Sortowanie
Źródło opisu
Katalog zbiorów Miejskiej Biblioteki Publicznej w Olsztynie
(400)
IBUK Libra
(17)
Forma i typ
Książki
(346)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(132)
Proza
(45)
Filmy i seriale
(36)
Audiobooki
(18)
Dramat (rodzaj)
(18)
E-booki
(17)
Publikacje dla niewidomych
(8)
Publikacje popularnonaukowe
(6)
Publikacje dydaktyczne
(3)
Komiksy i książki obrazkowe
(2)
Poezja
(2)
Muzyka
(1)
Poradniki i przewodniki
(1)
Dostępność
dostępne
(780)
wypożyczone
(72)
nieokreślona
(58)
tylko na miejscu
(14)
Placówka
Planeta 11
(150)
DGiOZ
(3)
Biblioteka Ekonomiczno-Techniczna
(3)
Filia nr 2
(61)
Filia nr 4
(43)
Filia nr 5
(71)
Filia nr 6
(76)
Filia nr 9
(116)
Filia nr 10
(69)
Filia nr 12
(84)
Filia nr 13
(66)
Filia nr 15
(59)
Filia nr 16
(36)
Filia nr 18
(72)
Filia nr 5 - podr.
(1)
Filia nr 6 - podr.
(1)
Filia nr 9 - podr.
(2)
Filia nr 10 - podr.
(1)
Filia nr 13 - podr.
(3)
Filia nr 18 - podr.
(5)
Filia nr 16 - podr.
(1)
Multicentrum - podr.
(1)
Autor
Janda Krystyna (1952- )
(10)
Kucówna Zofia (1933- )
(7)
Maciejewski Łukasz (1976- )
(7)
Dziewoński Roman (1954- )
(6)
Kleinbaum N. H. (1948- )
(6)
Laskowicz Paweł (1963- )
(6)
Baniewicz Elżbieta (1949- )
(5)
Broszkiewicz Barbara
(5)
Englert Jan (1943- )
(5)
Jarek Jerzy
(5)
Pryzwan Mariola (1963- )
(5)
Seniuk Anna (1942- )
(5)
Adamczyk Piotr (1972- )
(4)
Baltyn Hanna (1956-2014)
(4)
Drecka Kamila
(4)
Gajos Janusz (1939- )
(4)
Kinder-Kiss Hanna (1958- )
(4)
Koper Sławomir (1963- )
(4)
Kownacka Maria (1894-1982)
(4)
Leyko Małgorzata
(4)
Malajkat Wojciech (1963- )
(4)
Woronowicz Adam (1973- )
(4)
Bojarska Maria (1953-2023)
(3)
Braciak Jacek (1968- )
(3)
Brzechwa Jan (1900-1966)
(3)
Błaszczyk Ewa (1955- )
(3)
Celińska Stanisława (1947- )
(3)
Dudzik Wojciech (1959- )
(3)
Dymna Anna (1951- )
(3)
Faryna-Paszkiewicz Hanna
(3)
Grabowski Andrzej (1952- )
(3)
Hanuszkiewicz Adam (1924-2011)
(3)
Jaros Magdalena
(3)
Jerzykowska Kalina
(3)
Kolak Dorota (1957- )
(3)
Kosiński Dariusz (1966- )
(3)
Kowalewski Krzysztof (1937-2021)
(3)
Krzywkowska Monika
(3)
Kutz Kazimierz (1929-2018)
(3)
Michnikowski Wiesław (1922-2017)
(3)
Pankowska Krystyna
(3)
Pietrzak Małgorzata
(3)
Radziwiłowicz Jerzy (1950- )
(3)
Stuhr Jerzy (1947- )
(3)
Szaflarska Danuta (1915-2017)
(3)
Szczublewski Józef (1919- )
(3)
Wright Rachel (1961- )
(3)
Zamachowski Zbigniew (1961- )
(3)
Zawadzka Magdalena (1944- )
(3)
Łukaszewicz Olgierd (1946- )
(3)
Abramow-Newerly Jarosław (1933- )
(2)
Adamik Laco (1942- )
(2)
Andrycz Nina (1915-2014)
(2)
Antczak Jerzy (1929- )
(2)
Babińska Magdalena
(2)
Balme Christopher
(2)
Barciś Artur (1956- )
(2)
Bleja-Sosna Barbara
(2)
Braun Kazimierz
(2)
Brown John Russell (1923-2015)
(2)
Budzisz-Krzyżanowska Teresa (1942- )
(2)
Bugajski Ryszard (1943-2019)
(2)
Burzyńska Kinga
(2)
Chorąży Wojciech (1973- )
(2)
Chyra Andrzej (1964- )
(2)
Ciunelis Maria
(2)
Cywińska Izabella (1935-2023)
(2)
Delong Jacek
(2)
Englert Maciej (1946- )
(2)
Ferency Adam (1951- )
(2)
Franczyk Andrzej
(2)
Fronczewski Piotr (1946- )
(2)
Frycz Jan (1954- )
(2)
Gilbert Elizabeth (1969- )
(2)
Globisz Krzysztof (1957- )
(2)
Goddard Clive
(2)
Gołas-Ners Agnieszka
(2)
Gołębiewska Ilona (1987- )
(2)
Grochowska Agnieszka (1979- )
(2)
Grzela Remigiusz (1977- )
(2)
Głogowski Marek (1947- )
(2)
Jakubik Arkadiusz (1969- )
(2)
Janicka Bożena (1934- )
(2)
Jarząbek Elżbieta
(2)
Karolak Tomasz (1971- )
(2)
Karłowska Katarzyna
(2)
Kijowska Elżbieta (1950- )
(2)
Kiss Jacek
(2)
Kobuszewski Jan (1934-2019 )
(2)
Kondrat Marek (1950- )
(2)
Konopka Andrzej
(2)
Kot Tomasz (1977- )
(2)
Kożuchowska Małgorzata (1971- )
(2)
Kulesza Agata (1971- )
(2)
Lubaszenko Olaf (1968- )
(2)
Lupa Krystian (1943- )
(2)
Malita Katarzyna
(2)
Melanowicz Mikołaj (1935- )
(2)
Michałowski Janusz
(2)
Michnikowski Marcin (1958- )
(2)
Rok wydania
2020 - 2024
(48)
2010 - 2019
(137)
2000 - 2009
(173)
1990 - 1999
(38)
1980 - 1989
(9)
1970 - 1979
(8)
1950 - 1959
(1)
1940 - 1949
(1)
Okres powstania dzieła
2001-
(137)
1901-2000
(22)
1989-2000
(10)
1945-1989
(4)
1801-1900
(3)
1701-1800
(1)
500-401 p.n.e.
(1)
Kraj wydania
Polska
(415)
Rosja
(1)
Język
polski
(414)
angielski
(2)
Odbiorca
Dzieci
(42)
6-8 lat
(19)
9-13 lat
(10)
Niewidomi
(8)
0-5 lat
(7)
14-17 lat
(2)
Młodzież
(2)
Nauczyciele
(1)
Rodzice
(1)
Szkoły wyższe
(1)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(145)
Literatura amerykańska
(11)
Literatura angielska
(9)
Literatura norweska
(2)
Literatura rosyjska
(2)
Film polski
(1)
Literatura fińska
(1)
Literatura francuska
(1)
Literatura grecka
(1)
Literatura holenderska
(1)
Literatura japońska
(1)
Literatura kanadyjska
(1)
Literatura niemiecka
(1)
Literatura węgierska
(1)
Muzyka polska
(1)
Temat
Aktorzy polscy
(145)
Film polski
(76)
Teatr polski
(69)
Teatr
(65)
Teatr dziecięcy i młodzieżowy
(43)
Teatr telewizji
(35)
Reżyserzy polscy
(26)
Teatr dziecięcy i młodzieżowy polski
(14)
Kabaret polski
(12)
Teatr amatorski
(12)
Artyści kabaretowi polscy
(11)
Janda, Krystyna (1952- )
(11)
Aktorzy
(8)
Teatr amerykański
(8)
Uczniowie
(8)
Dymna, Anna (1951- )
(6)
Dyscyplina szkolna
(6)
Internaty
(6)
Kwiatkowska, Irena (1912-2011)
(6)
Mentoring
(6)
Samobójstwo
(6)
Shakespeare, William (1564-1616)
(6)
Bodo, Eugeniusz (1899-1943)
(5)
Błaszczyk, Ewa (1955- )
(5)
Dramat polski
(5)
Kucówna, Zofia (1933- )
(5)
Reżyseria
(5)
Teatr lalek
(5)
Zabójstwo
(5)
Śledztwo i dochodzenie
(5)
Celińska, Stanisława (1947- )
(4)
Cybulski, Zbigniew (1927-1967)
(4)
Dziennikarze
(4)
Gajos, Janusz (1939- )
(4)
Inscenizacja
(4)
Język polski
(4)
Kabaret Piwnica pod Baranami (Kraków)
(4)
Kantor, Tadeusz (1915-1990)
(4)
Kobieta
(4)
Kolak, Dorota (1957- )
(4)
Pieczka, Franciszek (1928-2022)
(4)
Przyjaźń
(4)
Aktorzy amerykańscy
(3)
Boże Narodzenie
(3)
Dramat (gatunek literacki)
(3)
Dziecko chore
(3)
Hanuszkiewicz, Adam (1924-2011)
(3)
Holoubek, Gustaw (1923-2008)
(3)
Kobuszewski, Jan (1934-2019)
(3)
Kożuchowska, Małgorzata (1971- )
(3)
Krafftówna, Barbara (1928-2022)
(3)
Kulesza, Agata (1971- )
(3)
Kutz, Kazimierz (1929-2018)
(3)
Modrzejewska, Helena (1840-1909)
(3)
Młodzież szkolna
(3)
Ostaszewska, Maja (1972- )
(3)
Pantomima
(3)
Pisarze polscy
(3)
Prywatni detektywi
(3)
Relacje międzyludzkie
(3)
Stenka, Danuta (1961- )
(3)
Stuhr, Jerzy (1947- )
(3)
Szaniawski, Jerzy (1886-1970)
(3)
Teatr Polskiego Radia
(3)
Teatr angielski
(3)
Teatr im. Stefana Jaracza (Olsztyn)
(3)
Teatr japoński
(3)
Teatry (budynki)
(3)
Wiśniewska, Ewa (1942- )
(3)
Zawadzka, Magdalena (1944- )
(3)
Łomnicki, Tadeusz (1927-1992)
(3)
Adamczyk, Piotr (1972- )
(2)
Aktorzy angielscy
(2)
Andrycz, Nina (1912-2014)
(2)
Antczak, Jerzy (1929- )
(2)
Artyści
(2)
Artyści polscy
(2)
Barciś, Artur (1956- )
(2)
Bohosiewicz, Sonia (1975- )
(2)
Bojarska, Maria (1953-2023)
(2)
Braciak, Jacek (1968- )
(2)
Brando, Marlon (1924-2004)
(2)
Budnik, Jowita (1973- )
(2)
Budzisz-Krzyżanowska, Teresa (1942- )
(2)
Cembrzyńska, Iga (1939- )
(2)
Chorzy w rodzinie
(2)
Chyra, Andrzej (1964- )
(2)
Detektywi amatorzy
(2)
Dyrektorzy teatrów
(2)
Działalność charytatywna
(2)
Emi (postać fikcyjna)
(2)
Englert, Jan (1943- )
(2)
Feldman, Krystyna (1916-2007)
(2)
Gołas, Wiesław (1930-2021)
(2)
Grabowski, Andrzej (1952- )
(2)
Głuszczak, Bohdan (1936-2016)
(2)
Halama, Loda (1911-1996)
(2)
Hopkins, Anthony (1937- )
(2)
Jakubik, Arkadiusz (1969- )
(2)
Jędrusik, Kalina (1934-1991)
(2)
Temat: dzieło
Dwa teatry
(3)
Afera mięsna : akta w sprawie karnej
(1)
Brat Elvis
(1)
Burza
(1)
Czwarta siostra
(1)
Damy i Huzary
(1)
Doktor Halina
(1)
Elisabeth von England
(1)
Inka 1946
(1)
Juliusz Cezar
(1)
Kolacja na cztery ręce
(1)
Kryptonim gracz
(1)
Kuracja
(1)
Mateusz Bigda
(1)
Mieszczanin szlachcicem
(1)
Moralność pani Dulskiej
(1)
Mord Założycielski
(1)
Noc listopadowa
(1)
Norymberga
(1)
Ożenek
(1)
Pamiętnik z powstania warszawskiego
(1)
Pastorałka
(1)
Pseudonim Anoda
(1)
Rozmowy z katem
(1)
Samolot do Londynu
(1)
Sprawa Emila
(1)
Stygmatyczka
(1)
Słowo honoru
(1)
Tango
(1)
Willa szczęścia
(1)
Zapomniany diabeł
(1)
Łucja i jej dzieci
(1)
Śmierć rotmistrza Pileckiego
(1)
Temat: czas
1901-2000
(82)
2001-
(64)
1945-1989
(47)
1989-2000
(43)
1901-
(18)
1918-1939
(12)
1939-1945
(9)
1801-
(6)
1801-1900
(4)
1901-1914
(3)
1501-1600
(2)
1945-
(2)
2001-0
(2)
1501-
(1)
1601-
(1)
1601-1700
(1)
1701-
(1)
1701-1800
(1)
1914-1918
(1)
1989-
(1)
Temat: miejsce
Polska
(34)
Stany Zjednoczone (USA)
(8)
Kraków (woj. małopolskie)
(7)
Olsztyn (woj. warmińsko-mazurskie)
(7)
Londyn (Wielka Brytania)
(4)
Wrocław (woj. dolnośląskie)
(3)
Anglia (Wielka Brytania)
(2)
Nowy Jork (Stany Zjednoczone ; stan)
(2)
Warszawa
(2)
Warszawa (woj. mazowieckie)
(2)
Wola (Warszawa ; część miasta)
(2)
Cieszyn (woj. śląskie)
(1)
Illinois (Stany Zjednoczone ; stan)
(1)
Japonia
(1)
Lasek Marceliński (Poznań)
(1)
Lwów (Ukraina, obw. lwowski)
(1)
Moskwa (Rosja)
(1)
Norwegia
(1)
Olsztyn (woj. śląskie)
(1)
Poznań (woj. wielkopolskie)
(1)
Wielopole Skrzyńskie (woj. podkarpackie, pow. ropczycko-sędziszowski, gm. Wielopole Skrzyńskie)
(1)
Węgajty (woj. warmińsko-mazurskie)
(1)
Węgajty (woj. warmińsko-mazurskie, pow. olsztyński, gm. Jonkowo)
(1)
Łódź (woj. łódzkie)
(1)
Gatunek
Teatr polski
(117)
Biografia
(63)
Film polski
(51)
Pamiętniki i wspomnienia
(51)
Wywiad dziennikarski
(22)
Publicystyka
(21)
Dramat (gatunek literacki)
(18)
Powieść obyczajowa
(17)
Powieść
(16)
Publikacja bogato ilustrowana
(12)
Kryminał
(11)
Wywiad-rzeka
(11)
Antologia
(9)
Opowiadania i nowele
(9)
Praca zbiorowa
(9)
Publikacje dla niewidomych
(8)
Książki dla małych dzieci
(7)
Utwory sceniczne dla dzieci
(7)
Dokumenty audiowizualne
(6)
Opracowanie
(5)
Autobiografia
(4)
Dramat polski
(4)
Dzienniki
(4)
Film amerykański
(4)
Poradnik
(4)
Adaptacja literacka
(3)
Broszura
(3)
Kalendarium
(3)
Literatura o regionie
(3)
Powieść przygodowa
(3)
Publikacje dla dzieci
(3)
Scenariusz imprezy okolicznościowej
(3)
Słuchowisko radiowe
(3)
Thriller
(3)
Wydawnictwa popularne
(3)
Encyklopedia
(2)
Film
(2)
Film dokumentalny
(2)
Książka-zabawka
(2)
Literatura dziecięca polska
(2)
Materiały pomocnicze
(2)
Melodia z tekstem podłożonym
(2)
Piosenka dziecięca polska
(2)
Poradniki dla nauczycieli
(2)
Scenariusz imprezy szkolnej
(2)
Szkic literacki
(2)
Wywiady
(2)
Adaptacja telewizyjna
(1)
Dramat (gatunek literacki) francuski
(1)
Dramat angielski
(1)
Dramat romantyczny
(1)
Encyklopedie
(1)
Esej
(1)
Felieton
(1)
Felieton polski
(1)
Film europejski
(1)
Komedia
(1)
Komedia polska
(1)
Komiks
(1)
Książka obrazkowa
(1)
Lektura z opracowaniem
(1)
Listy angielskie
(1)
Listy polskie
(1)
Literatura polska
(1)
Malarstwo polskie
(1)
Materiały konferencyjne
(1)
Podręcznik
(1)
Poezja
(1)
Poezja dziecięca polska
(1)
Powieść biograficzna
(1)
Powieść polityczna
(1)
Scenariusz teatralny
(1)
Teatr japoński
(1)
Teatr telewizji
(1)
Wiersze
(1)
Wydawnictwo źródłowe
(1)
Dziedzina i ujęcie
Kultura i sztuka
(85)
Historia
(73)
Edukacja i pedagogika
(2)
Medycyna i zdrowie
(1)
Rodzina, relacje międzyludzkie
(1)
Styl życia, moda i uroda
(1)
417 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
Kontynuacja opublikowanej w 2017 roku Szkoły filmowej. W pasjonujących rozmowach najwybitniejsi polscy aktorzy i aktorki opowiadają dziennikarce TVN Kindze Burzyńskiej o początkach swojej kariery: egzaminach do szkoły aktorskiej, scenicznym i filmowym debiucie, metodach pracy, a także o drodze, jaką przeszli od tamtych czasów do chwili obecnej. Ich wspomnienia i anegdoty składają się na wielogłosową opowieść o trudnym i fascynującym aktorskim rzemiośle, o jego codzienności i jego magii. Źródło: empik.com
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Film - biografie (1 egz.)
E-book
W koszyku
Forma i typ
W rozprawie zaproponowany jest dynamiczny model zdarzenia teatralnego, stanowiący autorską syntezę dotychczasowych, konkurujących ze sobą ujęć teatru jako sztuki, wehikułu, medium i widowiska, którego konceptualnym centrum jest poznający i działający człowiek w sytuacji spotkania z drugim człowiekiem. Bezpośredni kontekst teoretyczny stanowi estetyka fenomenologiczna i fenomenologia percepcji, a także najnowsze osiągnięcia neuronauk (ze szczególnym uwzględnieniem badań w zakresie nabywania, przetwarzania i dynamicznego kumulowania danych sensorycznych) i kognitywnych badań nad dramatem i teatrem. Dynamiczny model zdarzenia i doświadczenia teatralnego jest zinterpretowany w kontekście badań nad performansami kulturowymi i ich udziałem w kształtowaniu ponowoczesnej tożsamości - w tej części obszernie omówiona jest koncepcja tożsamości fraktalnej (pojmowanej w funkcjonalnej współzależności z nieustannie podejmowanymi poznawczymi aktami performatywnymi) i jej możliwe aplikacje do badań dramatyczno-teatralnych. Dla tak rozumianej problematyki zaproponowana została nazwa kognitywnej antropologii teatru.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Książka dotyczy łódzkich festiwali teatralnych i obejmuje wydarzenia organizowane w teatrach dramatycznych, offowych, lalkowych, dziecięcych i młodzieżowych oraz w teatrze operowym, a także w innych instytucjach kultury. Przeglądy te odbywały się w Łodzi od lat 60. XX wieku po rok 2016. Festiwalom, powstałym z inicjatywy regionalnych środowisk artystycznych i wpisującym się w dzieje łódzkiej i polskiej kultury, przyglądają się studenci/studentki – dziś absolwenci/absolwentki – specjalności teatrologicznej na kierunku kulturoznawstwo, prowadzonym w Instytucie Kultury Współczesnej na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Łódzkiego. * Monografia wypełnia lukę w badaniach nad życiem teatralnym jednego z głównych ośrodków miejskich w Polsce. Jej wagę wzmacnia pionierski charakter i brak jakichkolwiek konkurencyjnych wobec niej publikacji. Z recenzji dr. hab. Juliusza Tyszki, prof. UAM
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Hamlet uzmysłowiony nie jest ścisłą analizą tekstu, nie jest też stricte pracą z zakresu filmoznawstwa, to próba połączenia dwóch wymiarów funkcjonowania Hamleta, mianowicie w kulturze wczesnej nowożytności (tekst) oraz w kulturze współczesnej (film). Hamlet uzmysłowiony nie jest ścisłą analizą tekstu, nie jest też stricte pracą z zakresu filmoznawstwa, ale raczej projektem z pogranicza orientacji badawczych, który uwzględnia różnicę pomiędzy reprezentacjami zmysłów w dwóch wymiarach funkcjonowania Hamleta w kulturze, z dodatkowym istotnym rozróżnieniem – wpływem różnicy płci poszczególnych postaci dramatu na reprezentacje doświadczeń angażujących zmysły. Rezultatem badawczym jest takie spojrzenie (by posłużyć się określeniem o zabarwieniu wizualnym) na uzmysłowiony dramat Szekspira, które potencjalnie może zaznaczyć się na polu badań nad Hamletem jako praca łącząca perspektywę genderowo-feministyczną z elementami antropologii kulturowej. Badania, które podejmują problematykę reprezentacji zmysłów na poziomie tekstu oraz na ekranie filmowym, to próba połączenia dwóch wymiarów funkcjonowania Hamleta, mianowicie w kulturze wczesnej nowożytności (tekst) oraz w kulturze współczesnej (film).
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Cieszyński Almanach Pedagogiczny jest periodykiem o tematyce ogólnopedagogicznej, otwartym na szeroko rozumianą współpracę. Powstał z inicjatywy Dyrekcji Instytut Nauk o Edukacji Wydziału Etnologii i Nauk o Edukacji w Cieszynie, Uniwersytet Śląski. Tom 6 Almanachu na temat Miejsce jako wartość kulturowa prezentuje rozważania pedagogiczne, kulturalne, społeczne nad zagadnieniem miejsca i jego wymiaru symbolicznego, kulturalnego i społecznego. W części recenzje omówiono publikację Józefy Bałachowicz, Ireny Adamek (red. naukowa), Kreatywność jako wymiar profesjonalizacji przyszłych nauczycieli wczesnej edukacji. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, 2017, s. 264. Całość zamyka Kronika, w której podano wybrane osiągnięcia z pracy Instytutu. Almanach (Tom 6) jest skierowany do teoretyków i praktyków aksjologii wychowania i nauczania, pedagogów, nauczycieli, studentów pedagogiki, wiedzy o kulturze i osób zainteresowanych wychowawczymi i kulturalnymi aspektami pedagogiki. Publikacja jest adresowana do szerokiej rzeszy nauczycieli, badaczy, animatorów kultury. Monografia może stanowić źródło inspiracji do ciekawych propozycji i badań nad wartościami symbolicznymi, kulturowymi i społecznymi miejsca w naszym życiu indywidualnym oraz zbiorowym.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Książka
W koszyku
Mistrzowie polskiego kabaretu / Sławomir Koper. - Warszawa : Fronda, copyright 2023. - 384 strony : ilustracje ; 23 cm.
Kiedy przyciśnie nas bieda, kryzys i ból istnienia, na przekór wszystkiemu uciekamy w świat żartu i beztroski. Ruszamy do kabaretu by zobaczyć jak artyści kpią w żywe oczy z tych którzy zgotowali nam kłopoty. W kabarecie jest wszystko; piosenka, poezja i pieprzny dowcip. Nie dziwota, "kabaret” to przecież nazwa zestawu naczyń z przyprawami - sól z pieprzem, coś dla smaku. Dla każdego coś miłego. Polski kabaret mocno się zmienił przez ponad stulecie swojego istnienia. Zaczęło się od krakowskiego "Zielonego balonika” wzorującego się na paryskich kabaretach z Montmartre’u. W Polsce międzywojennej kabaret przybrał formę teatrzyku, oscylującego między rewią a klasycznym kabaretem. Podstawą były: literackie teksty najwyższej próby, gwiazdorskie aktorstwo i mistrzowska konferansjerka. Z kolei po drugiej wojnie światowej kabaret przejął rolę politycznego odgromnika – zarówno montowanego przez niepokornych twórców jak i przez władze polityczne. Na scenach kabaretowych występowała śmietanka aktorska, a cięte, złośliwe i pełne aluzyjnych treści teksty pisali znani autorzy. Zielony Balonik. Królewskie miasto Kraków i frywolne żarciki. Qui pro quo. Julian Tuwim, Marian Hemar i legendarna konferansjerka Fryderyka Járosy’ego Perskie i Morskie Oko. Eugeniusz Bodo robi z siebie małpę Starsi Panowie. Klasa i subtelny dowcip w szarzyźnie PRL-u Salon Niezależnych. Wieczni protestanci Kabaret Dudek. Rzeczpospolita najlepszych aktorów i błyskotliwych tekściarzy Pod Egidą. „Więcej powietrza!” Ilu kolegów z garderoby donosiło po spektaklu na Pana Janka? Tey. Legendarny duet Smolenia i Laskowika Po odzyskaniu wolności można było mówić już wszystko i o wszystkich. Część kabareciarzy poszła do polityki a niektórzy znani, lubiani a niepokorni dorobili się literek TW przed nazwiskiem. [Powyższy opis pochodzi od wydawcy].
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 3 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Kabaret (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 929 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia (1 egz.)
E-book
W koszyku
Forma i typ
Książka Gatunki dramatyczne. Rekonfiguracje to zbiór esejów na temat przeobrażeń gatunkowych i estetycznych w najnowszej dramaturgii scenicznej, radiowej i telewizyjnej, rozpatrywanych w kontekście zmiany modelu współczesnego teatru. Autorki i autorzy proponują zróżnicowane refleksje: zarówno nad tradycyjnymi gatunkami, takimi jak komedia, jak i odmianami gatunkowymi stosunkowo świeżej daty. Prezentują ujęcia oferujące odmienne od tradycyjnych kryteria klasyfikacji i narzędzia opisu – rozpoznanie politycznego wymiaru genologii, pamięć i afekt jako kategorie gatunkowe, analizę formy z perspektywy intertekstualnych odniesień i rekombinacji, transformacje gatunkowe jako efekt powiązań dramatu z muzyką. Wiele miejsca zajmuje genologia multimedialna w rozmaitych odsłonach, a więc słuchowisko radiowe zrewolucjonizowane przez nowoczesną technologię emisji dźwięku, dramat telewizyjny czy nawigacja internetowa, modernizująca konstrukcję tekstu dramatycznego.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Książka
W koszyku
Powieść równie szczera i bolesna jak Moja walka Knausgårda. Historia splątanych relacji rodzinnych, konfrontacji z ojcem, wypierania prawdy. W spadku po rodzicach otrzymujemy bowiem nie tylko kolor oczu czy letniskowy domek… Wszyscy przeciwko Bergljot. Dwie siostry, brat, matka i ojciec, od którego w trakcie rozmowy telefonicznej usłyszy: „Spójrz w lustro, a zobaczysz psychopatkę”. Bergljot po latach pisze e-mail do sióstr: „Żadna z was w żadnym momencie nie zapytała mnie o moją historię. Wywoływało to we mnie wielki smutek”. Dlaczego tak się stało? Jaka rodzinna tajemnica została zamieciona pod dywan, przysłonięta niedzielnymi obiadami i gwiazdkowymi prezentami? Bez zamknięcia spraw z przeszłości Bergljot nie może uporządkować swojego życia i pozbyć się traumy z dzieciństwa. Teraz ponadto nieoczekiwanie została wykluczona ze spadku po ojcu, a jej walka o prawdę spotyka się z milczeniem. Czy Bergljot rzeczywiście ma rację? A może kłamie? Spadek, którego świetny polski przekład pióra Elżbiety Ptaszyńskiej–Sadowskiej trafia do polskich księgarń, był najgoręcej komentowaną i dyskutowaną książką w Norwegii w 2016 roku. Atmosferę podgrzewały dodatkowo sugestie, że autorka opisała w niej własną historię. Prawa do wydania książki sprzedano do 13 krajów.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 5 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Ob (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Ob (1 egz.)
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. Ob (1 egz.)
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. Ob (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Ob (1 egz.)
E-book
W koszyku
Forma i typ
Gatunek
Pierwszy rocznik „Prac Polonistycznych ukazał się w Łodzi w 1937 roku, z inicjatywy wybitnych humanistów związanych z Wolną Wszechnicą (ze Stefanią Skwarczyńską na czele). Pismo na trwałe związało się z Łodzią i regionem, ale od początku było periodykiem o charakterze ogólnopolskim. Po wojnie, nie przestając pełnić funkcji forum środowiska macierzystego, zyskiwało z każdym wydanym tomem coraz większy zasięg oddziaływania i coraz mocniejszą pozycję ogólnopolską. Przyjęto i konsekwentnie realizowano zasadę, aby publikować w kolejnych rocznikach artykuły literaturoznawców z rozmaitych ośrodków i środowisk, oraz aby byli to najlepsi specjaliści w zakresie danej problematyki. W ciągu ponad siedemdziesięciu lat istnienia „Prace Polonistyczne” zyskały uznanie i wysoką rangę ze względu na to, że każdy rocznik w zgodnej opinii badaczy wydatnie wzbogacał wiedzę o rodzimej literaturze. Rozprawy opublikowane w „Pracach Polonistycznych” weszły w dziesiątkach pozycji do podstawowej bibliografii każdej epoki literackiej i każdej dziedziny literaturoznawstwa.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Książka stanowi nowe opracowanie o charakterze monograficznym spuścizny artystycznej, pedagogicznej i organizacyjnej Adama Didura (24.12.1873 – 7.01.1946) – śpiewaka operowego zasłużonego dla polskiej kultury muzycznej końca XIX i pierwszej połowy XX wieku, występującego z sukcesem na wszystkich liczących się scenach operowych Polski i świata, w tym Metropolitan Opera i Teatro alla Scala. Publikacja prezentuje aktualny stan badań na temat Didura i jego uczniów, na bazie opracowań, krytyki teatralnej oraz dokumentów archiwalnych udostępnionych, często po raz pierwszy, przez archiwa i instytucje polskie i zagraniczne. Obszerne miejsce w tomie zajęły teksty przynoszące najnowsze wyniki badań na temat tworzenia przez Didura i artystów ekspatriowanych ze Lwowa teatru operowego na Górnym Śląsku po drugiej wojnie światowej.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Michael Kunze, librecista m.in. "Elisabeth" i "Tańca Wampirów", to twórca niezwykle popularny w Europie i Azji. Jego biograficzne musicale są nie tylko imponującymi widowiskami, lecz także fascynującą próbą opowiadania o historii Austrii, a zarazem o mechanizmach przedstawiania przeszłości za pomocą środków współczesnego teatru muzycznego. "Musical jako maszyna pamięci" ukazuje drogę powstania dwóch słynnych musicali Kunzego, "Elisabeth" i "Mozarta!", w kontekście badań nad pamięcią zbiorową i skomplikowanej, europejsko-amerykańskiej historii rozrywkowego teatru muzycznego. Książka pokazuje, że musical od dawna był mocno związany z pamięcią społeczeństw, w których jest wystawiany, a jego przeszłość jako gatunku jest nierozerwalnie związana z Wiedniem. Publikacja na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 PL (CC BY 3.0 PL) (pełna treść wzorca dostępna pod adresem: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode). ********* Musical as Memory Machine. Performing Austria’s Past in Selected Musicals by Michael Kunze Michael Kunze, librettist whose works include "Elisabeth" and "Dance of the Vampires", enjoys immense popularity throughout Europe and Asia. His biographical musicals are not only impressive shows but also fascinating attempts at introducing the audience both to Austrian history and to mechanisms of presenting the past by means of modern music theatre. "Musical as Memory Machine" discusses the creation process of Kunze’s two famous musicals, "Elisabeth" and "Mozart!", in the context of studies on collective memory and of the Euro-American history of music theatre as a form of entertainment. The book demonstrates that the musical has long been tightly intertwined with the memories of the societies where it is staged, and that the history of the musical as a genre is inextricably linked with Vienna. The publication is licensed under the Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Poland license (CC BY 3.0 PL) (full license available at: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode). ********* Mgr Marek Golonka (ORCID 0000-0001-8146-1316) – dziekan w Górnośląskiej Wyższej Szkole Przedsiębiorczości, wykłada projektowanie gier na kierunku: Gry i Grafika Interaktywna, projektant gier i kulturoznawca. Bada przedstawianie przeszłości na różnych polach kultury popularnej. Jego głównym osiągnięciem badawczym jest prowadzony w Instytucie Kultury Polskiej na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego projekt "Przedstawianie przeszłości w teatrze muzycznym Polski i Austrii oraz jego recepcja", wnioski z którego podsumowuje w niniejszej publikacji. Pisze też scenariusze do komputerowych i fabularnych gier historycznych dla wydawnictw z Polski i ze świata.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Gatunek
Pierwszy rocznik „Prac Polonistycznych ukazał się w Łodzi w 1937 roku, z inicjatywy wybitnych humanistów związanych z Wolną Wszechnicą (ze Stefanią Skwarczyńską na czele). Pismo na trwałe związało się z Łodzią i regionem, ale od początku było periodykiem o charakterze ogólnopolskim. Po wojnie, nie przestając pełnić funkcji forum środowiska macierzystego, zyskiwało z każdym wydanym tomem coraz większy zasięg oddziaływania i coraz mocniejszą pozycję ogólnopolską. Przyjęto i konsekwentnie realizowano zasadę, aby publikować w kolejnych rocznikach artykuły literaturoznawców z rozmaitych ośrodków i środowisk, oraz aby byli to najlepsi specjaliści w zakresie danej problematyki. W ciągu ponad siedemdziesięciu lat istnienia „Prace Polonistyczne” zyskały uznanie i wysoką rangę ze względu na to, że każdy rocznik w zgodnej opinii badaczy wydatnie wzbogacał wiedzę o rodzimej literaturze. Rozprawy opublikowane w „Pracach Polonistycznych” weszły w dziesiątkach pozycji do podstawowej bibliografii każdej epoki literackiej i każdej dziedziny literaturoznawstwa.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Gatunek
Pierwszy rocznik „Prac Polonistycznych ukazał się w Łodzi w 1937 roku, z inicjatywy wybitnych humanistów związanych z Wolną Wszechnicą (ze Stefanią Skwarczyńską na czele). Pismo na trwałe związało się z Łodzią i regionem, ale od początku było periodykiem o charakterze ogólnopolskim. Po wojnie, nie przestając pełnić funkcji forum środowiska macierzystego, zyskiwało z każdym wydanym tomem coraz większy zasięg oddziaływania i coraz mocniejszą pozycję ogólnopolską. Przyjęto i konsekwentnie realizowano zasadę, aby publikować w kolejnych rocznikach artykuły literaturoznawców z rozmaitych ośrodków i środowisk, oraz aby byli to najlepsi specjaliści w zakresie danej problematyki. W ciągu ponad siedemdziesięciu lat istnienia „Prace Polonistyczne” zyskały uznanie i wysoką rangę ze względu na to, że każdy rocznik w zgodnej opinii badaczy wydatnie wzbogacał wiedzę o rodzimej literaturze. Rozprawy opublikowane w „Pracach Polonistycznych” weszły w dziesiątkach pozycji do podstawowej bibliografii każdej epoki literackiej i każdej dziedziny literaturoznawstwa.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Gatunek
Zagadnienia Rodzajów Literackich To wielojęzyczne czasopismo zostało powołane przez założycieli przede wszystkim dla prezentacji problematyki genologicznej w ujęciach badaczy z Polski i z całego świata. Redakcja podjęła też publikację, w każdym zeszycie, materiałów do przyszłego słownika rodzajów literackich. Oprócz tego ukazywały się tu również artykuły komparatystyczne i teoretycznoliterackie. Obecnie redaktorzy zachowując dotychczasowy profil pisma, otwierają szerzej łamy dla wszelkiego typu studiów literaturoznawczych bez względu na tematykę i założenia metodologiczne. Pojawiać się będą w "Zagadnieniach Rodzajów Literackich" także teksty o tematach kulturoznawczych, które będą penetrować bliższe i dalsze konteksty literatury. "ZRL" to jedyne w Polsce czasopismo wielojęzyczne, w którym kształtuje się międzynarodowa współpraca literaturoznawców Wschodu i Zachodu. Na jego wzór powstał swego czasu w USA genologiczny periodyk „Genre” (o czym anonsowali w artykule wstępnym z pierwszego tomu jego redaktorzy).
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Gatunek
Pierwszy rocznik „Prac Polonistycznych ukazał się w Łodzi w 1937 roku, z inicjatywy wybitnych humanistów związanych z Wolną Wszechnicą (ze Stefanią Skwarczyńską na czele). Pismo na trwałe związało się z Łodzią i regionem, ale od początku było periodykiem o charakterze ogólnopolskim. Po wojnie, nie przestając pełnić funkcji forum środowiska macierzystego, zyskiwało z każdym wydanym tomem coraz większy zasięg oddziaływania i coraz mocniejszą pozycję ogólnopolską. Przyjęto i konsekwentnie realizowano zasadę, aby publikować w kolejnych rocznikach artykuły literaturoznawców z rozmaitych ośrodków i środowisk, oraz aby byli to najlepsi specjaliści w zakresie danej problematyki. W ciągu ponad siedemdziesięciu lat istnienia „Prace Polonistyczne” zyskały uznanie i wysoką rangę ze względu na to, że każdy rocznik w zgodnej opinii badaczy wydatnie wzbogacał wiedzę o rodzimej literaturze. Rozprawy opublikowane w „Pracach Polonistycznych” weszły w dziesiątkach pozycji do podstawowej bibliografii każdej epoki literackiej i każdej dziedziny literaturoznawstwa. Od blisko dwudziestu lat redakcja „Prac Polonistycznych” (najpierw pod kierunkiem Krystyny Poklewskiej, a od ponad dekady — Wiesława Pusza) nadaje tomom charakter monograficzny. Ukazały się roczniki poświęcone dorobkowi autorskiemu: Z. Herberta, J. Słowackiego, J. Tuwima, wydano tomy tematyczne: Przypomnienia i promocje; U zbiegów stuleci; Zaskoczenia; „Jakaż to nuża wisi nade mną”, czyli w okowach ciała i duszy; Romantycy — fantastyka — podróż; Tobie — teraz. W kręgu literackich ofiarowań; Z powodu okoliczności, pod wpływem chwili; Pory dnia, pory roku; Potomność i potomkowie. Zapisać się w pamięci, zapisać się w nazwisku; Jak literat z literatem. Słowem i czynem, na tak i na nie; Z warsztatów badaczy literatury oświecenia. Aktualia. W ostatnich latach pismo wzbogaciło się o nowe działy; do „Rozpraw i artykułów” doszły „Edycje”, „Na marginesach lektur” i „Przekłady”.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Gatunek
PERFORMATIVE ASPECTS OF ART The concept of performativity has been usually evoked in the discussions on the philosophy of language and the reflection on theatre and performance art. However, in recent years there have been some attempts to broaden its scope. The theoretically inclined researchers have been working out the main assumptions of the aesthetics of performativity. These are claimed to include the challenging of the boundaries of artistic disciplines, and emphasizing the active role of the recipients, for whom the art works become events developing in consequence of their actions. Besides those attempts to grasp the theoretical consequences of “the performative turn”, one should also note some very interesting practical analyses, employing the theory in the discussion on concrete works from different domain of art. It appears that one can discover transformational potential, focus on change rather than just existence, even in the domains traditionally regarded as “artifactual” (painting, sculpture, installations). The planned volume of “Art Inquiry” will be devoted to the reflection on both directions of expansion of the concept of performativity. We would like the authors to consider its general significance for aesthetics and for the theory of various domains of art. We also hope that they will show the changes occurring when its unique perspective is adopted in the discussion on both theatre, paratheatrical experiments, and film, and the domains which have traditionally emphasized the role of the artistic artifact. The title of this volume invites questions about the possible scope of performativity and its kinds. PERFORMATYWNE ASPEKTY SZTUKI Zagadnienie performatywności podejmowane było najczęściej w rozważaniach z zakresu filozofii języka oraz w refleksji nad teatrem i sztuką performance. W ostatnich latach zauważyć można jednak próby jego rozszerzenia. Z jednej strony zmierzają one do wypracowania założeń estetyki performatywności. Wśród jej cech wskazywane jest kwestionowanie granic poszczególnych dziedzin artystycznych, zaakcentowanie aktywnej roli odbiorców, dla których utwory stają się wydarzeniami rozwijającymi się w wyniku ich działań itd. Oprócz prób sformułowania teoretycznych konsekwencji „zwrotu performatywnego” zauważyć można także bardzo interesujące konkretne analizy polegające na uwzględnieniu właściwych dla niego założeń przy rozważaniu dokonań z różnych obszarów sztuki. Okazuje się, że nawet w obszarach twórczości uważanych tradycyjnie za „wytwórcze” (malarstwo, rzeźba, instalacja) odkryć można aspekty transformacyjne, zakładające nie trwanie, a przemiany. W najnowszym tomie „Art Inquiry” przewidywane jest rozważenie obu zasugerowanych wyżej obszarów ekspansji idei performatywności. Z jednej strony rozważone mają być jej ogólne konsekwencje dla estetyki i teorii różnych dziedzin sztuki. Z drugiej, pokazane zmiany występujące, gdy właściwy dla niej punkt widzenia zostanie uwzględniony zarówno w obszarze refleksji teatralnej, parateatralnej, filmowej, jak w dziedzinach, w których tradycyjnie akcentowano rolę wytwarzanego przedmiotu (dzieła). Tytuł tego tomu ma właściwie charakter pytania o możliwy zakres performatywności i jej odmiany.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Gatunek
Pierwszy rocznik „Prac Polonistycznych ukazał się w Łodzi w 1937 roku, z inicjatywy wybitnych humanistów związanych z Wolną Wszechnicą (ze Stefanią Skwarczyńską na czele). Pismo na trwałe związało się z Łodzią i regionem, ale od początku było periodykiem o charakterze ogólnopolskim. Po wojnie, nie przestając pełnić funkcji forum środowiska macierzystego, zyskiwało z każdym wydanym tomem coraz większy zasięg oddziaływania i coraz mocniejszą pozycję ogólnopolską. Przyjęto i konsekwentnie realizowano zasadę, aby publikować w kolejnych rocznikach artykuły literaturoznawców z rozmaitych ośrodków i środowisk, oraz aby byli to najlepsi specjaliści w zakresie danej problematyki. W ciągu ponad siedemdziesięciu lat istnienia „Prace Polonistyczne” zyskały uznanie i wysoką rangę ze względu na to, że każdy rocznik w zgodnej opinii badaczy wydatnie wzbogacał wiedzę o rodzimej literaturze. Rozprawy opublikowane w „Pracach Polonistycznych” weszły w dziesiątkach pozycji do podstawowej bibliografii każdej epoki literackiej i każdej dziedziny literaturoznawstwa.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Czasopismo poświęcone rocznicy 50-lecia Zakładu Teorii Wychowania Estetycznego na Uniwersytecie Warszawskim.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Gatunek
Zagadnienia Rodzajów Literackich To wielojęzyczne czasopismo zostało powołane przez założycieli przede wszystkim dla prezentacji problematyki genologicznej w ujęciach badaczy z Polski i z całego świata. Redakcja podjęła też publikację, w każdym zeszycie, materiałów do przyszłego słownika rodzajów literackich. Oprócz tego ukazywały się tu również artykuły komparatystyczne i teoretycznoliterackie. Obecnie redaktorzy zachowując dotychczasowy profil pisma, otwierają szerzej łamy dla wszelkiego typu studiów literaturoznawczych bez względu na tematykę i założenia metodologiczne. Pojawiać się będą w "Zagadnieniach Rodzajów Literackich" także teksty o tematach kulturoznawczych, które będą penetrować bliższe i dalsze konteksty literatury. "ZRL" to jedyne w Polsce czasopismo wielojęzyczne, w którym kształtuje się międzynarodowa współpraca literaturoznawców Wschodu i Zachodu. Na jego wzór powstał swego czasu w USA genologiczny periodyk „Genre” (o czym anonsowali w artykule wstępnym z pierwszego tomu jego redaktorzy).
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Gatunek
Pierwszy rocznik „Prac Polonistycznych ukazał się w Łodzi w 1937 roku, z inicjatywy wybitnych humanistów związanych z Wolną Wszechnicą (ze Stefanią Skwarczyńską na czele). Pismo na trwałe związało się z Łodzią i regionem, ale od początku było periodykiem o charakterze ogólnopolskim. Po wojnie, nie przestając pełnić funkcji forum środowiska macierzystego, zyskiwało z każdym wydanym tomem coraz większy zasięg oddziaływania i coraz mocniejszą pozycję ogólnopolską. Przyjęto i konsekwentnie realizowano zasadę, aby publikować w kolejnych rocznikach artykuły literaturoznawców z rozmaitych ośrodków i środowisk, oraz aby byli to najlepsi specjaliści w zakresie danej problematyki. W ciągu ponad siedemdziesięciu lat istnienia „Prace Polonistyczne” zyskały uznanie i wysoką rangę ze względu na to, że każdy rocznik w zgodnej opinii badaczy wydatnie wzbogacał wiedzę o rodzimej literaturze. Rozprawy opublikowane w „Pracach Polonistycznych” weszły w dziesiątkach pozycji do podstawowej bibliografii każdej epoki literackiej i każdej dziedziny literaturoznawstwa. Od blisko dwudziestu lat redakcja „Prac Polonistycznych” (najpierw pod kierunkiem Krystyny Poklewskiej, a od ponad dekady — Wiesława Pusza) nadaje tomom charakter monograficzny. Ukazały się roczniki poświęcone dorobkowi autorskiemu: Z. Herberta, J. Słowackiego, J. Tuwima, wydano tomy tematyczne: Przypomnienia i promocje; U zbiegów stuleci; Zaskoczenia; „Jakaż to nuża wisi nade mną”, czyli w okowach ciała i duszy; Romantycy — fantastyka — podróż; Tobie — teraz. W kręgu literackich ofiarowań; Z powodu okoliczności, pod wpływem chwili; Pory dnia, pory roku; Potomność i potomkowie. Zapisać się w pamięci, zapisać się w nazwisku; Jak literat z literatem. Słowem i czynem, na tak i na nie; Z warsztatów badaczy literatury oświecenia. Aktualia. W ostatnich latach pismo wzbogaciło się o nowe działy; do „Rozpraw i artykułów” doszły „Edycje”, „Na marginesach lektur” i „Przekłady”. W roku 2014 planowany jest tom: Talent i umiejętności w literackiej potrzebie. Wszystkie publikowane artykuły mają charakter naukowy. Każdy z publikowanych artykułów ma angielską wersję tytułu oraz streszczenie w języku angielskim. Od rocznika 2012 tomy zawierają indeks nazwisk.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej