Sortowanie
Źródło opisu
Katalog zbiorów Miejskiej Biblioteki Publicznej w Olsztynie
(10)
IBUK Libra
(4)
Forma i typ
Książki
(10)
Albumy i książki artystyczne
(4)
E-booki
(4)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(1)
Publikacje naukowe
(1)
Publikacje popularnonaukowe
(1)
Dostępność
dostępne
(7)
nieokreślona
(3)
wypożyczone
(1)
Placówka
Planeta 11
(4)
Biblioteka Ekonomiczno-Techniczna
(1)
Filia nr 2
(1)
Filia nr 4
(1)
Filia nr 9
(1)
Filia nr 12
(1)
Biblioteka Astronomiczna
(2)
Autor
Bogucki Janusz (1916-1995)
(1)
Chromry Bolesław (19
(1)
Dzieduszyńska Danuta
(1)
Folga-Januszewska Dorota (1956- )
(1)
Gosławska Wanda (1922-2020)
(1)
Góralowa Danuta
(1)
Komorek Darek
(1)
Kowal Paweł (1975- )
(1)
Madeyski Jerzy (1931-2005)
(1)
Rejs Angelika
(1)
Ryszkiewicz Andrzej (1922-2005)
(1)
Sowińska Teresa (1947- )
(1)
Sygietyńska Hanna
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(1)
2010 - 2019
(6)
2000 - 2009
(3)
1980 - 1989
(2)
1970 - 1979
(2)
Okres powstania dzieła
2001-
(3)
1901-2000
(2)
1945-1989
(1)
Kraj wydania
Polska
(14)
Język
polski
(14)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(1)
Temat
Rzeźba polska
(8)
Malarstwo polskie
(4)
Grafika polska
(2)
Rzeźbiarze polscy
(2)
Abakanowicz, Magdalena (1930-2017)
(1)
Architektura polska
(1)
Artyści plastycy polscy
(1)
Chromy, Bronisław (1925-2017)
(1)
Drzeworyt
(1)
Duchowość katolicka
(1)
Gosławski, Józef (1908-1963)
(1)
Instalacja (sztuki plastyczne)
(1)
Kamienie budowlane
(1)
Kapliczki i krzyże przydrożne
(1)
Malarze polscy
(1)
Medale polskie
(1)
Monety polskie
(1)
Ostoja-Lniski, Błażej (1974- )
(1)
Ostoja-Lniski, Włodzimierz (1949- )
(1)
Pronaszko, Zbigniew (1885-1958)
(1)
Religijność ludowa
(1)
Rzeźba
(1)
Rzeźba ludowa
(1)
Rzeźba ludowa polska
(1)
Rzeźba sakralna
(1)
Sztuka kaszubska
(1)
Sztuka ludowa
(1)
Sztuka polska
(1)
Sztuka sakralma polska
(1)
Tkaniny artystyczne
(1)
Wolska, Zofia (1934
(1)
Zbiory muzealne
(1)
Temat: czas
1901-2000
(4)
1901-
(2)
2001-
(2)
1501-
(1)
1601-
(1)
1701-
(1)
1701-1800
(1)
1801-
(1)
1801-1900
(1)
Temat: miejsce
Warmia
(2)
Kaszuby
(1)
Olsztyn (woj. warmińsko-mazurskie)
(1)
Warszawa
(1)
Gatunek
Album
(4)
Praca zbiorowa
(3)
Opracowanie
(2)
Biografia
(1)
Katalog zbiorów
(1)
Literatura o regionie
(1)
Publikacja bogato ilustrowana
(1)
Dziedzina i ujęcie
Kultura i sztuka
(5)
Historia
(3)
Bibliotekarstwo, archiwistyka, muzealnictwo
(1)
Etnologia i antropologia kulturowa
(1)
14 wyników Filtruj
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Rzeźba (1 egz.)
Książka
W koszyku
Album prezentuje zapomniane, mało znane lub całkiem nieznane dzieła sztuki nowoczesnej, których autorem był Józef Gosławski. To według jego projektów powstały najsłynniejsze i najpiękniejsze monety obiegowe PRL: 5 złotych z rybakiem, 10 złotych z Kopernikiem, 100 złotych z Mieszkiem i Dąbrówką, a także zdobiący Żelazową Wolę pomnik Chopina. Album przypomina życie i sylwetkę artysty, przede wszystkim zaś prezentuje wiele jego niezwykłych i jakże różnorodnych dzieł - od rzeźby monumentalnej poprzez medale i monety, aż do unikatowych zabawek na choinkę. Wiele z tych dzieł zachowało się tylko w projektach. Naprawdę szkoda, że niezrealizowany został sarkofag Piłsudskiego czy pełen uroku pomnik Prusa. [nota wydawcy]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Sztuka (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Rzeźba (1 egz.)
Książka
W koszyku
Zbigniew Pronaszko / Teresa Sowińska. - Warszawa : Krajowa Agencja Wydawnicza, copyright 1984. - 46, [2] strony : ilustracje (w tym kolorowe) ; 15 cm.
(abc [Sztuki]. Malarstwo Polskie -monografie)
Polski malarz, rzeźbiarz, scenograf, współtwórca teatru awangardowego Cricot. Studiował na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. W 1917 wspólnie z bratem Andrzejem Pronaszko i Tytusem Czyżewskim założył grupę artystyczną Ekspresjoniści Polscy. [wikipedia]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Biblioteka Astronomiczna
Egzemplarze w opracowaniu (2 egz.)
Książka
W koszyku
W Muzeum Warmii i Mazur otwarto wystawę na pierwszej kondygnacji wystawienniczej olsztyńskiego zamku. Ekspozycja „A święci milczą... Warmińska rzeźba ludowa ze zbiorów Muzeum Warmii i Mazur” prezentuje 50 najstarszych obiektów z muzealnej kolekcji rzeźby ludowej. Większość z nich pochodzi z południowej Warmii, wszystkie zostały wykonane przed 1945 rokiem. Prezentowane na wystawie dzieła powstały na potrzeby wiejskich społeczności, zdobiły warmińskie kapliczki. Ich twórcy pozostają anonimowi. Jedyną rzeźbą stworzoną przez znanego artystę jest krucyfiks z Chrystusem Ukrzyżowanym autorstwa Józefa Weinerta, zwanego „ostatnim świątkarzem na Warmii”. Wiele rzeźb przedstawia postać szczególnie ukochanej przez Warmiaków Matki Bożej, najczęściej pokazywanej z Dzieciątkiem czy Jezusem zdjętym z krzyża. Figury Chrystusa Ukrzyżowanego pochodzą z dużych drewnianych krzyży stawianych na rozstajach dróg, polach i przy domostwach. Prezentowane postaci świętych to głównie patroni chroniący przed kataklizmami - m.in. święty Florian chronił przed pożarami, św. Jan Nepomucen przed powodziami, św. Walenty przed padaczką, a św. Roch przed dżumą. R E K L A M A banner 10 z blisko 150 rzeźb znajdujących się w muzealnej kolekcji poddano konserwacji, niektóre z nich zostały uzupełnione o zrekonstruowane elementy. Usunięto wielokrotne przemalowania, uzupełniono ubytki, aby przywrócić figurom dawny wygląd i piękno (średni czas pracy nad jednym obiektem to 3 miesiące). Prace przeprowadzono w ramach dwóch (z 2016 i 2017 roku) realizowanych przez MWiM projektów na kwotę 150 tys. złotych (dofinansowanych ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, pochodzących z Funduszu Promocji Kultury oraz Samorządu Województwa Warmińsko-Mazurskiego). Wyniki tych prac będzie można podziwiać do końca 2019 roku. Uzupełnienie wystawy stanowi też wydana przez MWiM publikacja „Warmińska rzeźba ludowa w zbiorach Muzeum Warmii i Mazur”
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. WiM Olsztyn (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 190 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Abakanowicz : trauma i sława / Paweł Kowal. - Warszawa : Wydawnictwo Agora : Instytut Studiów Politycznych Polskiej Akademii Nauk, 2023. - 535, [1] strona : fotografie, ilustracje, portrety, 25 cm.
Ikona polskiej awangardy. Jej prace wędrują po świecie, a na aukcjach osiągają niebotyczne ceny. Pokazywane są w londyńskiej Tate Modern, w Chicago czy Hiroszimie, przyciągają do Wrocławia czy Poznania, ale życie twórczyni abakanów wciąż pozostaje wielką zagadką. Oto pierwsza biografia Magdaleny Abakanowicz – jednej z najwybitniejszych i jednocześnie najbardziej tajemniczych polskich artystek. Magdalena Abakanowicz zrewolucjonizowała sztukę, nie tylko polską. Zmieniła tkaninę artystyczną w dzieło bliższe rzeźbie i architekturze niż tkactwu. Jednak zarówno historię swojego życia, jak i interpretacje swojej sztuki trzymała pod ścisłą kontrolą. Budowała wokół siebie wielki mit, którego początki sięgać miały Czyngis-chana. Jak bardzo ten mit odległy jest od rzeczywistości? Co chciała ze swojej biografii wymazać? • Z jakim bagażem żyła i tworzyła w komunistycznej Polsce? • Jak udało się jej zrobić błyskotliwą, światową karierę? • Co związało ją z wielkimi postaciami historii oraz rodziną Brzezińskich, mimo że unikała polityki? • Na czym polegały komplikacje jej życia osobistego? Dlaczego aż do końca budziła kontrowersje? Odpowiedzi na te pytania podjął się nieoczywisty autor. To Paweł Kowal, historyk i muzealnik, ale też polityk i człowiek zafascynowany życiem i sztuką Magdaleny Abakanowicz. Od śmierci artystki odwiedzał archiwa i miejsca z nią związane, nagrywał wspomnienia bliskich jej osób, gromadził materiały i opowieści na temat jednej z najwybitniejszych i jednocześnie najbardziej tajemniczych polskich artystek. Teraz przyszedł czas na opowiedzenie jej porywającej historii do końca. [lubimyczytac.pl]
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 929 (1 egz.)
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 929 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Współczesna sztuka polska : [praca zbiorowa] / pod redakcją Andrzeja Ryszkiewicza ; wstęp Janusz Bogucki]. - Warszawa : "Arkady", 1981. - 413, [3] strony : ilustracje (w tym kolorowe), portrety ; 23 cm.
Ksiażka ta stanowi część - międzynarodowej serii poświeconej sztuce krajów socjalistycznych. Zgodnie z przyjętym dla serii założeniem daje ona obraz współczesnej plastyki polskiej oparty na prezentacji dzieł wybranych wybitnych przedstawicieli. Artykuły napisane zostały przez różnych autorów, z których każdy dobrał również materiał ilustracyjny do swego tekstu.[ze wstępu].
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Biblioteka Astronomiczna
Egzemplarze w opracowaniu (1 egz.)
Książka
W koszyku
Kaszubskie ostoje obrazów / Dorota Folga-Januszewska. - Olszanica : Bosz, 2019. - 191, [1] strona : faksymilia, fotografie, ilustracje ; 31 cm.
Kaszubskie ostoje obrazów”, autorstwa Doroty Folgi-Januszewskiej, to bogato ilustrowany album poświęcony twórczości dwóch artystów – ojca i syna – Włodzimierza i Błażeja Ostoja Lniskich. Rozpoczynające książkę omówienie najważniejszych tendencji artystycznych dominujących na Kaszubach umożliwi szczegółowe poznanie specyfiki tamtejszej kultury. Kolejne rozdziały książki, w pełni skoncentrowane na dorobku artystycznym Ostoja Lniskich, dowodzą, jak te same motywy są różnorodnie odzwierciedlane i interpretowane przez bliskich sobie twórców: ojca, zakorzenionego w rodzimej, kaszubskiej tradycji, specjalizującego się w rzeźbie, drzeworytach i obrazach na szkle, oraz syna, profesora akademickiego, autora litografii, grafik, rysunków i projektów książek. Zgromadzony zbiór reprodukcji prezentuje bogatą twórczość obydwu artystów, podkreślając z jednej strony ich indywidualność, z drugiej zaś wpływ miejsca, z którego się wywodzą, a zwłaszcza niezaprzeczalną siłę dziedziczenia idei.[bosz].
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Egzemplarze są obecnie niedostępne: sygn. Sztuka
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Warmia/Mazury/Folklor (1 egz.)
E-book
W koszyku
Forma i typ
ZARYS TREŚCI Praca dotyczy analizy intensywności procesów rzeźbotwórczych oraz zmian morfologicznych w młodszym dryasie w regionie łódzkim (środkowa Polska). Jako tło przedstawiono aktualny stan wiedzy na temat tego nagłego i krótkotrwałego w skali geologicznej ochłodzenia, a w szczególności problemy dotyczące jego przyczyn, parametrów klimatycznych oraz przegląd zagadnień chronostratygraficznych. Na podstawie historii rozwoju roślinności oraz dowodów geologicznych odtworzono stan środowiska w regionie łódzkim podczas młodszgo dryasu. Ochłodzenie charakteryzowało się spadkiem średniej temperatury najchłodniejszego miesiąca do –20 °C, najcieplejszego miesiąca do 10 °C przy narastającej suchości, znacznej aktywności aerodynamicznej oraz możliwym, przynajmniej lokalnie, powrocie wieloletniej zmarzliny. Panujące warunki sprzyjały intensyfikacji procesów rzeźbotwórczych, co jest odzwierciedlone dowodami morfologicznymi i geologicznymi i częstym odwróceniem właściwego późnemu vistulianowi dodatniego bilansu erozji na ujemny. Efekty morfogenetyczne młodszego dryasu przedstawiono na tle wcześniejszych etapów kształtujących rzeźbę regionu, poczynając od górnego plenivistulianu, na podstawie analizy osadów i form udokumentowanych w stanowiskach o zweryfikowanej, w świetle dostępnych danych, pozycji stratygraficznej. Ożywienie procesów zarejestrowano w trzech środowiskach sedymentacyjnych: stokowym, fluwialnym i eolicznym. W środowisku stokowym za najbardziej spektakularny obraz geologiczny młodszego dryasu uznano serię piasków drobnolaminowanych górnych, a morfologiczny – rozszerzenie zasięgu przestrzennego stref dolinnych w stosunku do stref wysoczyznowych. Stwierdzono powszechne zwiększenie aktywności hydrologicznej w środowisku fluwialnym, wyrażone obecnością różnych typów rozwinięcia koryta. Lokalnym wyrazem morfologicznym procesów w dolinach rzecznych jest terasa niska. Dla środowiska eolicznego, oprócz fazy przekształcania pagórków wydmowych, zwrócono uwagę na możliwość depozycji pokryw eolicznych. Obok świadectw dużej dynamiki ówczesnego środowiska naturalnego odnotowano przestrzenną różnorodność procesów w regionie łódzkim, którą uznano za rezultat różnic hipsometrycznych oraz lokalnego etapu ewolucji rzeźby. Dotychczasowy stan badań młodszego dryasu w regonie nie pozwolił na rozróżnienie pomiędzy lokalnymi lub regionalnymi i globalnymi przyczynami udokumentowanych zmian.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Gatunek
103 tom Acta Geographica Lodziensia zawiera sześć artykułów, z których pięć − uzupełnionych wspólnym załącznikiem na końcu tomu − przedstawia metody i wyniki specjalistycznych analiz mających na celu weryfikację hipotezy o dotarciu lądolodu warty do linii Radomsko− Przedbórz w obszarze na południowy wschód od Łodzi, zarówno w formie lobu Widawki jak i Pilicy-Luciąży. Wyniki badań w regionie łódzkim porównano z nowym spojrzeniem na strefę marginalną lądolodu warty na międzyrzeczu Krzny i Bugu. Układ strefy marginalnej ostatniej w środkowej Polsce transgresji lądolodu został zarysowany już blisko sto lat temu. W historii badań regionalnych, pogląd jest wiązany przede wszystkim z opublikowanym w Pracach Państwowego Instytutu Geologicznego dziełem „Dyluwium i morfologia środkowego Powiśla” S. Lencewicza (1927), który opisał rozdzielenie przez Wyżynę Łódzką lądolodu na dwa, obrzeżone przez formy czołowomorenowe wielkie jęzory: „nadwarciański” oraz „nadwiślański”. Poglądy międzywojenne uwzględniono w interpretacji genezy i wieku form glacjalnych na „Mapie Geologicznej Polski 1:300 000 arkusz Łódź A” (Dylik, Jurkiewiczowa 1950), która była głównym „reperem” wyznaczania zasięgu ostatniego lądolodu w okolicach Łodzi, poczynając od VI Kongresu INQUA w Polsce w 1961 r. do czasów współczesnych. Stało się tak niezależnie od faktu, że na Kongresie, obok interpretacji R. Galona i L. Roszkówny, powtarzającej zasięg lądolodu warty z mapy 1:300 000, została przez S. Z. Różyckiego przedstawiona również nowa koncepcja tego zasięgu, odchodząca od kryterium morfologicznego. Rozpoczynając okres intensywnych studiów nad morfogenezą warciańską H. Klatkowa (1972) opowiedziała się za poglądem S. Z. Różyckiego, niezależnie od lawinowego przyrostu informacji na temat południowej części lobu Widawki, który nastąpił w związku z badaniami prowadzonymi przez pracowników Państwowego Instytutu Geologicznego przy okazji dokumentacji bełchatowskiego złoża węgla brunatnego. Różnice poglądów zaznaczono na „Mapie Geologicznej Polski 1:200 000, ark. Łódź A − Mapa utworów powierzchniowych” (Klatkowa 1980) w formie rozległej strefy nierozdzielonych glin środkowopolskich. Mapa ta, w zakresie poglądów na temat rozważanej w 103 tomie Acta Geographica Lodziensia rozległości strefy ekstraglacjalnej lądolodu warty w południowo-wschodniej części regionu łódzkiego, stanowi świadectwo stanu wiedzy sprzed rozpoczęcia szczegółowego kartowania geologicznego. Autorskie badania paleogeograficzne prowadzone w całym dorzeczu doliny Wolbórki oraz współautorskie prace do „Szczegółowej mapy geologicznej Polski w skali 1:50 000” na arkuszu Tuszyn stały się podstawą przekonania o konieczności przesunięcia zasięgu lądolodu warty przynajmniej do linii Wolbórz–Tomaszów Mazowiecki (Turkowska 1992). Postulat, wysuwany również przez autorów innych arkuszy SMGP, został uwzględniony w reinterpretacji maksymalnego zasięgu tego lądolodu dokonanej przez Państwowy Instytut Geologiczny na „Mapie Geologicznej Polski 1:500 000” (Marks i in. 2006). Fakt ten ma niewątpliwie największe, niejako formalne, znaczenie w upowszechnianiu poglądu o likwidacji ekstraglacjalnej zatoki między lobami Widawki i Rawki lądolodu warty na południowy wschód od Łodzi. Zrealizowana w pierwszych latach bieżącego wieku krytyczna analiza pełnego dorobku geomorfologiczno-paleogeograficznego z obszaru regionu łódzkiego, w tym danych wynikających z badań do SMGP w skali 1:50 000, zainspirowała niżej podpisaną do wysunięcia hipotezy zasięgu lądolodu warty sięgającego północnych stoków wyżyn – Wzgórz Radomszczańskich i Grzbietu Przedborskiego – w formie lobu Pilicy-Luciąży oraz konfluencji lobów na linii wododziałowej garbu łódzkiego (por. „Geomorfologia regionu łódzkiego”, Turkowska 2006). Od 2007 roku weryfikacja stała się przedmiotem badań realizowanych w Katedrze Badań Czwartorzędu UŁ (od 2012 Katedra Geomorfologii i Paleogeografii). Badania glacjalne w obszarze między Piotrkowem Trybunalskim, Radomskiem a Przedborzem, kluczowym dla badanego problemu, zostały podjęte przez znającą teren z wcześniejszych badań nad rozwojem doliny Luciąży L. Wachecką-Kotkowską, która zaprosiła do współpracy grono specjalistów z dziedziny nauk o Ziemi. W latach 2011–2013 prace Zespołu Badawczego były finansowanie z grantu N N306 721140. Częściowe wyniki badań były już przedstawiane na konferencjach krajowych i zagranicznych oraz publikowane. Paleogeograficzne podsumowanie wszystkich materiałów zebranych w badanym wycinku terenu, wraz z pełną dokumentację badań w formie załączonej na CD bazy danych, przedstawiono w monografii p.t. „Rozwój rzeźby obszaru między Piotrkowem Trybunalskim, Radomskiem a Przedborzem w czwartorzędzie” (Wachecka-Kotkowska 2015). Jak wynika z artykułów przedstawionych w niniejszym tomie, zrealizowane badania dostarczyły licznych przesłanek potwierdzających istnienie lobu Pilicy-Luciąży i świadczą o jego częściowym pokryciu się z lobem Widawki w strefie garbu łódzkiego. Od strony południowej, obydwa loby wyznaczają maksymalny zasięg lądolodu warty na linii Radomsko–Kamieńsk–Rzejowice– Przedbórz w formie festonów, a istnienie strefy ekstraglacjalnej między lobem Widawki i Rawki (sensu lato) ogranicza się do małego obszaru na południe od Kamieńska (por. załącznik do tomu). W świetle obecnego stanu wiedzy, ten niewielki obszar nie należy więc do morfogenetycznego regionu łódzkiego, który w myśl definicji zaproponowanej przez niżej podpisaną w 2006 r., stanowi „...wycinek strefy warciańskiej o rzeźbie poligenicznej i złożonej, której ewolucja w kenozoiku była uwarunkowana przez położenie w strefie pogranicza wału metakarpackiego i depresji środkowopolskiej”. Przeprowadzone badania potwierdziły więc zasadność koncepcji regionu i uszczegółowiły przebieg jego południowej granicy. Porównywalność cech strefy marginalnej lądolodu warty w niewielkim, uważanym wcześniej za ekstraglacjalny wycinku środkowej Polski do cech tej strefy we wschodniej Polsce na międzyrzeczu Krzny i Bugu (por. Godlewska 2015, w tym tomie) określa charakter wniosków jako ponadregionalny. Wszystkim Autorom gorąco dziękuję za przygotowanie artykułów do 103 tomu Acta Geographica Lodziensia informujących o kolejnym etapie badań warciańskich w środkowej i wschodniej Polsce, co pozwoliło na podtrzymanie kronikarskich tradycji najstarszej serii wydawniczej Łódzkiego Towarzystwa Naukowego, założonej przez Jana Dylika w 1948 r. Mam nadzieję, że dyskusja na temat przedstawionych w tomie metod i ich wyników doczeka się wkrótce pełnego podsumowania i że badania układu lobów Widawki i Pilicy-Luciąży (Rawki) w regionie łódzkim będą kontynuowane. Wyrażam opinię, że małe loby, których istnienie stanowi wspólny mianownik przedstawionych w tomie artykułów, powinny stać się przedmiotem szczegółowych zainteresowań badawczych w zakresie zróżnicowania lokalnych kierunków transgresji, dynamiki oraz efektów lito- i morfologicznych w całej, sensu stricte marginalnej, strefie lądolodu warty na pograniczu Niżu i Wyżyn.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Gatunek
Oddawany do rąk Czytelników setny tom Acta Geogrphica Lodziensia, który jest wyjątkowym z dwóch powodów – z uwagi na „okrągły” numer, ale i okoliczność, z którą wiąże się jego powstanie. Prezentowany tom zawiera bowiem zbiór artykułów będących pokłosiem ogólnopolskiej Konferencji „Czynniki różnicowania rzeźby Niżu Polskiego”, która odbyła się w Uniejowie w czerwcu 2012 roku dla uczczenia jubileuszu urodzin Profesor Krystyny Turkowskiej – Redaktora serii Acta Geogrphica Lodziensia w ostatnim piętnastoleciu (1998–2012). Zamieszczone w bieżącym tomie artykuły nawiązują do tytułu uniejowskiej konferencji, niektóre wybiegają jednak poza obszar Polski, wpisując się w szeroki nurt tematyczny serii wydawniczej. Całość stanowi przegląd lokalnych/regionalnych badań nad ewolucją rzeźby i znaczeniem poszczególnych czynników morfotwórczych w jej zróżnicowaniu. W części artykułów, zagadnienie poligenezy i złożoności rzeźby przedstawione zostało na przykładzie wybranych stanowisk regionu łódzkiego, także tych prezentowanych w części terenowej konferencji. Redaktor tomu
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Gatunek
7 czerwca bieżącego roku minęło czterdzieści lat od śmierci Profesora Jana Dylika: założyciela i organizatora łódzkiego ośrodka geograficznego, Dyrektora Instytutu Geografii UŁ (1958–1973), inicjatora i kierownika badań geomorfologicznych w regionie (1945–1973), założyciela i wieloletniego redaktora serii naukowych, m.in. „Acta Geographica Lodziensia” (od 1948) i „Biuletynu Peryglacjalnego” (1954–1999), twórcy łódzkiej szkoły peryglacjalnej, a przez 16 lat (1956–1972) Przewodniczącego Komisji Badań Peryglacjalnych Międzynaro-dowej Unii Geograficznej. Wymieniono tylko funkcje bezpośrednio związane z głównym kie-runkiem badawczym Jana Dylika, tj. z geomorfologią, a przede wszystkim geomorfologią peryglacjalną. Śmierć Profesora wstrzymała okres rozwoju łódzkiej szkoły peryglacjalnej, która była Jego dziełem i nie mogła nie odczuć braku Mistrza. Funkcję Dyrektora Instytutu Geografii UŁ przejęła Profesor Anna Dylikowa, dążąca do podtrzymania tradycji powstałych podczas blisko czterdziestu lat istnienia i rozwoju ośrodka. Pod koniec 1981 r., wobec zbliżającej się emerytury prof. dr Anny Dylikowej, złożona struktura Instytutu Geografii UŁ, w której miej-sce coraz trudniej znajdowały kolejne pokolenia geografów różnych specjalności, została do-stosowana do bieżących potrzeb i aspiracji coraz liczniejszych pracowników. W przypadku znacznego grona geomorfologów, zgrupowanych wcześniej w kierowanym przez Annę Dyli-kową Zakładzie Geomorfologii i Paleogeografii Czwartorzędu, znaczyło to podział na dwie jednostki. Powstał Zakład Geomorfologii, którego kierownictwo od października 1982 r. ob-jął Zbigniew Klajnert oraz Zakład (od 1991 r. Katedra) Badań Czwartorzędu, zorganizowany i kierowany od 1981 do 1994 r. przez Halinę Klatkową. W październiku 1994 r., w związku z przejściem na emeryturę Profesor Haliny Klatkowej, kierownictwo Katedry objęła Krystyna Turkowska. Dwie jednostki o podobnym profilu badawczym i dydaktycznym, w tym wspólnej specja-lizacji magisterskiej, przetrwały do początku roku akademickiego 2012/2013. Po po trzydzie-stu latach nastąpiły kolejne zmiany organizacyjne w geomorfologii łódzkiej. Od października 2012 r. niżej podpisana zakończyła pracę w UŁ. W celu ujednolicenia nazewnictwa struktury Instytutu Nauk o Ziemi Wydziału Nauk Geograficznych UŁ, powrócono do historycznej nazwy Katedra Geomorfologii i Paleogeografii; jej kierownictwo objął Juliusz Twardy. Wymienione zmiany, które bez mała zbiegły się z czterdziestą rocznicą śmierci Profesora, skłaniają do refleksji na temat dziedzictwa myśli badawczej Jana Dylika w Katedrze Badań Czwartorzędu (1981–2012). Zarys historii i główne kierunki badań w Katedrze przypomniano w aneksie do niniejszego tomu. Z faktu, że jest to jednocześnie niejako sprawozdanie z pełnio-nej funkcji kierownika za lata 1994–2012, wynika ograniczenie rozważań do prowadzonej jednostki i jej pracowników, co nie oznacza, że również badacze spoza Katedry, a nawet Uniwersytetu Łódzkiego, nie rozwijali idei Profesora. Jako punkt odniesienia dla oceny drogi badań geomorfologicznych w Katedrze Badań Czwartorzędu zaproponowano programowy artykuł J. Dylika „Rozwój myśli badawczej w łódzkim ośrodku geomorfologicznym” (8/1958 AGUL), którego przedruk rozpoczyna ni-niejszy tom. Następujące artykuły merytoryczne stanowią dalszy ciąg przykładów (po jubile-uszowym tomie 100/2012 AGL) z listy wątków realizowanych ostatnio w Katedrze Badań Czwartorzędu. Wraz z dwiema kończącymi listę pracami, w dużym stopniu opartymi na daw-nych doświadczeniach i wspomnieniach, mogą stać się one materiałem do przyszłych rozwa-żań nad kontynuacją twórczej myśli Jana Dylika przez kolejne roczniki geomorfologów. Prace realizowane w Katedrze Badań Czwartorzędu, w tym prawie bez wyjątku prace na stopień, były publikowane w „Acta Geographica Lodziensia” (por. tom 100/2012 AGL i bi-bliografię 1948–2012). Założona przez Jana Dylika seria Łódzkiego Towarzystwa Naukowe-go była redagowana w Katedrze Badań Czwartorzędu przez wszystkie lata istnienia jednostki (1981–2012). Obecna zmiana nazwy i kierownictwa Katedry ma jednocześnie charakter pokoleniowy, gdyż autorka jest ostatnią, kończącą pracę uczennicą Profesora Jana Dylika i bezpośrednim świadkiem sukcesów łódzkiej szkoły peryglacjalnej.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej