Sortowanie
Źródło opisu
Katalog zbiorów Miejskiej Biblioteki Publicznej w Olsztynie
(24)
IBUK Libra
(6)
Forma i typ
Książki
(22)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(14)
E-booki
(6)
Proza
(6)
Publikacje naukowe
(3)
Audiobooki
(1)
Filmy i seriale
(1)
Dostępność
dostępne
(36)
wypożyczone
(7)
Placówka
Planeta 11
(9)
Filia nr 2
(1)
Filia nr 4
(7)
Filia nr 5
(2)
Filia nr 6
(7)
Filia nr 9
(5)
Filia nr 10
(1)
Filia nr 12
(5)
Filia nr 13
(2)
Filia nr 15
(1)
Filia nr 16
(1)
Filia nr 18
(2)
Autor
Orange Tommy (1982- )
(2)
Rekść Magdalena
(2)
Tesznar Tomasz
(2)
Ahejewa Wira (1958- )
(1)
Białowąs Justyna (1983- )
(1)
Bilewicz Michał (1980- )
(1)
Boruszkowska Iwona (1982- )
(1)
Buzek Agata (1976- )
(1)
Cegielski Max (1975- )
(1)
Cielecka Magdalena (1972- )
(1)
Dorociński Marcin (1973- )
(1)
Dragun Jacek
(1)
Drobnik-Słocińska Monika
(1)
Dubicki Andrzej
(1)
Fronczewski Piotr (1946- )
(1)
Gadomska Barbara
(1)
Gołębiewska Dorota
(1)
Grant Richard (1963- )
(1)
Górecki Wojciech (1970- )
(1)
Han Kang (1970- )
(1)
Hetman Rafał (1987- )
(1)
Husarski Roman
(1)
Jaśkowski Jerzy
(1)
Jorge Lídia (1946- )
(1)
Koszałka Marcin (1970- )
(1)
Lankosz Borys (1973- )
(1)
Libicka Monika
(1)
Lisicki Paweł (1966- )
(1)
Muszyński Andrzej (1984- )
(1)
Najbar-Miller Justyna
(1)
Napiórkowski Marcin
(1)
Pasierska Agnieszka
(1)
Radwan-Żbikowska Anna
(1)
Ruszkowski Janusz (1963- )
(1)
Scraton Paul
(1)
Sepkowski Andrzej
(1)
Sobolska Tamara
(1)
Sosnowski Adam (socjolog)
(1)
Springer Filip (1982- )
(1)
Stańczyk Marcin
(1)
Steinman Louise
(1)
Wróbel Wioleta (1995- )
(1)
Wylegała Anna (1982- )
(1)
Zabużko Oksana (1960- )
(1)
Štifter Jan (1984- )
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(17)
2010 - 2019
(12)
2000 - 2009
(1)
Okres powstania dzieła
2001-
(24)
Kraj wydania
Polska
(29)
Węgry
(1)
Język
polski
(28)
angielski
(1)
węgierski
(1)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(5)
Literatura amerykańska
(4)
Film polski
(1)
Literatura angielska
(1)
Literatura czeska
(1)
Literatura koreańska
(1)
Literatura portugalska
(1)
Literatura ukraińska
(1)
Literatura żydowska
(1)
Temat
Pamięć zbiorowa
(24)
Społeczności lokalne
(4)
Holokaust
(3)
Polacy
(3)
Polityka historyczna
(3)
Świadomość społeczna
(3)
Żydzi
(3)
Indianie
(2)
Pamięć autobiograficzna
(2)
Rodzina dysfunkcyjna
(2)
Społeczeństwo
(2)
Stosunki etniczne
(2)
Tożsamość narodowa
(2)
Tożsamość osobista
(2)
Tożsamość społeczna
(2)
Wsie
(2)
Afroamerykanie
(1)
Amerykanie
(1)
Antypolonizm
(1)
Archeologia
(1)
Archiwum Ringelbluma
(1)
Artyści plastycy polscy
(1)
Artyści plastycy żydowscy
(1)
Audiodeskrypcja
(1)
Bator, Joanna (1968- )
(1)
Bunt
(1)
Cegielski, Max (1975- )
(1)
Chłopcy
(1)
Chłopi
(1)
Duchy
(1)
Dziennikarze
(1)
Getto warszawskie
(1)
Historia
(1)
Historia społeczna
(1)
Historiografia żydowska
(1)
Imperializm kulturowy
(1)
Integracja społeczna
(1)
Kobieta
(1)
Kolekcjonerzy
(1)
Konflikt etniczny
(1)
Koreańczycy
(1)
Kultura
(1)
Kultura narodowa
(1)
Las
(1)
Literatura rosyjska
(1)
Literatura ukraińska
(1)
Ludobójstwo
(1)
Mazurzy
(1)
Migracje
(1)
Miłość
(1)
Mniejszości narodowe
(1)
Muszyński, Andrzej (1984- )
(1)
Nacjonalizm
(1)
Niewolnictwo
(1)
Niewolnicy
(1)
Obozy jenieckie
(1)
Obyczaje i zwyczaje
(1)
Obóz jeniecki Hohenstein
(1)
Opór (postawa)
(1)
Osoby zaginione
(1)
Patriotyzm
(1)
Pisarze rosyjscy
(1)
Pisarze ukraińscy
(1)
Podróże
(1)
Pojednanie
(1)
Polityka
(1)
Postawy
(1)
Postpamięć
(1)
Powroty
(1)
Praca
(1)
Prehistoria
(1)
Przemijanie
(1)
Przyjaźń
(1)
Przyroda
(1)
Reforma rolna
(1)
Regionalizm
(1)
Relacje międzypokoleniowe
(1)
Resentyment
(1)
Rewolucja goździków (1974)
(1)
Robotnicy przymusowi
(1)
Seksztajn, Gela (1907-1943)
(1)
Steinman, Louise
(1)
Stereotyp narodowy
(1)
Szkody górnicze
(1)
Szkolnictwo
(1)
Sąsiedztwo (socjologia)
(1)
Teorie spiskowe
(1)
Tożsamość żydowska
(1)
Trauma
(1)
Ukraińcy
(1)
Upamiętnianie
(1)
Uprawa roli
(1)
Uprowadzenie
(1)
Uwłaszczenie chłopów
(1)
Warmiacy
(1)
Wysiedlanie
(1)
Zabójstwo
(1)
Zbrodnia wołyńska (1943-1944)
(1)
Ziemiaństwo
(1)
Zmiana społeczna
(1)
Temat: dzieło
Ciemno, prawie noc
(1)
Temat: czas
2001-
(21)
1901-2000
(18)
1945-1989
(7)
1939-1945
(5)
1989-2000
(5)
1801-1900
(3)
1701-1800
(1)
Temat: miejsce
Polska
(4)
Korea Południowa
(2)
Oakland (Stany Zjednoczone, stan Kalifornia)
(2)
Warszawa (woj. mazowieckie)
(2)
Azja Środkowa
(1)
Bałtyk (wybrzeże)
(1)
Czedżu (Korea Południowa ; wyspa)
(1)
Czeskie Budziejowice (Czechy)
(1)
Europa
(1)
Galicja (kraina historyczna)
(1)
Kaukaz (region)
(1)
Kraje byłego ZSRR
(1)
Królików (woj. wielkopolskie, pow. koniński, gm. Grodziec ; okolice)
(1)
Mazury
(1)
Miedzianka (woj. dolnośląskie)
(1)
Missisipi (Stany Zjednoczone ; stan)
(1)
Natchez (Stany Zjednoczone, stan Missisipi)
(1)
Niemcy
(1)
Portugalia
(1)
Powiśle (region)
(1)
Przeworsk (woj. podkarpackie ; okolice)
(1)
Radomsko (woj. łódzkie)
(1)
Rosja
(1)
Sanok (woj. podkarpackie)
(1)
Ukraina
(1)
Ukraina (część zachodnia)
(1)
Warmia
(1)
Wałbrzych (woj. dolnośląskie)
(1)
Wołyń (Ukraina ; kraina historyczna)
(1)
Wyżyna Krakowsko-Częstochowska
(1)
ZSRR
(1)
Gatunek
Reportaż
(8)
Praca zbiorowa
(4)
Powieść
(3)
Powieść obyczajowa
(3)
Esej
(2)
Kryminał
(2)
Adaptacja filmowa
(1)
Autobiografia
(1)
Biografia
(1)
Film fabularny
(1)
Materiały konferencyjne
(1)
Monografia
(1)
Opracowanie
(1)
Pamiętniki i wspomnienia
(1)
Powieść psychologiczna
(1)
Publicystyka
(1)
Relacja z podróży
(1)
Thriller
(1)
Dziedzina i ujęcie
Historia
(15)
Socjologia i społeczeństwo
(11)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(3)
Etnologia i antropologia kulturowa
(2)
Archeologia
(1)
Kultura i sztuka
(1)
Literaturoznawstwo
(1)
Psychologia
(1)
30 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 82-92 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Gela : skarb z Archiwum Ringelbluma / Monika Libicka. - Warszawa : Wielka Litera, copyright 2021. - 398, [1], [16] stron tablic : fotografie, ilustracje, portrety ; 21 cm.
Opowieść o Geli Seksztajn tworzącej w przedwojennej Warszawie utalentowanej malarce, która zginęła podczas powstania w getcie wraz ze swoją córeczką i mężem, Izraelem Lichtensztejnem. Prace Geli przetrwały wojnę ukryte w metalowej skrzynce i zakopane w piwnicy szkoły na terenie getta. Trafiły tam wraz z tysiącami innych dokumentów, zgromadzonymi przez członków konspiracyjnej organizacji Oneg Szabat. Jej obrazy nie mogłyby być dziś podziwiane, gdyby Emanuel Ringelblum nie wpadł na pomysł stworzenia archiwum, gdyby Izrael Lichtensztejn go nie ukrył, a Hersz Wasser (z pomocą Racheli Auerbach) nie zrobił wszystkiego, by po wojnie je odnaleźć i pokazać światu.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 75 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 929 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Krzywe lustro : dziennik polsko-żydowskiego pojednania / Louise Steinman ; z angielskiego przełożyła Dorota Gołębiewska. - Wydanie I. - Warszawa : Ośrodek Karta, 2021. - 317, [2] strony, [16] stron tablic : fotografie, ilustracje, portrety ; 21 cm.
Autorka – amerykańska Żydówka, pisarka, artystka, kuratorka literacka, zajmująca się historią i pamięcią, której pochodząca z Radomska rodzina zginęła w większości w Zagładzie – od początku XXI wieku przyjeżdżała do Polski (zaczynając swoje kontakty z Polakami od międzyreligijnych spotkań organizowanych na terenie byłego obozu Auschwitz). We wspomnieniach zapisała wydarzenia i refleksje z niemal dekady tych podróży i zrelacjonowała spotkania z ludźmi, proces stopniowego poznawania i lepszego rozumienia Polski i Polaków, odkrywania swoich korzeni i wspólnoty polsko-żydowskich losów. Jej książka to reportażowy zapis drogi od niewiedzy i dystansu do rozbrojenia wzajemnych napięć związanych z przeszłością i akceptacji wspólnej teraźniejszości. Autorka, odtwarzając losy przodków, stopniowo dochodzi do zrozumienia, że historia stosunków polsko-żydowskich jest znacznie bardziej złożona, niż jej się wydawało. Chociaż okupowana przez Niemców Polska była miejscem przerażających prześladowań Żydów, Polska przez wieki była także miejscem ich życia. Jej badania i podróże wielokrotnie prowadzą ją do Radomska, miasta jej dziadków, którego tysiące żydowskich mieszkańców zamordowano podczas okupacji niemieckiej. Zagłębiając się w historię miasta i swojej rodziny, Steinman odkrywa przedwojenną przeszłość, w której społeczności żydowska i polska żyły wspólnie, gdzie katolik malował niebieski sufit synagogi w Radomsku, a żydowski blacharz zadaszał iglice kościoła katolickiego. Odkrywa też historie Polaków, którzy uratowali swoich żydowskich sąsiadów w Radomsku, i pomaga wydobyć tych bohaterów na światło dzienne. [Powyższy opis pochodzi od wydawcy]
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Literatura faktu (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 94(438) (1 egz.)
Książka
W koszyku
Ukraińska walka o niezależność od rosyjskiego imperium trwa od setek lat. Jeśli nie na arenie politycznej czy militarnej, to na gruncie literatury i kultury. Bo cel Rosji – nieważne czy carskiej, sowieckiej czy putinowskiej – pozostaje niezmienny: zmiażdżyć odrębność Ukrainy, zawłaszczyć jej dokonania i sfałszować historię. To dlatego historia ukraińskiej kultury to w rzeczywistości – jak ukazuje Wira Ahejewa, krytyczka literacka i filolożka – historia oporu przeciwko imperium. Ukraińscy twórcy toczyli bój o wszystko: język (zwany pogardliwie „małoruskim”),folklor, a nawet pamięć. Walka nigdy nie odbywała się na równych zasadach, bo imperium raz po raz sięgało po realne i zabójcze środki nacisku. Zasięg rosyjskiej machiny kolonialnej jest tak olbrzymi, że w ukraińskim sprzeciwie z łatwością można dostrzec echa również polskich zmagań. Książka Ahejewej to nic innego jak kronika trwającej od pokoleń wojny kulturowej. [ nota wydawcy]
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. Publicystyka (1 egz.)
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 94(4/9) (1 egz.)
E-book
W koszyku
Forma i typ
Publikacja stanowi nowatorskie na gruncie polskiej politologii opracowanie dotyczące wyobrażeń zbiorowych – kategorii kojarzonej głównie z socjologią – z punktu widzenia badaczki sfery polityki. Przyjęty model teoretyczny posłużył autorce do naszkicowania i przeanalizowania kształtów wyobrażeń zbiorowych społeczeństw byłej Jugosławii w niełatwym okresie przedłużającego się kryzysu gospodarczego i nawarstwiania się kolejnych problemów politycznych. Pogłębiona diagnoza odczuć zwykłych ludzi na temat otaczającej ich rzeczywistości doprowadziła do konstatacji, iż w ostatnich latach piętrzące się trudności i negatywne emocje zaczęły przeważać nad optymistycznymi przesłankami, a utrzymanie stabilności regionu wymaga bardziej stanowczych i przemyślanych działań ze strony wspólnoty międzynarodowej. Monografia, napisana z perspektywy politologicznej i oparta na danych jakościowych, łączy w sobie pierwiastki innych nauk społecznych i humanistycznych, co wydawało się konieczne do integralnego wyjaśnienia interdyscyplinarnej kategorii wyobrażeń zbiorowych. Takie poszerzone spojrzenie na skomplikowany region bałkański może przyczynić się do jego lepszego poznania i zrozumienia.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Monografia gromadzi studia poświęcone wyobrażeniom zbiorowym, mitom politycznym, wreszcie - pamięci zbiorowej. To problematyka, która budzi coraz większe zainteresowanie nie tylko historyków, którzy zwykle bywają bliżsi idiografii, lecz także politologów, socjologów, specjalistów od stosunków międzynarodowych i kulturoznawców. Jesteśmy zaskakiwani zarówno tym, co się dzieje w Europie i na innych obszarach globu ziemskiego, czyli rozpadem z pozoru stabilnego ładu, jak i szybkością oraz nieprzewidywalnością zmian, których nie są w stanie przewidzieć prospektywnie nastawieni ludzie nauki. Mamy do czynienia z obojętnością społeczeństw nawet wtedy, gdy zagrożenie staje się bezpośrednie. Poniekąd stajemy się zbiorowościami, jakich nie wymyśliłby George Orwell. Niewielkie grupy sterników zbiorowej świadomości ludzi „popychają” te społeczności w kierunkach, które sami znają. Wszystko to dzieje się za sprawą usilnego dążenia do kreowania wyobrażeń zbiorowych przez nowoczesne media. Refleksja nad problematyką wyobrażeń zbiorowych i tożsamości w jej dwóch wymiarach staje się zatem żywotnie potrzebna. W serii ukazały się m.in.: Migracje. Ujęcie interdyscyplinarne, pod red. Tomasza Domańskiego Pieniądze w służbie dyplomacji. Państwowe fundusze majątkowe jako narzędzie polityki zagranicznej, pod red. Tomasza Kamińskiego Stany Zjednoczone - Chiny. W stronę dwubiegunowości?, pod red. Joanny Ciesielskiej-Klikowskiej i Magdaleny Marczuk-Karbownik Political Players? Sovereign Wealth Funds’ lnvestments in Central and Eastern Europe, pod red. Tomasza Kamińskiego Francja i Niemcy w procesie integracji europejskiej w latach 1992-2007, Joanna Ciesielska-Klikowska Międzynarodowe oblicze terroryzmu. Ujęcie interdyscyplinarne, pod red. Tomasza Domańskiego Europa swoich, Europa obcych. Stereotypy, zderzenia kultur i dyskursy tożsamościowe, pod red. Magdaleny Żakowskiej, Agaty Dąbrowskiej, Jakuba Parnesa Międzynarodowa pozycja Kanady (2006–2018), Marcin Gabryś, Magdalena Marczuk-Karbownik, Tomasz Soroka
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Mitologia współczesna poświęcona jest analizie współczesnych zjawisk społeczno-kulturowych za pomocą klasycznych teorii mitu. Zestawienie takie ujawnia w dobrze nam znanej, codziennej rzeczywistości kulturowej pokłady logiki całkiem odmiennej od „zdrowego rozsądku”, jaki na co dzień przypisujemy kulturze Zachodu i pozwala w nowym świetle pokazać fenomeny, które wydają się dobrze już przez naukę rozpracowane i pozbawione tajemniczości. W książce stawiana jest teza, że współczesna mitologia odpowiada na tę samą potrzebę, co jej szacowne starsze siostry – pragnienie zrozumienia świata i nadania mu sensu; posługuje się też podobnymi metodami – myśleniem za pomocą rzeczy, przedstawianiem zjawisk jednostkowych zamiast zasad ogólnych, anegdotyczną narracją. Materiał dla wyobraźni stanowią tu miejsca, postaci i przedmioty napotykane w obrębie codziennej krzątaniny. Na najgłębszym poziomie mit służy oswojeniu rzeczywistości: wyjaśnia rzeczy nieznane przy użyciu znanych. Oznacza to, że współczesna mitologia pełni także istotne funkcje społeczne: maskując nierówności ekonomiczne czy naszą własną niewiedzę w świecie specjalizacji i systemów eksperckich, zapewnia nam poczucie bezpieczeństwa i „oswojenia świata”. Ponieważ każdy mit zbudowany jest z określonych doświadczeń – każdy wymaga odmiennej zasady tłumaczenia. Stąd też warto zawsze wyjść od materiału, każdorazowo podejmując próbę analizy określonego przedmiotu jako „zjawiska mitycznego”. Dlatego poszczególne rozdziały książki nie tworzą wielopoziomowego traktatu. Łączy je przede wszystkim metoda – zderzenie klasycznych teorii mitu (głównie spod szyldu strukturalizmu) z materiałem zaczerpniętym ze współczesności (z drobnymi wyjątkami), a zazwyczaj wręcz z codzienności. W ten sposób każdy tekst podejmuje próbę odkrycia niezwykłości rzeczy zwykłych, obok których zazwyczaj przechodzimy obojętnie, nie domyślając się nawet drzemiącego w nich potencjału mitycznego. Książka składa się z 10 rozdziałów poświęconych bardzo różnorodnym zjawiskom. Rozpoczyna się od rozdziału wprowadzającego, prezentującego założenia mitologii współczesnej na przykładzie charytatywnego obiegu nakrętek (który ostatecznie okazuje się nieopłacalny ekonomicznie i ekologicznie) i paralelnego do niego cyklu opowieści o krążeniu ludzkich organów (tzw. „złodzieje nerek”). Dwa kolejne rozdziały przedstawiają skandal jako współczesny mit, skupiając się na historycznej zmienności jego form i stawiając tezę, że skandal jest osadzoną w określonym obiegu medialnym „praktyką ujawniania”, a więc „patrzenia na zło od strony dobra”. Rozdział czwarty opisuje, w jaki sposób tworzy się dziś wizerunek obcego za pomocą klasycznych mitów kulinarnych nawiązujących do skalania zwierzęcia totemicznego, trucicielstwa i kanibalizmu. Kolejne dwa rozdziały poświęcone są zagadnieniu prawdy historycznej i sposobów jej mityzacji w obiegu społecznym. Rozdziały siódmy i ósmy zestawiają dwa na pozór skrajnie odmienne fenomeny – widowisko sportowe i koncert współczesnej muzyki poważnej – aby postawić tezę, że w obydwu przypadkach do czynienia mamy z rodzajem współczesnej próby inicjacyjnej kształtującej wzory kulturowe. Książkę zamykają analizy współczesnego spojrzenia na przyrodę z perspektywy turystycznej i ekologicznej jako sposobów jej mityzacji za pomocą do klasycznych toposów takich jak „raj utracony” czy „mit potopu”.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Gatunek
OD REDAKCJI Kolejny, podwójny LX/2–3 tom „Przeglądu Socjologicznego” poświęcony jest problematyce miejskiej. Przedstawiciele różnych ośrodków akademickich prezentują teksty, dla których wspólnym mianownikiem jest idea kulturowego pejzażu współczesnego środowiska miejskiego. Jedną z przewodnich myśli zawartych w niniejszym zbiorze stanowi teza, że współczesne miasto, powiązane z gospodarką globalną, jest konceptualizowane w kategoriach dynamicznej,płynnej i zmiennej struktury, dla której wymiar kulturowy staje się równie istotny jak wymiar ekonomiczny. Jednakże zawarte w tomie analizy znacznie wykraczają poza wąsko ujmowany kulturowy paradygmat socjologii miasta. Są próbą określenia sposobu, w jaki dzisiejsze miasta odpowiadają na najpilniejsze potrzeby współczesnego świata, będąc głównymi przestrzeniami tworzenia globalnych przepływów, materializujących się w konkretnych lokalizacjach. Zmiana w postrzeganiu roli czasu i przestrzeni polega na ich oddzieleniu i kompresji, co prowadzi do kolejnego pytania o rolę miejsca w budowaniu tożsamości jednostkowej i grupowej. Niezależnie bowiem od „mechanizmów wykorzeniających” ludzie wciąż poszukują podstaw identyfikacji i przynależności, usiłując odnaleźć je w miejscach, wokół których ogniskuje się życie społeczne.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Gatunek
Zagadnienia Rodzajów Literackich To wielojęzyczne czasopismo zostało powołane przez założycieli przede wszystkim dla prezentacji problematyki genologicznej w ujęciach badaczy z Polski i z całego świata. Redakcja podjęła też publikację, w każdym zeszycie, materiałów do przyszłego słownika rodzajów literackich. Oprócz tego ukazywały się tu również artykuły komparatystyczne i teoretycznoliterackie. Obecnie redaktorzy zachowując dotychczasowy profil pisma, otwierają szerzej łamy dla wszelkiego typu studiów literaturoznawczych bez względu na tematykę i założenia metodologiczne. Pojawiać się będą w "Zagadnieniach Rodzajów Literackich" także teksty o tematach kulturoznawczych, które będą penetrować bliższe i dalsze konteksty literatury. "ZRL" to jedyne w Polsce czasopismo wielojęzyczne, w którym kształtuje się międzynarodowa współpraca literaturoznawców Wschodu i Zachodu. Na jego wzór powstał swego czasu w USA genologiczny periodyk „Genre” (o czym anonsowali w artykule wstępnym z pierwszego tomu jego redaktorzy).
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Gatunek
PERFORMATIVE ASPECTS OF ART The concept of performativity has been usually evoked in the discussions on the philosophy of language and the reflection on theatre and performance art. However, in recent years there have been some attempts to broaden its scope. The theoretically inclined researchers have been working out the main assumptions of the aesthetics of performativity. These are claimed to include the challenging of the boundaries of artistic disciplines, and emphasizing the active role of the recipients, for whom the art works become events developing in consequence of their actions. Besides those attempts to grasp the theoretical consequences of “the performative turn”, one should also note some very interesting practical analyses, employing the theory in the discussion on concrete works from different domain of art. It appears that one can discover transformational potential, focus on change rather than just existence, even in the domains traditionally regarded as “artifactual” (painting, sculpture, installations). The planned volume of “Art Inquiry” will be devoted to the reflection on both directions of expansion of the concept of performativity. We would like the authors to consider its general significance for aesthetics and for the theory of various domains of art. We also hope that they will show the changes occurring when its unique perspective is adopted in the discussion on both theatre, paratheatrical experiments, and film, and the domains which have traditionally emphasized the role of the artistic artifact. The title of this volume invites questions about the possible scope of performativity and its kinds. PERFORMATYWNE ASPEKTY SZTUKI Zagadnienie performatywności podejmowane było najczęściej w rozważaniach z zakresu filozofii języka oraz w refleksji nad teatrem i sztuką performance. W ostatnich latach zauważyć można jednak próby jego rozszerzenia. Z jednej strony zmierzają one do wypracowania założeń estetyki performatywności. Wśród jej cech wskazywane jest kwestionowanie granic poszczególnych dziedzin artystycznych, zaakcentowanie aktywnej roli odbiorców, dla których utwory stają się wydarzeniami rozwijającymi się w wyniku ich działań itd. Oprócz prób sformułowania teoretycznych konsekwencji „zwrotu performatywnego” zauważyć można także bardzo interesujące konkretne analizy polegające na uwzględnieniu właściwych dla niego założeń przy rozważaniu dokonań z różnych obszarów sztuki. Okazuje się, że nawet w obszarach twórczości uważanych tradycyjnie za „wytwórcze” (malarstwo, rzeźba, instalacja) odkryć można aspekty transformacyjne, zakładające nie trwanie, a przemiany. W najnowszym tomie „Art Inquiry” przewidywane jest rozważenie obu zasugerowanych wyżej obszarów ekspansji idei performatywności. Z jednej strony rozważone mają być jej ogólne konsekwencje dla estetyki i teorii różnych dziedzin sztuki. Z drugiej, pokazane zmiany występujące, gdy właściwy dla niej punkt widzenia zostanie uwzględniony zarówno w obszarze refleksji teatralnej, parateatralnej, filmowej, jak w dziedzinach, w których tradycyjnie akcentowano rolę wytwarzanego przedmiotu (dzieła). Tytuł tego tomu ma właściwie charakter pytania o możliwy zakres performatywności i jej odmiany.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej