Sortowanie
Źródło opisu
Katalog zbiorów Miejskiej Biblioteki Publicznej w Olsztynie
(42)
Forma i typ
Książki
(42)
Publikacje naukowe
(9)
Publikacje fachowe
(4)
Audiobooki
(1)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(1)
Dostępność
nieokreślona
(38)
dostępne
(6)
tylko na miejscu
(2)
wypożyczone
(1)
Placówka
Planeta 11
(4)
DGiOZ
(38)
Biblioteka Ekonomiczno-Techniczna
(1)
Filia nr 9
(1)
Filia nr 10
(1)
Filia nr 6 - podr.
(1)
Filia nr 10 - podr.
(1)
Autor
Antczak Mariola
(5)
Walczak-Niewiadomska Agata (1977- )
(4)
Wojciechowski Jacek (1938- )
(3)
Czapnik Grzegorz
(2)
Kostecka Weronika
(2)
Papuzińska Joanna (1939- )
(2)
Tadeusiewicz Hanna (1939- )
(2)
Walczewska-Klimczak Grażyna
(2)
Arkabus Agata
(1)
Batorowska Hanna
(1)
Bilska Grażyna
(1)
Gmiterek Grzegorz
(1)
Gruszka Zbigniew
(1)
Gruszka Zbigniew (bibliotekoznawca)
(1)
Grygrowski Dariusz (1962- )
(1)
Gęborska Marlena
(1)
Hornowska Elżbieta
(1)
Jarosz Dariusz (1959- )
(1)
Jasiewicz Justyna
(1)
Karasińska Małgorzata
(1)
Karzewska Bożena
(1)
Klukowski Bogdan (1939- )
(1)
Kowalska Małgorzata (1974- )
(1)
Kołodziejczyk Łukasz
(1)
Kołodziejska Jadwiga (1928-2016)
(1)
Krajewska Anna Maria (1960- )
(1)
Kulik Maria
(1)
Lipińska Anna
(1)
Malak Piotr
(1)
Marcinkiewicz Lilia
(1)
Muszkowski Jan (1882-1953)
(1)
Niedziela Stanisława
(1)
Nowak Lidia Teresa
(1)
Ochmański Mikołaj
(1)
Pietrzak Małgorzata
(1)
Pietrzkiewicz Dorota
(1)
Radwański Aleksander (1961- )
(1)
Roszkowski Marcin
(1)
Sadowska Anna
(1)
Skowera Maciej (1989- )
(1)
Skumanov Sarah
(1)
Sobieska-Szostakiewicz Grażyna
(1)
Sosińska-Kalata Barbara
(1)
Sowik Magdalena
(1)
Szurmiński Łukasz (1975- )
(1)
Tafiłowski Piotr (1974- )
(1)
Todys Marta
(1)
Tokarska Anna (1955- )
(1)
Tyszkowska Marta
(1)
Wiorogórska Zuzanna
(1)
Wojciechowska Maja (bibliotekoznawca)
(1)
Zybert Elżbieta Barbara
(1)
Świderek Beata
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(1)
2010 - 2019
(41)
Okres powstania dzieła
2001-
(15)
Kraj wydania
Polska
(42)
Język
polski
(42)
Odbiorca
Bibliotekarze
(4)
Animatorzy kultury
(1)
Nauczyciele
(1)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(1)
Temat
Bibliotekarstwo
(12)
Czytelnictwo
(4)
Czytelnictwo młodzieży
(4)
Biblioteki
(3)
Biblioteki publiczne
(3)
Czytelnictwo dzieci
(3)
Promocja czytelnictwa
(3)
Społeczeństwo informacyjne
(3)
Bibliotekarze
(2)
Czytelnictwo dziecięce
(2)
Internet
(2)
Książki
(2)
Literatura dla dzieci
(2)
Młodzież
(2)
Użytkownicy bibliotek
(2)
Środki masowego przekazu
(2)
Asertywność
(1)
Bajki i baśnie
(1)
Biblioteki cyfrowe
(1)
Biblioteki dla dzieci i młodzieży
(1)
Bibliotekoznawstwo
(1)
Crowdsourcing
(1)
Dane osobowe
(1)
Drukarstwo
(1)
Dziecko trudne
(1)
Informacja
(1)
Informacja naukowa
(1)
Instytut Informacji Naukowej i Studiów Bibliologicznych (Uniwersytet Warszawski)
(1)
Języki informacyjne
(1)
Komiks
(1)
Komputery
(1)
Książka
(1)
Księgarstwo
(1)
Kultura informacyjna
(1)
Literatura dla młodzieży
(1)
Literatura japońska
(1)
Literatura młodzieżowa
(1)
Literatura młodzieżowa polska
(1)
Manga
(1)
Metoda KLANZY
(1)
Opracowanie rzeczowe
(1)
Prawo do prywatności
(1)
Propaganda
(1)
Przysposobienie biblioteczne
(1)
Publicystyka
(1)
Publikacje dla dzieci
(1)
Relacje międzyludzkie
(1)
Rocznice
(1)
Socjotechnika
(1)
Studenci
(1)
Teatr dziecięcy i młodzieżowy polski
(1)
Usługi informacyjne
(1)
Web 2.0
(1)
Zaburzenia emocjonalne
(1)
Zwierzęta
(1)
Temat: czas
2001-
(14)
1901-2000
(7)
1945-1989
(2)
1989-2000
(2)
1701-1800
(1)
1801-1900
(1)
1901-
(1)
2001-0
(1)
Temat: miejsce
Polska
(6)
Warszawa
(1)
Świat
(1)
Gatunek
Poradnik
(6)
Opracowanie
(4)
Praca zbiorowa
(4)
Podręcznik
(3)
Literatura dla dzieci
(2)
Materiały konferencyjne
(2)
Bajka i baśń
(1)
Fantastyka
(1)
Informatory
(1)
Kalendarium
(1)
Książki elektroniczne
(1)
Monografia
(1)
Poradniki dla nauczycieli
(1)
Postmodernizm
(1)
Publicystyka
(1)
Scenariusz zajęć
(1)
Słownik języka polskiego
(1)
Słownik terminologiczny
(1)
Źródła historyczne
(1)
Dziedzina i ujęcie
Bibliotekarstwo, archiwistyka, muzealnictwo
(11)
Literaturoznawstwo
(2)
Historia
(1)
Informatyka i technologie informacyjne
(1)
Media i komunikacja społeczna
(1)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(1)
Psychologia
(1)
42 wyniki Filtruj
Książka
W koszyku
W skomercjalizowanym otoczeniu biblioteka uchodzi za jeden z bastionów egalitarnego, bo bezpłatnego dostępu do informacji i rozrywki. W praktyce jednak zakres usług oferowanych przez biblioteki, za które pobierane są opłaty, coraz bardziej się poszerza. Książkę Biblioteki i pieniądze otwiera rozdział, w którym omówiona została dyskusja na temat opłat bibliotecznych – celowości ich pobierania i nieprzekraczalnych w tym zakresie granicach. Poza opłatami nakładanymi na użytkowników, biblioteki próbują też innymi sposobami zdobywać tzw. środki pozabudżetowe. Zagadnienia te omawia rozdział dotyczący metod i zasad pozyskiwania środków na działalność biblioteki, opisywanych w literaturze anglojęzycznej pod hasłem „library fundraising”. Źródłem dodatkowego finansowania działalności bibliotecznej są fundusze unijne, rządowe programy wspierania bibliotek i fundacje powoływane głównie przez podmioty ze świata biznesu. Kolejny rozdział jest przeglądem i omówieniem tego typu źródeł wraz z przykładami inwestycji bibliotecznych wykorzystujących owe źródła. Książkę uzupełniają rozważania o celowości i zasadach prowadzenia analiz zwrotu nakładu z inwestowania w bibliotekę, których efektem jest dyskusyjne przeliczanie wartości usług bibliotecznych na jednostki monetarne oraz rozdział, w którym omówiony został problem wynagradzania autorów książek wypożyczanych w bibliotekach, znany w świecie pod hasłem „public lending right”. [nota wydawcy]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
DGiOZ
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Nauka, Dydaktyka, Praktyka = Science, Didactics, Practice)
(Prace Zakładu Bibliotekoznawstwa IINiSB UW = Papers of the Librarianship Department IINiSB UW ; t. 9)
Megabiblioteki to termin różniący się od mediateki, a jednak ściśle współgrający z nim, bowiem mediateki zazwyczaj są megabibliotekami. Trudno, bez głębszej analizy danej placówki, zastosować wymiennie oba terminy, bowiem nie każda megabiblioteka jest mediateką. Co ciekawe brak w literaturze konkretnych, uwzględniających najnowsze zmiany definicji, problematyka związana z tego typu placówkami wciąż się poszerza, zainteresowanie bibliologów w kontekście naukowego spojrzenia na zjawiska z nimi związane ─ rośnie. Dlatego bez wahania można uznać, że tematyka [...] książki jest bardzo aktualna. Ponad wszelką wątpliwość dyskurs naukowy wokół megabibliotek jest ważny i potrzebny. Pomysł na zebranie artykułów poświęconych im właśnie zasługuje na uznanie tym bardziej, że dzięki temu, iż jest to opracowanie wieloautorskie, możemy w nim odnaleźć różne spojrzenia na ─ zbierający je w całość ─ przedmiot badań. [z recenzji wydawniczej dr hab. prof. UŁ Marioli Antczak]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
DGiOZ
Egzemplarze w opracowaniu (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteczka "Poradnika Bibliotekarza" ; nr 21)
Celem Książki jest przedstawienie sześciolatka jako ucznia i użytkownika biblioteki szkolnej, ale przede wszystkim dziecka o typowych potrzebach wieku przedszkolnego i wczesnoszkolnego. W zarysie rozwoju psychofizycznego zwrócono uwagę na najważniejsze elementy, charakterystyczne dla dzieci w tym okresie. Poruszono także problem dojrzałości szkolnej - procesu warunkującego prawidłowy rozwój intelektualno-emocjonalny dziecka. W publikacji znalazły się także zagadnienia dotyczące literatury dla dzieci sześcioletnich - jej gatunków, znaczenia w kształtowaniu osobowości dziecka, wpływu na rozwój. Druga część opracowania dotyczy działalności oraz funkcjonowania biblioteki szkolnej jako miejsca przyjaznego i atrakcyjnego dla najmłodszych jej użytkowników. Podkreślono w niej rolę nauczyciela bibliotekarza w procesie nauczania, wychowania i działań opiekuńczych wobec małego dziecka. Zostały tu także omówione metody pracy z sześciolatkiem oparte głównie na zabawie oraz działaniach aktywizujących. W pracy przedstawiono także bibliotekę jako miejsce dostępu do informacji oraz przygotowania młodego czytelnika do wyszukiwania informacji z różnych źródeł. Do publikacji dołączone zostały przykładowe scenariusze zajęć z zakresu popularyzacji literatury pięknej, analizy słuchanego utworu literackiego, wyszukiwania informacji, korzystania różnych z źródeł informacji. Inne konspekty mojego autorstwa, można odnaleźć na stronie internetowej serwisu Elektroniczna Biblioteka Pedagogiczna SBP (www.e-pedagogiczna.edu.pl). Do publikacji dołączono również zdjęcia wykonane podczas prowadzenia zajęć z zakresu edukacji czytelniczej i medialnej dla dzieci sześcioletnich. [Agata Arkabus]
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 3 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
DGiOZ
Egzemplarze w opracowaniu (1 egz.)
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 37 (1 egz.)
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. Biblioteka (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Nauka, Dydaktyka, Praktyka = Science, Didactics, Practice ; 142)
Autorka podjęła w książce bardzo ważną kwestię dojrzałości informacyjnej jako ważnej i pożądanej cechy ludzi funkcjonujących we współczesnym społeczeństwie, w którym doświadczenia związane z tworzeniem i korzystaniem z informacji są bardzo skomplikowane. Dojrzałość ta jest rozumiana szerzej niż tylko sprawne posługiwanie się informacją i nowymi technologiami informacyjnymi. Droga do jej osiągnięcia, w ujęciu Autorki, przebiega równolegle z permanentnym procesem wychowania do informacji oraz kształtowania kultury informacyjnej jednostki i całych grup społecznych. (...) Omawiana praca jest bardzo ważnym głosem w dyskusji nad zakresem edukacji informacyjnego społeczeństwa, celami i kierunkami tego kształcenia. Proponowana przez Autorkę szeroka i kompleksowa perspektywa kształtowania dojrzałości informacyjnej jest bardzo wartościowa. Pokazuje, że odpowiedzialność za jej rozwój spoczywa nie tylko na środowisku bibliotekarzy, bibliotekoznawców i informatologów, lecz również na szerszych kręgach specjalistów z zakresu edukacji i jest ważną kwestią społeczną. Dlatego książka powinna mieć szeroki krąg odbiorców. - z recenzji prof. UMK dr hab. Ewy Głowackiej
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
DGiOZ
Egzemplarze w opracowaniu (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteczka "Poradnika Bibliotekarza" ; nr 27)
Kalendarium rocznic i wydarzeń. Ściąga dla bibliotekarzy, nauczycieli i animatorów kultury, to opracowanie adresowane do bibliotekarzy z rożnych sieci bibliotecznych, zwłaszcza publicznych i szkolnych, ale też do szerokiego gremium poszukujących pomysłu w swojej pracy kulturalno- edukacyjnej. Warto wiedzieć: co, gdzie, kiedy i dlaczego, po to, żeby łatwiej było wybrać, zaplanować i upamiętnić jakieś wydarzenie. Daty w Kalendarium zostały opatrzone krotką adnotacją, co pozwoli na lepszą orientację w temacie obchodów oraz dokonanie właściwego wyboru. W opracowaniu wykorzystano dostępne źrodła internetowe, wymienione na końcu Kalendarium. [nota wydawcy]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
DGiOZ
Egzemplarze w opracowaniu (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Nauka, Dydaktyka, Praktyka = Science, Didactics, Practice ; 119)
Słownik zawiera niemal 5700 haseł i odsyłaczy, wyjaśniających terminy polskie oraz odpowiedniki tych terminów w językach: angielskim, francuskim, niemieckim i rosyjskim.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
DGiOZ
Egzemplarze w opracowaniu (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Nauka - Dydaktyka - Praktyka = Science - Didactics - Practice ; 168)
Książka jest rezultatem rozważań nad współczesną bibliologią oraz nauką o in­formacji, prowadzonych przez pracowników Instytutu Informacji Naukowej i Stu­diów Bibliologicznych Uniwersytetu Warszawskiego, w kontekście możliwości zastosowania szeroko rozumianych technologii informacyjnych. Głównym celem publikacji jest przedstawienie możliwości wieloaspektowego postrzegania udziału technologii informacyjnych zarówno w bibliotekarstwie, jak i w bibliologii i nauce o informacji. Zebrane teksty tworzą obraz aktualnie podejmowanych tematów badawczych przez pracowników IINiSB UW, w których istotną rolę odgrywają tech­nologie informacyjne. Tym samym mamy do czynienia z szeroką paletą problemów badawczych reprezentujących zakres zainteresowań przedstawicieli bibliologii i nauki o informacji oraz ukazujących wielowymiarowość całej problematyki. Założeniem publikacji jest więc nie tyle monograficzne ujęcie tego zagadnienia, co nakreślenie szerokiej perspektywy problematyki obecności IT w badaniach nad książką, biblioteką i informacją. [nota wydawcy]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
DGiOZ
Egzemplarze w opracowaniu (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Nauka, Dydaktyka, Praktyka = Science, Didactics, Practice ; 117)
Praca zawiera unikatową próbę zebrania, opracowania i skomentowania najważniejszych dokumentów, które pokazują przede wszystkim różnorodność uwikłań (głównie, choć nie tylko, politycznych), jakim poddana była książka w Polsce po II wojnie światowej. Obok publikowanych wcześniej aktów prawnych, stanowiących wyraz polityki władz państwowych wobec książki i ludzi książki, główna jej część zawiera dokumenty mało lub w ogóle nieznane, odnalezione w nierzadko dotychczas niezbadanych przez historyków i bibliologów zespołach archiwalnych. Przechowywane są one głównie w Archiwum Akt Nowych i Archiwum Zakładowym Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Znajdują się wśród nich m.in. archiwalia wytworzone przez odpowiednie wydziały Komitetu Centralnego Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej od niedawna udostępniane badaczom. Ze względu na to, że do KC PZPR trafiały dokumenty wytworzone przez wiele innych instytucji, zajmujących się sprawami książki - w istocie rzeczy pozwalają one na ogląd tej problematyki z dużo szerszej perspektywy niż partyjne centrum władzy. W zbiorze pojawiają się również materiały innego typu, jak choćby publicystyka czy relacje o charakterze wspomnieniowym W kolejnych rozdziałach, poprzedzonych krótkimi wstępami wprowadzającymi w ich problematykę, Czytelnik odnajdzie teksty źródłowe, dotyczące problemów oficjalnego ruchu wydawniczego, księgarstwa i poligrafii, cenzury, bibliotek, czytelnictwa oraz publikacji tzw. drugiego obiegu. Tak skonstruowany wybór źródeł, zaopatrzony w bogaty aparat przypisów, jest w głównej mierze przeznaczony dla studentów kierunków humanistycznych oraz dla osób, które ze względów zawodowych lub z zamiłowania interesują się dziejami kultury polskiej w okresie PRL. [nota wydawcy]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Biblioteka (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Nauka, Dydaktyka, Praktyka = Science, Didactics, Practice ; 138)
Jakie zachowania informacyjne charakteryzują młodzież urodzoną w latach 90. XX wieku? Czym dla Pokolenia Google, pokolenia Y, net-generacji - jak bywa nazywana ta grupa - jest Internet: Wszechnicą Wiedzy Wszelakiej, czy e-Śmietniskiem? Justyna Jasiewicz bierze na warsztat zagadnienia związane z kompetencjami informatycznymi i informacyjnymi oraz zachowaniami młodych użytkowników nowych mediów. Ciekawym elementem opracowania są wyniki sondażu przeprowadzonego przez badaczkę na grupie niemal 150 uczniów w wieku gimnazjalnym z Polski, Niemiec i Wielkiej Brytanii oraz analiza programów nauczania z tych krajów. Autorka opisuje źródła informacji wykorzystywane przez młodzież w procesie kształcenia, sposoby oceny wiarygodności informacji, a także kłopoty, z jakimi młodzi ludzie spotykają się prowadząc poszukiwania w środowisku sieciowym. Efekt? Rzetelny i dający do myślenia obraz tytułowego zagadnienia, a przy tym świetna książka dla nauczycieli, bibliotekarzy i... decydentów kształtujących szkolne programy edukacyjne. [nota wydawcy]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
DGiOZ
Egzemplarze w opracowaniu (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteczka "Poradnika Bibliotekarza" ; nr 18)
Bogdan Klukowski na niespełna stu stronach zebrał moc porad i informacji o e-bookach oraz zjawiskach towarzyszących ich rosnącej popularności. Autor obiektywnym okiem spogląda na kwestie cen e-booków, prawa autorskiego związanego z publikowaniem i dystrybucją wydawnictw elektronicznych, czy różnorodność zabezpieczeń technicznych. Klukowski omawia także - z perspektywy polskiej i światowej - obecność e-booków w bibliotekach, a wreszcie krótko nakreśla historię e-książki. Zwolennicy praktycznych porad mogą sięgnąć do aneksu, gdzie autor zamieszcza przegląd czytników i gdzie zebrano adresy internetowe, pod którymi znajdują się darmowe e-booki. Kopalnia cennych faktów i wskazówek! [nota wydawcy]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
DGiOZ
Egzemplarze w opracowaniu (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Propozycje i Materiały / Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich ; 88)
W ostatnich kilku latach zagadnienie prywatności w Sieci pojawia się ze wzrastającą częstotliwością. Wszystkie strony w dyskusji, niezależnie od zajmowanego stanowiska, zgadzają się, że zbieranie i przetwarzanie danych o użytkownikach Internetu jest coraz powszechniejsze, łatwiejsze, tańsze i stwarza coraz większe możliwości dla podmiotów zarządzających tymi danymi. Zjawisko to jest pogłębiane przez zachowanie użytkowników, którzy dobrowolnie zamieszczają informacje prywatne w Internecie, często nie zdając sobie sprawy ze wszystkich możliwych konsekwencji. W rezultacie zainteresowane osoby mogą często odnaleźć z pomocą wyszukiwarki internetowej takie informacje jak imię i nazwisko, fotografie, ukończone szkoły, adres zamieszkania czy numer telefonu komórkowego. Osoby, które bardzo aktywnie korzystają z różnych narzędzi w Internecie pozostawiają po sobie ślady pozwalające wręcz na odtworzenie ich aktywności na przestrzeni wielu miesięcy, zainteresowań, poglądów ─ praktycznie kompletnego profilu psychologicznego. Wielu internautów nie zdaje sobie sprawy z zachodzących procesów, a nawet jeśli tak jest ─ to nie potrafi tego procesu kontrolować. Rezygnacja z części własnej prywatności jest w wielu przypadkach korzystna ─ ludzie korzystają z mediów społecznych po to, żeby się socjalizować i wzbogacać komunikację ze swoimi znajomymi; dane prywatne są wykorzystywane przez firmy internetowe, aby oferować doskonalsze i lepiej spersonalizowane produkty. Dwaj giganci branży internetowej, firmy Google i Facebook, zbudowały całą swoją potęgę na danych zdobytych od użytkowników. Praktyki tych firm związane z zarządzaniem danymi prywatnymi były wielokrotnie krytykowane w mediach, przez organizacje broniące praw konsumenckich i obywatelskich, a także samych użytkowników. Aktualność oraz dynamika zagadnienia, niewielka liczba opracowań w języku polskim przy niemal całkowitym braku badań na polskim gruncie stały się główną motywacją Autora do podjęcia tematu prywatności w mediach społecznych. [nota wydawcy]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
DGiOZ
Egzemplarze w opracowaniu (1 egz.)
