cytokin Nieswoiste choroby zapalne jelit (ang. inflammatory bowel disease – IBD) to przewlekłe schorzenia przewodu pokarmowego obejmujące chorobę Leśniowskiego – Crohna (ang. Crohn’s disease – CD) oraz wrzodziejące zapalenie jelita grubego (ang. Ulcerative colitis – UC) charakteryzujące się niekontrolowanym procesem zapalnym błony śluzowej jelit. CD dotyczy całego przewodu pokarmowego, od jamy ustnej po odbyt, natomiast UC ograniczona jest wyłącznie do jelita grubego. Patogeneza IBD nie została do tej pory poznana i najprawdopodobniej jest ona wieloczynnikowa. Uważa się iż do rozwoju stanu zapalnego jelit w IBD przyczyniają się zarówno czynniki immunologiczne jak i środowiskowe oraz predyspozycje genetyczne. Postuluje się monogenowe podłoże choroby, a najlepiej prozapalnych, takich jak tumor necrosis factor [TNF-alpha], interferon-gamma [IFN-gamma], interleukin-1 [IL-1], IL-6 i IL-12 indukujących niekontrolowany proces zapalny leżący u podstaw choroby. O istotnej roli czynników środowiskowych w rozwoju IBD świadczy większa zapadalność na CD i UC wśród mieszkańców dużych, zurbanizowanych miast. Choroba dotyczy głównie ludzi młodych, zarówno kobiet jak i mężczyzn w wieku 15-30 lat ale może pojawić się w każdym wieku, z drugim szczytem występowania między 50 a 70 rokiem życia. Podaje się iż ok. 10% przypadków IBD to pacjenci poniżej 18 roku życia. Ponieważ etiologia choroby jest nieznana, nie dysponujemy skuteczna metodą jej wyleczenia. Celem farmakoterapii jest zatem jedynie wprowadzenie pacjenta w remisję, jej podtrzymanie oraz zapobieganie nawrotom choroby. Chorzy latami cierpią z powodu nawracających bólów brzucha i przewlekłych biegunek trwająca najczęściej ponad 6 tygodni, często także z domieszką krwi w stolcu. Obserwuje się u nich spadek masy ciała, wystąpić mogą także objawy ogóle takie jak złe samopoczucie, brak apetytu lub gorączka oraz krwawienie z odbytu, bóle stawowe czy zmiany skórne. U dzieci z IBD, w wyniku niedożywienia może dojść do zahamowania wzrastania, upośledzenia dojrzewania płciowego oraz opóźnienia wieku kostnego. W przypadku CD, z powodu jej odcinkowej lokalizacji oraz różnej głębokości drążenia tkanki objawy choroby mogą być mniej charakterystyczne i mniej uchwytne niż w UC, co w konsekwencji utrudnia postawienie diagnozy, a objawy utrzymują się latami. Według kryteriów z Porto rozpoznanie IBD u dzieci oparte jest zarówno na objawach klinicznych jak i charakterystycznym obrazie w badaniu endoskopowym, radiologicznym oraz histopatologicznym. Każde dziecko, u którego podejrzewa się CD lub UC powinno mieć wykonane badania laboratoryjne oraz pełne badanie endoskopowe, obejmujące nie tylko kolonoskopię, ale także gastroskopię, łącznie z badaniem obrazowym jelita cienkiego. Wymagane jest pobranie licznych biopsji ze wszystkich segmentów jelita w celu dokładnej oceny histologicznej. Do uznanych metod leczenia IBD zalicza się postępowanie farmakologiczne, chirurgiczne oraz żywieniowe, szczególnie ważne u dzieci z CD. W farmakoterapii zastosowanie znalazły leki o działaniu immunosupresyjnym, przede wszystkim steroidy, ale także azatiopryna czy metotreksat. W ostatnich kilku latach coraz częściej stosowane są w leczeniu CD i UC monoklonalne przeciwciała przeciw TNF-α – infliximab i adalimumab.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Praktykę odbywania kary pozbawienia wolności przez kobiety z małymi dziećmi autorka uczyniła przedmiotem niniejszej monografii. Stanowi ją i określa społeczna obecność matek pozostających w fazie aktywnego macierzyństwa w instytucji totalnej jaką jest zakład karny. Zatem codzienność doświadczania świata przez dziecko ma swój początek w warunkach więziennych. Podjęta w monografii narracja dotyczy z jednej strony opisu i wyjaśnienia sytuacji kobiet – matek będących w fazie aktywnego macierzyństwa, a przebywających w warunkach zakładu karnego, a z drugiej zaś strony dzieci, które inicjują swoje człowieczeństwo w sytuacji karnie „nadzorowanej”. W prezentowanej czytelnikowi książce wykorzystane zostały elementy socjopsychologicznej teorii socjalizacji ze szczególnym zwróceniem uwagi na społeczne praktyki socjalizacyjne zmierzające do formowania osób społecznych doświadczających realnego uczestnictwa w środowiskach swojej życiowej aktywności. Autorka skoncentrowała naukowe rozważania na istocie, mechanizmach i konsekwencjach przebiegu procesu socjalizacji (czy to asocjacyjnej, czy dysocjacyjnej), w odniesieniu do specyficznej interesującej autorkę kategorii kobiet i ich dzieci. Procesy te przebiegają zawsze w jakichś kontekstach określanych mianem toposów lub środowisk. Książka adresowana jest do decydentów szeroko rozumianych systemów pomocowych np. systemu penitencjarnego i pomocy społecznej w Polsce, dla praktyków resocjalizacji, pracowników socjalnych, kuratorów sądowych i asystentów rodziny. Adresatami książki mogą być także studenci pedagogiki, socjologii, psychologii i prawa, jak również osoby którym los małego dziecka w Polsce nie jest obojętny.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Gatunek
Ogólnopolski kwartalnik ukazujący się od roku 1956. Publikowane są w nim artykuły teoretyczne z zakresu szeroko pojętej pedagogiki oraz omówienia wyników badań obejmujących funkcjonowanie jednostki w społeczeństwie. Dotyczą różnych subdyscyplin pedagogiki, m.in. pedeutologii, andragogiki, historii wychowania, pedagogiki społecznej, dydaktyki, psychologii edukacji, filozofii edukacji, a także wychowania estetycznego. Celem czasopisma jest umożliwianie i pobudzanie dyskusji na poziomie akademickim wokół najważniejszych dla współczesności problemów edukacyjnych, popularyzowanie dorobku polskiej pedagogiki wśród pedagogów obcojęzycznych (artykuły w językach obcych) i ułatwianie polskim pedagogom poznania tego, co dzieje się w pedagogice w innych krajach, poprzez publikowanie tłumaczeń prac obcojęzycznych. Znajdujemy tu zarówno prace już uznanych autorów, jak i początkujących adeptów nauki. Czasopismo kierowane jest do osób zainteresowanych problematyką szeroko rozumianej edukacji, a zwłaszcza do nauczycieli akademickich i studentów różnych obszarów humanistyki i nauk społecznych. The Polish journal issued since 1956, publishes articles presenting theories of broadly defined pedagogy and research findings on functioning of the individual in society. The articles discuss various pedagogical subdisciplines, including pedeutology, andragogy, history of education, social pedagogy, didactic methods, psychology of education, philosophy of education, aesthetic education, etc. The journal seeks to allow and stimulate academic discussions on the most important current issues in education. It promotes achievements in Polish pedagogy among foreign language educators (articles in foreign languages). It also familiarises Polish educators with current trends in the field of pedagogy in other countries by publishing translations of articles in foreign languages. The journal contains papers by already well-established authors, as well as papers by new adepts of the field. The journal seeks to serve all interested in issues of broadly defined education, especially academic teachers and university students of Humanities and Social Science.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Problem tego, jak funkcjonują dzieci z rzadkimi chorobami neurologicznymi, jaka jest ich sytuacja społeczna, w szczególności w kontekście potrzeb i zasobów komunikacyjnych i edukacyjnych, jest stosunkowo słabo rozpoznany empirycznie, szczególnie w naszym kraju. Natomiast osoby z rzadkimi zespołami neurologicznymi stanowią grupę, która wymaga szczególnego wsparcia w celu wyrównania szans w dążeniu do jak najwyższej jakości życia. Efektywne wsparcie powinno być zawsze oparte na zasobach danej jednostki. Rozpoznanie tych zasobów wydaje się zatem kluczowe w osiągnięciu zamierzonych celów, szczególnie w sytuacji dziecka znajdującego się w tak trudnej sytuacji, jaką stanowi rzadka choroba neurologiczna. Autorka podczas swoich badań przeanalizowała funkcjonowanie chorych dzieci w perspektywie ich potrzeb i zasobów, a nie tylko ograniczeń. W ten sposób wypełniła lukę dotyczącą wiedzy o dzieciach z rzadkimi chorobami neurologicznymi w kontekście ich potrzeb i zasobów komunikacyjnych oraz edukacyjnych. Z pewnością z wyników tych badań i analizy wniosków skorzystają zarówno specjaliści, jak i osoby zainteresowane tematem z przyczyn osobistych.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Gatunek
Literatura dziecięca i młodzieżowa ostatnich kilkunastu lat rozwija się w ogniu ścierających się tendencji: z jednej strony zasadniczym punktem jej odniesienia są tradycyjne wzorce wypracowane przez zaliczane do kanonu dzieła wysokoartystyczne, z drugiej jednak podlega ogromnym wpływom kultury masowej. Dla „zwabienia” czytelnika w sidła lektury wykorzystuje nawet kicz, niekiedy fałszuje obraz rzeczywistości, by zyskać uznanie w oczach hipotetycznego nastoletniego czytelnika. Otwarte pozostaje pytanie, czy literatura współczesna jest kuszącą, łagodną Pięknością, czy też złowrogą Bestią, niszczącą podstawy wrażliwości estetycznej młodego pokolenia. Książka zawiera 17 artykułów najwybitniejszych polskich znawców literatury dziecięcej. Jest to pozycja dla bibliotekarzy, polonistów, pedagogów, studentów oraz wszystkich zainteresowanych tą problematyką.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Publikacja stanowi wieloaspektowe kompendium wiedzy z zakresu pedagogiki przedszkolnej. Obszar dociekań naukowych i praktycznych związany jest z takimi kategoriami, jak: dziecko, nauczyciel, środowisko uczenia się oraz wzajemne relacje między nimi. Za punkt wyjścia służy Autorkom przedstawienie genezy i rozwoju pedagogiki przedszkolnej w Polsce, tkwiących w źródłach historycznych, które stały się podstawą współczesnej koncepcji wychowania przedszkolnego oraz osoby nauczyciela przedszkolnego. Wyeksponowane zostały także rozwijane przez lata najważniejsze teorie i strategie, które pozwoliły na sprecyzowanie przedmiotu badań oraz podstawowych celów i zadań pedagogiki przedszkolnej jako subdyscypliny pedagogicznej. W monografii omówiono też udział polskich pedagogów i psychologów w budowaniu naukowości pedagogiki przedszkolnej. * Przekaz treści został przeprowadzony w kolejnych częściach i rozdziałach z niezwykłą starannością i rzetelnością, a jego rezultaty doprowadziły do refleksji nad możliwymi i niemożliwymi obszarami tworzenia wiedzy profesjonalnej nauczycieli. Wartość dydaktyczną książki podnosi fakt, że każda z jej sześciu części podzielona jest na rozdziały, a każdy z nich wzbogaca literatura przedmiotowa. Przyswojenie treści ułatwiają pytania utrwalające materiał oraz tematy do refleksji. Autorki prezentują tłumaczenia na język angielski najistotniejszych pojęć omawianych w książce, co stanowi cenny walor związany z potrzebą przyswajania przez polskich studentów i nauczycieli pedagogicznych terminów anglojęzycznych. W literaturze specjalistycznej z zakresu pedagogiki przedszkolnej brakuje pozycji ukazujących w tak całościowy sposób teorię i metodykę wychowania przedszkolnego, dlatego publikacja będzie szczególnie przydatna w kształceniu przyszłych nauczycieli przedszkoli. Z recenzji prof. dr hab. Bożeny Muchackiej
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Kompendium wiedzy na temat zdrowia psychicznego, jego determinantach i zagrożeniach, a także wzmacnianiu zdrowia psychicznego według koncepcji salutogenetycznej i radzenia sobie ze stresem. Książka adresowana jest w szczególności do lekarzy, pielęgniarek, psychologów, pedagogów szkolnych, dyrektorów szkół i ośrodków szkolno-wychowawczych, nauczycieli, a także studentów kierunków przygotowujących do tych zawodów. Będzie również cennym źródłem informacji na temat wzmacniania zdrowia psychicznego dla wielu innych grup zawodowych, a także dla indywidualnego odbiorcy.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej