146080
Music
CD
In basket
Let's Dance czyli zatańczmy!. - Warszawa : Magic Records, p2019. - 2 płyty audio (CD) : zapis cyfrowy, stereo. ; 12 cm.
"Tym razem poruszamy się w rytmach tanecznych. Ruch ludzkiego ciała zawsze inspirował, nie tylko przecież kompozytorów. Ci jednak na przestrzeni wieków prześcigali się w "okiełznaniu" tego żywiołu. Taniec wszak pełnił różne funkcje, nie tylko rozrywkowe. Także społeczne, religijne, wprowadzał w trans, wyzwalał dodatkowe siły witalne i energię. Z czasem zyskał rangę czysto sportową, ostatnio zaś - za sprawą superprodukcji telewizyjnych - stał się nośnym tematem medialnym. Na tańcu, jak na piłce nożnej, niemal każdy się zna… Taniec zawsze miał w sobie coś z rytuału. Był wyrazem uwielbienia dla bóstwa, sił nadprzyrodzonych, porządku świata, ukochanej/ukochanego (najstarsze przekazy odnajdziemy w starożytnej Grecji, także w Starym Testamencie). Przyciągał, kusił, podniecał. Tańce pochodzące z różnych krajów - szalenie popularne w epoce baroku - zestawiano w całe suity. W ten sposób pokazywano ich zróżnicowanie. W operze, zwłaszcza francuskiej, fragmenty wyłącznie tańczone były punktem obowiązkowym spektaklu. Publiczność na nie czekała. W Wersalu często do występujących artystów dołączał wówczas monarcha ze swą świtą. Na poszczególne tańce przychodziły mody (tak jak dziś). W XVII i XVIII- wiecznej Europie królował menuet. Trójdzielny puls przenikał do różnych utworów kameralnych, solowych i symfonicznych. Symfonia bez menueta nie była symfonią. XIX-wieczne salony, sale koncertowe, opery przejęły tańce wraz z dobrodziejstwem inwentarza. Podczas gdy Berlioz zapisywał scenę na balu w swej autobiograficznej Symfonii fantastycznej, Chopin, Schumann i Liszt przenosili tańce na klawiaturę fortepianu. Nikt nie pisał tak wytwornych walców i polonezów jak Czajkowski. Brahms zaś i Dworzak opracowywali zasłyszane tańce ludowe. W XX wieku Ameryka zainfekowała świat wibrującym swingiem (w czym niemałą rolę odegrał George Gershwin), potem zaś Argentyna i Astor Piazzolla zarazili nas swym niepowtarzalnym tangiem (czyli "smutną myślą, którą się tańczy"). Mistrzem form tanecznych był Francuz Maurice Ravel, dżentelmen wytwory i kulturalny. Nigdy nie dosłowny, ale jakże przekonujący. Dwa największe jego orkiestrowe hity to stylizacje tańców - La valse i Bolero. Ten ostatni, choć niewiele ma wspólnego z hiszpański oryginałem ludowym, szybko podbił świat. Sam kompozytor określił je jako "15 minut orkiestry bez muzyki". Po premierze w Paryżu jakaś nobliwa dama wbita w fotel ponoć krzyczała "Wariat, wariat!". Gdy doniesiono o tym Ravelowi, ten spokojnie odrzekł: "Ona zrozumiała"." - Jacek Hawryluk/Polskie Radio [empik.com]
Media files:
Availability:
Egzemplarze w opracowaniu: sygn. Muzyka poważna
Notes:
Formatted contents note
CD 1 zawiera : Marche Pour la Ceremonie des Turcs 2. Danse des Sauvages 3. Rigaudons I & II 4. Ognuno Acclami Bella Virtute 5. Alla Gavotta 6. Rondeau 7. Sa Trionfar Ognor 8. Gracieux 9. Gavotte 10. Air Vif 11. Menuet 12. Maestoso 13. Tres Lentement 14. Chaconne 15. Ill Menuet & Trio, Allegro Molto 16. Ill Menuetto, Allegretto 17. Ill Minuetto 18. III Menuetto, Allegretto 19. Moderato - Allegro Vivace - Vivace - Moderato 20. Il Un Bal, Valse: Allegro Non Troppo 21. Waltz 22. No. 1, Presto 23. No. 5 In G Minor
CD 2 zawiera : Valse ; Act 3, scene 1, Polonaise ; Act 2, No. 13, Waltz of the flowers ; Overture ; Act 1, Dance of the Knieghts ; Variations on "I Got Rhythm" for Piano and Orchestra ; Adiod nonino (Tango Rapsodia) ; Danzon No. 2 ; Bolero.
Reviews:
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again