Książka
W koszyku
Elitarne i popularne wzory czytania” to najnowsza publikacja autorstwa profesor Jadwigi Kołodziejskiej, tym razem dotycząca przede wszystkim zmian w kanonie literackim na przestrzeni lat. Autorka prezentuje także wyniki badań dotyczące losów bibliotek publicznych, ich czytelników oraz wyniki ankiet przedstawiających poziom czytelnictwa. Tytuł publikacji moim zdaniem obejmuje zbyt szeroki zakres tematu, bo chociaż o kanonie literackim - który jest wzorem czytelniczym - jest dość dużo, to jednak są to w większości badania mające już ponad pół wieku. Z publikacji autorki dowiemy się dużo o czytelnictwie wśród ludności wiejskiej i miejskiej oraz ich reakcji na współczesne im kanony literackie. Jadwiga Kołodziejska stara się także zaprezentować rozwój i działalność bibliotek publicznych, a także ich problemy i wpływ polityki na rodzaj i ilość zamawianego księgozbioru. Z przedstawionych badań wyłania się duża walka o autonomiczność poszczególnych placówek oraz powody takich, a nie innych wyników corocznych badań czytelnictwa. [sbp.pl]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
DGiOZ
Egzemplarze w opracowaniu (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Literatura dla Dzieci i Młodzieży : studia / Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich = Studies in Children's and Young Adult Literature / The Polish Librarians Association ; 2)
Baśń jest tekstem kultury. Stanowi frapujący przedmiot badań nie tylko dla literaturoznawcy, lecz także dla antropologa, etnologa, filozofa, psychologa czy kulturoznawcy. Baśniowe opowieści są najprawdopodobniej tak stare jak ludzka twórczość; związana z nimi tradycja oralna sięga tysięcy lat. (¬) Trudno byłoby sobie wyobrazić współczesną kulturę Zachodu bez baśni o Czerwonym Kapturku, Królewnie Śnieżce, Kopciuszku czy Jasiu i Małgosi. Towarzyszą one zarówno dzieciństwu, gdy kształtują hierarchię wartości, przekazują wzorce ludzkich postaw, stają się pierwszym ┬kulturowym alfabetem├ i punktem odniesienia dla późniejszych doświadczeń lekturowych, jak i dorosłości, powracając w nowych, zmodyfikowanych formach literackich, filmowych itd., czasem rozpoznawalne na pierwszy rzut oka, czasem ukryte i wymagające od odbiorcy, by zauważył charakterystyczny szczegół czy schemat. (¬). Przedmiotem tej pracy jest wpływ postmodernistycznych tendencji literackich na baśń (rozumianą zarówno jako gatunek, jak i jako konwencja). (¬) Kluczowe dla podjętych tu rozważań są następujące pytania: Co składa się na kanon baśniowy, do którego odnosi się baśń postmodernistyczna, na jakich zasadach należałoby wyróżnić owo kulturowe centrum? W jaki sposób tradycyjna topika baśniowa występuje w baśni postmodernistycznej, jaki charakter mają nawiązania do tradycji? W jakim sensie i w jakim zakresie metodologiczne koncepcje badania baśni stały się obiektami postmodernistycznych gier z tradycją? Jak kryzys związany z ┬literaturą wyczerpania├ odzwierciedla się w baśni postmodernistycznej i jakie są jego skutki? Czy w odniesieniu do baśni postmodernistycznej rozłączne kategorie ┬starego├ (tradycja literacka) i ┬nowego├ (utwór napisany współcześnie) mają jeszcze rację bytu? Odpowiedzi na te pytania znajdziecie Państwo w tej publikacji. Zapraszamy do lektury. ze Wstępu
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
DGiOZ
Egzemplarze w opracowaniu (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Nauka, Dydaktyka, Praktyka = Science, Didactics, Practice ; 133)
Słowa kluczowe - klucz do informacji czy źródło chaosu? Autor rozważa zalety i wady reprezentacji treści poprzez słowa kluczowe i analizuje to zjawisko jako dominującą formę wyszukiwania. Badacz skupia się też na porównaniu dwóch typów przetwarzania i opracowania informacji: automatycznego i kognitywnego. W podzielonej na dwie części książce nie zabrakło praktycznych wskazówek z zakresu optymalizacji tekstu na potrzeby automatycznego przetwarzania oraz prezentacji nowatorskiej metody badawczej. Zagadnienia poruszone w "Indeksowaniu treści" znajdą swoje miejsce podczas zajęć dotyczących wyszukiwania informacji, przydadzą się osobom pracującym z informacją cyfrową, bibliotekarzom oraz badaczom procesów przetwarzania informacji. [nota wydawcy]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
DGiOZ
Egzemplarze w opracowaniu (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Propozycje i Materiały / Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich ; 87)
Dziesiąta konferencja z cyklu "Automatyzacja bibliotek publicznych" była poświęcona sprawom komputeryzacji i cyfryzacji bibliotek. Cykliczne konferencje pozwalają na kontynuację problematyki podjętej w latach ubiegłych i pozwalają zaprezentować ciekawe oraz nowatorskie rozwiązania przyjęte w celu kompleksowej komputeryzacji bibliotek, a także tworzenia regionalnych, krajowych i zagranicznych modeli współpracy, przyjętych dla budowy wspólnych kolekcji elektronicznych (bibliotek cyfrowych) katalogów centralnych i regionalnych, w celu usprawnienia pracy oraz zapewnienia użytkownikom bibliotek szerokiego wachlarza usług bibliotecznych. Konferencja ukazała korzyści dla bibliotek i ich użytkowników, które osiągamy dzięki wspólnie podejmowanym inicjatywom współpracy. Dorobek ze wszystkich dotychczasowych konferencji został opublikowany przez Wydawnictwo SBP i ukazał się w serii "Propozycje i Materiały". Od roku 2012, dzięki Porozumieniu podpisanemu przez ZG SBP z Książnicą Pomorską, dostępne są one również w wersji elektronicznej w Zachodniopomorskiej Bibliotece Cyfrowej "Pomerania". Materiały te dostępne są w specjalnie wydzielonej kolekcji pod nazwą Zbiory Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich (adres kolekcji: http://zbc.ksiaznica.szczecin.pl/dlibra/collectiondescription?dirids=43). Mamy nadzieję, że bardzo ciekawe treści zgromadzone w tej książce dobrze będą służyły całemu środowisku bibliotekarskiemu. [nota wydawcy]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
DGiOZ
Egzemplarze w opracowaniu (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteczka "Poradnika Bibliotekarza" ; nr 17)
Lidia Nowak stworzyła poradnik, w którym ujawnia klucz do przemiany osobistej i społecznej - asertywność. Autorka pokazuje, jak ewoluowało rozumienie asertywności i prezentuje trening zachowań asertywnych jako skuteczne narzędzie do budowania postaw obywatelskich, przywracania poczucia autonomii, godności. Dzięki osobistym opowieściom bibliotekarek poradnik staje się zapisem rzeczywistych sytuacji, podpowiada jak radzić sobie z codziennymi zachowaniami współpracowników i czytelników oraz jak budować pozytywne kontakty w relacjach zawodowych i rodzinnych. W swojej książce Lidia Nowak skupia się bardziej na uchwyceniu ducha asertywności, a mniej na technikach, wychodząc z założenia, że to nie znajomość technik czyni człowieka asertywnym, ale postawa. Lidia Nowak porusza także trudny temat mobbingu. W sumie blisko 200 stron pożytecznej podróży po krainie asertywności. [nota wydawnictwa]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
DGiOZ
Egzemplarze w opracowaniu (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteki, Dzieci, Młodzież ; 6)
Prof. Joanna Papuzińska zabiera dorosłych czytelników do świata wyobraźni, baśni, dziecięcego folkloru oraz fascynujących autorskich wizji Bohdana Butenki i Astrid Lindgren. W serii szkiców literackich poznajemy sekrety Pana Kleksa, trzy żywoty Derliczka, a nawet ogród Tomka. Większość esejów opowiada dzieje jednego utworu lub jednego autora. Dzięki tekstom lekkim, pełnym błyskotliwych obserwacji prof. Papuzińska pokazuje szeroki wachlarz sposobów obcowania młodych z literaturą, poczynając od pierwszych kontaktów z baśnią, folklorem czy wierszykiem służącym zabawie, kończąc na lekturach młodzieńczych. Teksty, pierwotnie publikowane w kwartalniku "Guliwer", na użytek tego zbioru zostały rozbudowane i poszerzone. Trudno o lepszy przewodnik po krainie dziecięcych lektur! [nota wydawcy]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O książkach dla dzieci (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Nauka, Dydaktyka, Praktyka = Science, Didactics, Practice ; 155)
Przesłanie tożsamościowe zapisane w tekstach literatury dziecięcej zawsze było w Polsce bardzo silnie eksponowane. Jest to jej rysem charakterystycznym, wielokrotnie podkreślanym przez badaczy takich jak Izabela Lewańska i inni. Podział na ┬swoje├ i ┬obce├ w niektórych okresach i tekstach był eksponowany tak silnie, że patrząc nań ze współczesnego punktu widzenia śmiało można powiedzieć, iż graniczył, a nawet wkraczał na obszar ksenofobii. Tak, ksenofobia była niewątpliwą cnotą swojego czasu. Obie te właściwości zresztą znajdują się na jakimś kontinuum, czego doświadczamy również w czasach nam współczesnych, przeżywając wątpliwości, jak zaszeregować poszczególne głosy w dyskusjach o historii czy dniu dzisiejszym. O tym, że kwalifikacja tych zjawisk zależy przede wszystkim od punktu widzenia, pouczają nas właśnie dzieje literatury Dwudziestolecia, historia jej oceny i recepcji, losów wydawniczych i czytelniczych. Niniejsza książka stanowi kilka wycieczek w te niezbadane obszary, wycieczek dość dowolnych, skupionych głównie wokół tematów takich jak m.in. poczucie tożsamości, symbolika przestrzeni i przyrody. Pewne rzeczy wyłamują się z zaplanowanych ram i tak na przykład czułam ogromny przymus, aby poprzedzić całość szkicem o Bajarzu polskim, ważnej księdze mego i, nie tylko mego, dzieciństwa, choć pochodzi on jeszcze z połowy XIX wieku i należy do innej epoki. (ze wstępu)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
DGiOZ
Egzemplarze w opracowaniu (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteczka "Poradnika Bibliotekarza" ; nr 24)
Publikacja jest skierowana do bibliotekarzy, nauczycieli, animatorów kultury, pedagogów, którzy pracują z zespołami amatorskimi przy realizacji różnorodnych form teatralnych oraz z wykonawcami indywidualnymi. Przybliża doświadczenia i praktykę tych, którzy od głośnego czytania, poprzez różne formy sztuki żywego słowa i przedstawienia teatralne, nie tylko wyzwalają potencjał twórczy uczestników swoich zajęć ─ dzieci, młodzieży, dorosłych, ale opowiadają konkretne historie ludzi, miejsc i wydarzeń artystycznych. [sbp.pl]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
DGiOZ
Egzemplarze w opracowaniu (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Nauka, Dydaktyka, Praktyka = Science, Didactics, Practice ; 144)
Ze wstępu dr hab. Anny Tokarskiej: Podręcznik adresowany jest do bibliotekarzy praktyków, osób kształcących się w zakresie bibliotekarstwa i zainteresowanych tą tematyką oraz studentów kierunku informacja naukowa i bibliotekoznawstwo w dyscyplinie bibliologia i informatologia. Do tej pory ukazało się niewiele podręczników z tej dziedziny o charakterze naukowym, wśród całościowych można wymienić dwa: Bibliotekarstwo naukowe pod red. Adama Łysakowskiego (1956) oraz dwukrotne wydanie Bibliotekarstwa pod red. prof. Zbigniewa Żmigrodzkiego (1994, 1998). Obecne wydanie przygotowane zostało przez liczny zespół autorów, zaproszonych z wielu ośrodków od Krakowa po Gdańsk. (¬) Zaplanowane jest jako kompendium wiedzy, które w lapidarny i, mam nadzieję, motywujący do dalszych, samodzielnych poszukiwań sposób umożliwi uzyskanie odpowiedzi na temat aktualnego stanu bibliotekarstwa, ale także kierunków jego rozwoju w przyszłości. (¬) W kompozycji całości podręcznika przedmiotem analizy będą zagadnienia bibliotek i bibliotekarstwa w perspektywie bibliotekoznawczej (bibliologicznej), począwszy od miejsca biblioteki w przestrzeni informacyjnej i systemie kultury w dobie globalizacji społeczeństw, do jej projektowania, jako przestrzeni bibliotecznej i architektonicznej (budownictwo biblioteczne, projektowanie i aranżacja wnętrz, design) zgodnie z zasadami zarządzania wizerunkiem organizacji i budowania jej jakości. (¬) Wśród omawianych zagadnień wiele dotyczy wypracowanych norm i standardów bibliotecznych, niektóre problemy nadal są dyskutowane w środowisku bibliotekarskim, zatem prezentowane tu opinie są stanowiskiem ich autorów.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
DGiOZ
Egzemplarze w opracowaniu (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej