Sortowanie
Źródło opisu
Katalog zbiorów Miejskiej Biblioteki Publicznej w Olsztynie
(750)
IBUK Libra
(61)
Forma i typ
Książki
(726)
Publikacje popularnonaukowe
(217)
Publikacje dydaktyczne
(101)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(74)
Proza
(69)
E-booki
(61)
Publikacje naukowe
(30)
Poradniki i przewodniki
(27)
Komiksy i książki obrazkowe
(14)
Audiobooki
(10)
Mapy
(10)
Poezja
(10)
Publikacje fachowe
(6)
Publikacje informacyjne
(4)
Albumy i książki artystyczne
(3)
Filmy i seriale
(3)
Publikacje religijne
(2)
Publikacje dla niewidomych
(1)
Publikacje promocyjne
(1)
Dostępność
dostępne
(1065)
wypożyczone
(163)
nieokreślona
(33)
tylko na miejscu
(32)
Placówka
Planeta 11
(184)
DGiOZ
(2)
Biblioteka Ekonomiczno-Techniczna
(85)
Filia nr 2
(67)
Filia nr 4
(62)
Filia nr 5
(101)
Filia nr 6
(111)
Filia nr 9
(114)
Filia nr 10
(201)
Filia nr 12
(84)
Filia nr 13
(68)
Filia nr 15
(47)
Filia nr 16
(53)
Filia nr 18
(62)
Biblioteka Astronomiczna
(19)
Filia nr 5 - podr.
(4)
Filia nr 9 - podr.
(2)
Filia nr 10 - podr.
(1)
Filia nr 12 - podr.
(1)
Filia nr 13 - podr.
(5)
Filia nr 18 - podr.
(12)
Multicentrum - podr.
(7)
Autor
Kujawski Wojciech (1969- )
(12)
Gębura Krzysztof (1953- )
(11)
Dobrowolski Patryk
(10)
Beaumont Émilie (1948- )
(9)
Samojlik Tomasz (1978- )
(9)
Mikołuszko Wojciech
(8)
Pawlak Mirosław
(8)
Podgórska Anna (pedagog)
(8)
Smirnova Olga (ilustratorka)
(8)
Zarawska Patrycja (1970- )
(8)
Ochab Janusz (1971- )
(7)
Mizielińska Aleksandra (1982- )
(6)
Mizieliński Daniel (1982- )
(6)
Rosłan Katarzyna
(6)
Shephard David
(6)
Baldoni Dagmara
(5)
Brzozowska Maria
(5)
Forsey Christopher
(5)
Gaff Jackie (1953- )
(5)
Green Dan (1975- )
(5)
Punter Russell
(5)
Reid Struan
(5)
Rożek Tomasz (1976- )
(5)
Taylor Barbara (1954- )
(5)
Żmigrodzki Marek
(5)
Amsterdamski Piotr (1955-2008)
(4)
Brydak Ilona
(4)
Bélineau Nathalie
(4)
Dennis Peter (1950- )
(4)
Grochal Dariusz
(4)
Górski Wojciech (ilustrator)
(4)
Klimczak Rafał
(4)
Konieczny Jacek
(4)
Kozioł Marcin (1977- )
(4)
Lem Stanisław (1921-2006)
(4)
Minor Marcin
(4)
Piątkowska Małgosia
(4)
Sagan Carl (1934-1996)
(4)
Tischner Józef (1931-2000)
(4)
Wójcik Elżbieta
(4)
Żbikowski Radosław
(4)
Achremczyk Stanisław (1951- )
(3)
Berowska Marta (1952- )
(3)
Bieroń Jacek
(3)
Bon Pierre (1948- )
(3)
Bryson Bill (1951- )
(3)
Brzezińska Daria
(3)
Czechowicz Józef (1903-1939)
(3)
Czerska Agata
(3)
Deutsch Stacia
(3)
Dreller Christian (1963- )
(3)
Drosnin Michael
(3)
Dudek Agata (1984- )
(3)
Ensikat Klaus (1937- )
(3)
Fara Patricia
(3)
Fast Larysa
(3)
Gifford Clive
(3)
Greenwood Rosie
(3)
Gronkowski Jerzy
(3)
Guzowska Marta (1967- )
(3)
Heller Michał (1936- )
(3)
Jachowicz Stanisław (1796-1857)
(3)
Janssen Ulrich (1959- )
(3)
Jaszecka Karolina
(3)
Kietzman Krzysztof
(3)
Krzanowska Aleksandra
(3)
Michalska-Szwagierczak Aleksandra (1964- )
(3)
Munroe Randall (1984- )
(3)
Nowak Małgorzata (1985- )
(3)
O'Hare Mick (1964- )
(3)
Ostrowska Bronisława
(3)
Paruszewski Sławomir
(3)
Pląskowski Tomasz
(3)
Pokora Joanna
(3)
Poziomkowska Justyna
(3)
Przewoźniak Marcin (1969- )
(3)
Rudź Przemysław (1976- )
(3)
Sabath Karol (1963-2007)
(3)
Schmitt Petra Maria (1959- )
(3)
Skowrońska Anna
(3)
Szacki Jerzy (1929-2016)
(3)
Szewczyk Małgorzata
(3)
Szymanowicz Maciej (1976- )
(3)
Turczyn-Zalewska Hanna
(3)
Umińska-Sobolewska Mirosława
(3)
Vogel Heike
(3)
Wróblik
(3)
Zawadzka-Strączek Maria
(3)
Zwolińska Magdalena
(3)
Żeleński Tadeusz (1874-1941)
(3)
Żukowski Jarosław (ilustrator)
(3)
Adamowski Janusz (1952- )
(2)
Antoszewski Andrzej (1949- )
(2)
Apiecionek Zuzanna
(2)
Apsley Brenda
(2)
Atkins Peter William (1940- )
(2)
Augustynowicz Pola
(2)
Baranowska Renata
(2)
Bartkowiak Ryszard
(2)
Baszczak Janusz
(2)
Rok wydania
2020 - 2024
(197)
2010 - 2019
(328)
2000 - 2009
(194)
1990 - 1999
(78)
1980 - 1989
(6)
1970 - 1979
(3)
1960 - 1969
(2)
200 - 209
(2)
Okres powstania dzieła
2001-
(438)
1901-2000
(32)
1989-2000
(18)
1945-1989
(11)
1601-1700
(1)
Kraj wydania
Polska
(809)
Wielka Brytania
(1)
Język
polski
(793)
angielski
(12)
niemiecki
(2)
francuski
(1)
włoski
(1)
Odbiorca
Dzieci
(226)
6-8 lat
(160)
9-13 lat
(132)
0-5 lat
(77)
Szkoły wyższe
(36)
Młodzież
(17)
14-17 lat
(16)
Studenci
(5)
Szkoły średnie
(5)
Rodzice
(4)
Szkoły podstawowe
(3)
Inżynierowie budownictwa
(2)
Klasa 1.
(2)
Klasa 2.
(2)
Klasa 3.
(2)
Nauczyciele
(2)
Ekonomiści
(1)
Geodeci
(1)
Inspektorzy budowlani
(1)
Klasa 4.
(1)
Klasa 5.
(1)
Literatura amerykańska
(1)
Niedowidzący
(1)
Niewidomi
(1)
Pedagodzy
(1)
Politycy
(1)
Przedsiębiorcy
(1)
Specjaliści ds. marketingu
(1)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(86)
Literatura amerykańska
(21)
Literatura angielska
(7)
Literatura niemiecka
(5)
Literatura włoska
(3)
Literatura francuska
(2)
Literatura pakistańska
(2)
Film amerykański
(1)
Film angielski
(1)
Film islandzki
(1)
Literatura belgijska
(1)
Literatura fińska
(1)
Literatura hiszpańska
(1)
Literatura holenderska
(1)
Literatura islandzka
(1)
Literatura kanadyjska
(1)
Literatura łacińska
(1)
Temat
Nauka
(189)
Nauki przyrodnicze
(59)
Nauki ekonomiczne
(45)
Nauka liczenia
(31)
Osobliwości
(30)
Nauki społeczne
(28)
Nauka czytania
(26)
Przyroda
(26)
Technika
(24)
Eksperymenty
(23)
Wynalazki
(23)
Zwierzęta
(20)
Nauki polityczne
(18)
Czytanie sylabowe
(15)
Podróżnicy
(15)
Ziemia
(15)
Odkrycia geograficzne
(14)
Wynalazcy i odkrywcy
(14)
Zmiany klimatyczne
(13)
Ewolucja
(12)
Wszechświat
(12)
Badania naukowe
(11)
Fotografia niemiecka
(11)
Kobieta
(11)
Nauka społeczna Kościoła katolickiego
(11)
Pocztówka
(11)
Rośliny
(10)
Filozofia nauki
(9)
Gry i zabawy umysłowe
(9)
Minerały
(9)
Podróżnictwo
(9)
Geologia
(8)
Kosmologia
(8)
Leonardo da Vinci (1452-1519)
(8)
Matematyka
(8)
Nauka pisania
(8)
Uczeni
(8)
Śledztwo i dochodzenie
(8)
Architektura niemiecka
(7)
Drogi wodne śródlądowe
(7)
Ekspedycja naukowa
(7)
Geografia
(7)
Liczby
(7)
Podróże
(7)
Pracownicy naukowi
(7)
Przyjaźń
(7)
Skały
(7)
Wiedza
(7)
Życie codzienne
(7)
Globalne ocieplenie
(6)
Język angielski
(6)
Język rosyjski
(6)
Metodologia
(6)
Miasta
(6)
Psy
(6)
Rodzina
(6)
Szyfry
(6)
Woda
(6)
Astronomia
(5)
Badania polarne
(5)
Czytanie
(5)
Filozofia
(5)
Fizyka
(5)
Futurologia
(5)
Góry
(5)
Katolicka nauka społeczna
(5)
Klimat
(5)
Kultura
(5)
Logika
(5)
Morza
(5)
Nauki o Ziemi
(5)
Obyczaje i zwyczaje
(5)
Ochrona środowiska
(5)
Pedagogika
(5)
Prawo do nauki
(5)
Religia
(5)
Socjologia
(5)
Szkoły nauki jazdy
(5)
Sztuka włoska
(5)
Turystyka
(5)
Życie
(5)
Anomalie pogodowe
(4)
Darwin, Charles (1809-1882)
(4)
Dziewczęta
(4)
Filozofia chrześcijańska
(4)
Genetyka
(4)
Gry i zabawy
(4)
Heurystyka
(4)
Hydrologia
(4)
Kopernik, Mikołaj (1473-1543)
(4)
Ludzie a zwierzęta
(4)
Metody statystyczne
(4)
Młodzież z niepełnosprawnością fizyczną
(4)
Pismo
(4)
Pochodzenie życia
(4)
Pogoda
(4)
Pory roku
(4)
Prawa kobiet
(4)
Pseudonauka
(4)
Rzeki
(4)
Temat: dzieło
Biblia
(4)
Big Bang Theory (serial filmowy)
(1)
Temat: czas
1901-2000
(70)
2001-
(68)
1801-1900
(44)
1701-1800
(20)
1501-1600
(18)
1601-1700
(18)
1401-1500
(17)
1989-2000
(17)
1945-1989
(16)
1901-
(9)
1301-1400
(8)
1918-1939
(7)
1201-1300
(6)
1001-1100
(4)
1101-1200
(4)
1401-
(4)
1501-
(4)
901-1000
(4)
1801-
(3)
1901-1914
(3)
1914-1918
(3)
1939-1945
(3)
1989-
(3)
1701-
(2)
2001-0
(2)
300-201 p.n.e.
(2)
400-301 p.n.e.
(2)
1-100
(1)
100-1 p.n.e.
(1)
101-200
(1)
1918-
(1)
1945-
(1)
200-101 p.n.e.
(1)
201-300
(1)
301-400
(1)
401-500
(1)
500-401 p.n.e.
(1)
501-600
(1)
601-700
(1)
701-800
(1)
801-900
(1)
Temat: miejsce
Polska
(42)
Świat
(18)
Afryka
(6)
Olsztyn (woj. warmińsko-mazurskie)
(6)
Stany Zjednoczone (USA)
(6)
Warmia
(6)
Antarktyda
(5)
Europa
(5)
Włochy
(5)
Ameryka Południowa
(4)
Mazury
(4)
Pakistan
(4)
Pojezierze Mazurskie
(4)
Warszawa (woj. mazowieckie)
(4)
Wielka Brytania
(4)
Ameryka Północna
(3)
Antarktyka
(3)
Bałtyk (morze)
(3)
Lwów (Ukraina, obw. lwowski)
(3)
Prusy Wschodnie
(3)
Arktyka (region)
(2)
Azja
(2)
Chiny
(2)
Francja
(2)
Islandia
(2)
Olsztyn (woj. warmińsko-mazurskie ; okolice)
(2)
Polska (część wschodnia)
(2)
Syberia (Rosja)
(2)
Teksas (Stany Zjednoczone ; stan)
(2)
Wisła (rzeka)
(2)
Łyna (dorzecze)
(2)
Polska
(1)
Łódź (woj. łódzkie)
(1)
Amazonia
(1)
Amazonka (dorzecze)
(1)
Andy (góry)
(1)
Arktyka
(1)
Australia
(1)
Bałtyk (wybrzeże)
(1)
Bieszczady (góry)
(1)
Boliwia
(1)
Brazylia
(1)
Chile
(1)
Cusco (Peru)
(1)
Estonia
(1)
Florencja (Włochy)
(1)
Frombork (woj. warmińsko-mazurskie, pow. braniewski, gm. Frombork)
(1)
Galapagos (Ekwador ; archipelag)
(1)
Gdańsk (woj. pomorskie)
(1)
Gołdap (woj. warmińsko-mazurskie ; okolice)
(1)
Guber (dorzecze)
(1)
Himalaje (góry)
(1)
Inflanty (kraina historyczna)
(1)
Irlandia
(1)
Kanał Elbląski
(1)
Kolumbia
(1)
Kopenhaga (Dania)
(1)
Kornwalia (Wielka Brytania ; hrabstwo)
(1)
Kraków (woj. małopolskie)
(1)
Kurlandia (Łotwa ; kraina historyczna)
(1)
La Paz (Boliwia)
(1)
Lima (Peru)
(1)
Machu Picchu (Peru ; miasto dawne)
(1)
Mamry (jezioro)
(1)
Maroko
(1)
Mongolia
(1)
Niegocin (jezioro)
(1)
Niemcy
(1)
Norwegia
(1)
Ocean Atlantycki
(1)
Oceania (region)
(1)
Oceany i morza
(1)
Orawa (kraina historyczna)
(1)
Paraíba (Brazylia ; stan)
(1)
Pasłęka (dorzecze)
(1)
Peru
(1)
Pieniny (góry)
(1)
Podhale
(1)
Pojezierze Ełckie
(1)
Polska (część północna)
(1)
Poznań (woj. wielkopolskie)
(1)
Rosja
(1)
Santa Cruz (Boliwia ; departament)
(1)
Spisz (kraina historyczna)
(1)
Stany Zjednoczone
(1)
Szwecja
(1)
São Paulo (Brazylia)
(1)
Tatry (góry)
(1)
Titicaca (jezioro)
(1)
Toruń (woj. kujawsko-pomorskie)
(1)
Turcja
(1)
Tybet (Chiny ; region autonomiczny)
(1)
Uganda
(1)
Ukajali (dolina)
(1)
Wadąg (dorzecze)
(1)
Warszawa
(1)
Watykan
(1)
Wenecja (Włochy)
(1)
Wilno (Litwa)
(1)
Województwo lubelskie (1999- )
(1)
Gatunek
Publikacja bogato ilustrowana
(151)
Publikacje dla dzieci
(126)
Opracowanie
(124)
Wydawnictwa popularne
(80)
Opowiadania i nowele
(47)
Podręcznik
(43)
Biografia
(32)
Broszura
(27)
Książki dla małych dzieci
(26)
Encyklopedia
(19)
Literatura o regionie
(18)
Reportaż
(17)
Monografia
(14)
Książka obrazkowa
(13)
Poradnik
(13)
Pamiętniki i wspomnienia
(12)
Praca zbiorowa
(11)
Przewodnik historyczny
(11)
Publicystyka
(11)
Esej
(10)
Relacja z podróży
(10)
Ćwiczenia i zadania
(10)
Wiersze
(9)
Książka-zabawka
(8)
Powieść przygodowa
(8)
Elementarz
(7)
Atlas geograficzny
(6)
Materiały pomocnicze
(6)
Powieść obyczajowa
(5)
Przewodnik turystyczny
(5)
Słownik biograficzny
(5)
Gry i zabawy umysłowe
(4)
Antologia
(3)
Encyklopedie
(3)
Komiks
(3)
Kompendia i repetytoria
(3)
Mapa dla dzieci
(3)
Plan miasta
(3)
Raport z badań
(3)
Słownik
(3)
Słownik angielsko-polski
(3)
Wywiad dziennikarski
(3)
Wywiad-rzeka
(3)
Album
(2)
Anegdoty polskie
(2)
Encyklopedie dla dzieci
(2)
Film animowany
(2)
Książki obrazkowe
(2)
Księga pamiątkowa
(2)
Literatura podróżnicza
(2)
Mapa historyczna
(2)
Mapa turystyczna
(2)
Materiały konferencyjne
(2)
Rymowanki
(2)
Serial filmowy
(2)
Słownik francusko-polski
(2)
Wydawnictwa dla dzieci i młodzieży
(2)
Atlas minerałów
(1)
Dane statystyczne
(1)
Encyklopedie dla dzieci polskie
(1)
Felieton
(1)
Film dokumentalny
(1)
Film edukacyjny
(1)
Film fabularny
(1)
Film familijny
(1)
Film przygodowy
(1)
Fotografia niemiecka
(1)
Gry i zabawy
(1)
Informator
(1)
Katalog wystawy
(1)
Katolicyzm
(1)
Komentarz do ustawy
(1)
Książka dla małych dzieci
(1)
Książka do kolorowania
(1)
Książka do wypełniania
(1)
Mapa polityczna
(1)
Mapa ścienna
(1)
Nauka
(1)
Opowiadania i nowele biograficzne
(1)
Poezja
(1)
Powieść
(1)
Powieść historyczna
(1)
Programy nauczania
(1)
Publikacje popularnonaukowe
(1)
Relacja
(1)
Reportaż problemowy
(1)
Synteza
(1)
Słownik języka polskiego
(1)
Słownik polsko-angielski
(1)
Wywiady
(1)
Zagadki
(1)
Ćwiczenia i zadania dla szkół wyższych
(1)
Dziedzina i ujęcie
Geografia i nauki o Ziemi
(211)
Nauka i badania
(125)
Historia
(100)
Edukacja i pedagogika
(99)
Biologia
(49)
Fizyka i astronomia
(31)
Podróże i turystyka
(25)
Medycyna i zdrowie
(17)
Socjologia i społeczeństwo
(17)
Filozofia i etyka
(16)
Ochrona środowiska
(15)
Kultura i sztuka
(14)
Inżynieria i technika
(8)
Religia i duchowość
(8)
Chemia
(7)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(7)
Architektura i budownictwo
(6)
Gospodarka, ekonomia, finanse
(6)
Etnologia i antropologia kulturowa
(5)
Matematyka
(5)
Psychologia
(5)
Hobby i czas wolny
(3)
Językoznawstwo
(3)
Literaturoznawstwo
(3)
Informatyka i technologie informacyjne
(2)
Prawo i wymiar sprawiedliwości
(2)
Rolnictwo i leśnictwo
(2)
Bezpieczeństwo i wojskowość
(1)
Kulinaria
(1)
Opieka nad zwierzętami i weterynaria
(1)
Rodzina, relacje międzyludzkie
(1)
Rozwój osobisty
(1)
Styl życia, moda i uroda
(1)
Transport i logistyka
(1)
Zarządzanie i marketing
(1)
811 wyników Filtruj
E-book
W koszyku
Forma i typ
Celem i misją czasopisma Konińskie Studia Językowe jest stworzenie platformy do dyskusji na temat osiągnięć oraz wyzwań stojących przed naukowcami zajmującymi się językami w ujęciu stosowanym. Adresatem czasopisma są zarówno doświadczeni, jak i początkujący badacze języków, językoznawcy stosowani, dydaktycy, tłumacze, kulturoznawcy i wszyscy ci, którzy traktują język jako podstawowy przedmiot swoich badań. Motywem przewodnim i osią spajającą pracę redakcji jest refleksja nad językiem. W tej szerokiej formule mieści się zarówno podejście ściśle językoznawcze, jak również pedagogiczne czy kulturowe. Mamy nadzieję, że tak zarysowana wizja czasopisma pozwoli nam wypełnić znaczącą lukę na polskim rynku czasopism naukowym. Przyjmując jednoznacznie językoznawczy punkt odniesienia, zakładamy jednocześnie, że szeroki wachlarz odniesień do badań językowych, od praktyki edukacyjno-translatorskiej po kulturowo uwarunkowane użycie języka w mediach, jest niezbędny dla całościowego podejścia do badań językowych.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Gatunek
Editorial This English-language issue of The Sociological Review contains a selection of texts originally written in Polish and published in our journal in 2009. The selection has not been made at random. Two texts refer to Jan Lutyński’s concept of apparent actions (cf. The Sociological Review 1/2009). M. Czyżewski develops the concept further, indicating its applicability in the contemporary social life. The analyzed field is the university and public debates. A. Golczyńska-Grondas and A. Kretek-Kamińska apply the idea of apparent actions to the functioning of social services. Another matter of interest is the status of higher education in Poland. The problem is interesting to researchers as well as to the entire milieu of scientists and politicians. Articles by M. Czyżewski, K. Karczmarczuk and A. Boczkowski represent the trend of self-analysis of the situation of universities in the period when decisions are made as to the future of higher education. The article on the relations between the state and ethnic groups of Chile has a different and exceptional character, as it discusses the methods of dealing with a multicultural society.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Gatunek
Przemiany we współczesnej gospodarce światowej nie tracą na prędkości w ostatnich latach, a na wielu płaszczyznach obserwuje się wręcz ich przyspieszenie. Postępującej od długiego już czasu globalizacji i regionalizacji z jednej strony towarzyszą procesy integracji i liberalizacji handlu, a z drugiej – przeciwstawne im tendencje dezintegracyjne i protekcjonistyczne. Coraz większego znaczenia nabierają innowacje, m.in. finansowe, dążenie do zrównoważonego rozwoju, intensywne migracje, problemy kulturowo-społeczne czy pogłębiające się konflikty ekonomiczne pomiędzy krajami. Za tymi przemianami próbują podążać również uczeni, poddając analizom poszczególne sfery krajowych i ponadnarodowych gospodarek, próbując opisywać i wyjaśniać zależności między nimi oraz formułując ważne wnioski i zalecenia dla decydentów. Ważną płaszczyzną badań jest także weryfikacja dotychczasowych teorii, paradygmatów i okrzepłych fundamentów procesów poznawczych, czasem nie przystających już do współczesnego turbulentnego otoczenia, częstokroć zaskakującego nagłymi zwrotami, czy do bieżącego układu sił i interesów, kształtującego otaczającą nas gospodarkę światową. Prezentowany Czytelnikowi tom „Prac Naukowych Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu” zawiera rezultaty prac badaczy reprezentujących większość polskich ośrodków naukowych zajmujących się problematyką międzynarodowych stosunków gospodarczych. Artykuły dotyczą bardzo zróżnicowanej tematyki, tak jak zróżnicowane są procesy zachodzące w globalnej ekonomii. Są tu teksty poświęcone zagadnieniom ujmowanym w skali kraju, np. firmom z udziałem kapitału zagranicznego w Polsce, sektorowi usług biznesowych, partycypacji Polski w globalnych łańcuchach wartości, perspektywom rozwoju gospodarki Rosji, polityce imigracyjnej Australii czy kryzysowi zadłużenia Portoryko. Inne opracowania poruszają kwestie regionalne – polityki innowacyjne krajów Ameryki Łacińskiej, problemy Grupy Wyszehradzkiej, skutki „klątwy surowcowej” dla Azerbejdżanu, Kazachstanu oraz Rosji, konsekwencje brexitu dla budżetu Unii Europejskiej, możliwe scenariusze reform Europy w dobie kryzysu itd. Dużo miejsca poświęcono łańcuchom wartości – tej problematyki dotyczą aż trzy artykuły. W niniejszym tomie inspirację również może odnaleźć osoba zainteresowana problematyką różnic kulturowych w negocjacjach, handlu zagranicznego i pozycji konkurencyjnej Polski i Unii Europejskiej, dysproporcjami rozwojowymi, relacjami gospodarczymi Chin, przepływami bezpośrednich inwestycji zagranicznych, koncepcją globalnych dóbr publicznych, migracjami międzynarodowymi czy polityką regionalną, spójności i rolną Wspólnoty Europejskiej. Życzymy Czytelnikowi satysfakcji z lektury niniejszego tomu, licząc na przychylny odbiór i nawiązanie naukowego dyskursu. Wawrzyniec Michalczyk, Aleksandra Szpulak
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Gatunek
Ogólnopolski kwartalnik ukazujący się od 1956 roku. Prezentowane są w nim artykuły teoretyczne z zakresu szeroko pojętej pedagogiki oraz omówienie wyników badań, obejmujących funkcjonowanie jednostki w społeczeństwie. Publikowane materiały dotyczą różnych subdyscyplin pedagogiki, m.in. pedeutologii, andragogiki, historii wychowania, pedagogiki społecznej, dydaktyki, psychologii edukacji, filozofii edukacji, a także wychowania estetycznego. Autorami tekstów, pisanych w języku polskim lub angielskim, są wybitni polscy i zagraniczni specjaliści.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Książka
W koszyku
Polscy odkrywcy / Dariusz Grochal. - Kraków : Księgarnia Wydawnictwo Skrzat Stanisław Porębski, 2017. - [12] stron : ilustracje ; 19x20 cm.
(Klub Małego Patrioty)
Czy wiesz, że Polak jako pierwszy odkrył planety poza Układem Słonecznym? Sięgnij po ciekawostki, o których nie miałeś pojęcia! Poznaj polskich naukowców. Dowiedz się, jak przełomowe okazały się ich badania i obserwacje. Rozpocznij cudowną przygodę i wstąp do Klubu Małego Patrioty! Odkryj swoją Ojczyznę - jej symbole, bohaterskie czyny oraz wartościowe postaci z dziedziny nauki, kultury i historii. Poczuj radość z bycia Polakiem! [bonito.pl]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 91/Klub Małego Patrioty (1 egz.)
E-book
W koszyku
Pandemia COVID-19 jest ważnym doświadczeniem pokoleniowym. Kształtuje nasze poczucie czasu, zmienia podejście do pracy, nauki, medycyny, zdrowia, polityki, religii, a także metodologii i praktyki badań społecznych. W pewnym stopniu modyfikuje też sposób, w jaki postrzegamy problemy społeczne: niektóre z nich stały się na pewien czas mniej istotne, inne zyskały na znaczeniu, jeszcze inne podczas pandemii się pojawiły lub dopiero zdaliśmy sobie sprawę z ich istnienia. Na publikację składa się dziewięć tekstów naukowych. Większość z nich odnosi się do rzeczywistości pandemicznej oraz nowych sposobów konceptualizacji i doświadczania problemów społecznych, a także organizowania przeciwdziałania im po marcu 2020 roku. Książka ma charakter zarówno naukowo-poznawczy, jak i aplikacyjny. Jest adresowana do studentek i studentów (przede wszystkim socjologii, pracy socjalnej, pedagogiki społecznej, polityki społecznej, kryminologii, resocjalizacji), badaczek i badaczy, a także pracowniczek i pracowników instytucji publicznych i organizacji pozarządowych zajmujących się profesjonalnym wspieraniem osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Książka jest bardzo atrakcyjna pod względem analizowanej problematyki. Teoretyzowanie na temat problemów społecznych przybiera nietuzinkowy charakter, stanowiąc nowe podejście do ich rozumienia i definiowania. Teksty zawarte w opracowaniu są bardzo różnorodne. Ich autorzy/autorki reprezentują odmienne perspektywy badawcze oraz sposoby i formy komunikowania wyników badań. Różnorodność publikacji jest jej atutem i zachęca do wzbogacenia wiedzy tych, którzy są zainteresowani obrazem (post)pandemicznej rzeczywistości. Z recenzji prof. Jolanty Grotowskiej-Leder
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Poemat Lukrecjusza De rerum natura, w którym poeta przedstawia w języku łacińskim główne treści nauki epikurejskiej, pozostaje dla filologów klasycznych ciągle jeszcze niezbadanym do końca obszarem. Dla badacza, który zechce poświęcić mu swój czas i zainteresowanie, stanowi materiał do gruntownych i wielokierunkowych studiów. A przy tym dzieło De rerum natura okazuje się w lekturze niezwykle interesujące i bogate tematycznie. Obok nauki o treści fizycznej, zawiera rozważania, które przemawiają bezpośrednio do wrażliwości również współczesnego Czytelnika. Do tych rozważań można zaliczyć przede wszystkim wiersze, w których autor przedmiotem swego zainteresowania czyni szeroko pojętą naukę o moralności. Prezentowana publikacja jest pierwszą monografią, w której zostaje dokładnie omówiona ukazana przez Lukrecjusza nauka etyczna. Ponieważ analiza jest prowadzona w dwóch etapach, książka składa się z dwóch części. Pierwsza z nich jest poświęcona omówieniu miejsca i roli wywodów etycznych w strukturze kompozycyjnej dzieła Lukrecjusza O rzeczywistości oraz sposobów i form przejawiania się refleksji etycznej w poemacie, druga zaś skupia się na ukazaniu epikurejskiej drogi ku najwyższemu dobru oraz przedstawieniu charakteru tej wartości najwyższej, czyli epikurejskiego szczęścia. Przedstawiony wywód ma na celu wykazanie, że nauka etyczna jest nie tylko obecna w poemacie O rzeczywistości, ale że została w nim ujęta w sposób szeroki i możliwie pełny oraz odgrywa ona w nim istotną rolę i stanowi ważne, a nawet zasadnicze przesłanie dydaktyczne dzieła Lukrecjusza.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Ogólnopolski kwartalnik ukazujący się od 1956 roku. Prezentowane są w nim artykuły teoretyczne z zakresu szeroko pojętej pedagogiki oraz omówienia wyników badań, obejmujących funkcjonowanie jednostki w społeczeństwie. Publikowane materiały dotyczą różnych subdyscyplin pedagogiki, m.in. pedeutologii, andragogiki, historii wychowania, pedagogiki społecznej, dydaktyki, psychologii edukacji, filozofii edukacji, a także wychowania estetycznego. Autorami tekstów pisanych w języku polskim lub angielskim są wybitni polscy i zagraniczni specjaliści.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Gatunek
Dwadzieścia lat temu w wigilijny poranek zmarł nagle profesor dr hab. Andrzej Nadolski – wybitny mediewista, archeolog, bronioznawca. Był człowiekiem wyjątkowego formatu. Jego życiorys odzwierciedla skomplikowane dzieje minionych dziesięcioleci, a Jego spuścizna naukowa do dziś wpływa na kształt pasji naukowych kolejnych pokoleń badaczy. Urodził się w Krakowie 26 listopada 1921 r. w rodzinie kultywującej tradycje patriotyczne, doceniającej potrzebę znajomości rodzimej historii, kultury oraz przyrody. Kilka miesięcy przed wybuchem drugiej wojny światowej uzyskał maturę w Gimnazjum im. Księcia Józefa Poniatowskiego w Warszawie. Od stycznia 1942 r. walczył w oddziałach Armii Krajowej obwodu grójeckiego „Głuszec”. Zaraz po zakończeniu wojny, w 1945 r. rozpoczął studia archeologiczno-historyczne, początkowo na Uniwersytecie Jagiellońskim, następnie na Uniwersytecie Łódzkim. Tu w 1949 r. otrzymał tytuł magistra filozofii w zakresie prehistorii, a w 1951 r. stopień doktora na podstawie rozprawy Studia nad uzbrojeniem polskim w X, XI i XII wieku (Łódź 1954). Praca ta stała się fundamentalnym dziełem polskiej szkoły bronioznawstwa historycznego, które do dziś, mimo upływu już ponad pół wieku, w wielu aspektach zachowuje aktualność. W 1962 r. mianowany został profesorem nadzwyczajnym, w 1970 r. otrzymał nominację na profesora zwyczajnego. Pracę zawodową rozpoczął w 1946 r. w Zakładzie Prehistorii Uniwersytetu Łódzkiego. Na uczelni tej pełnił liczne funkcje, był. m.in. kierownikiem Katedry Archeologii, w latach 1965-1968 prorektorem, a następnie od 1968 do 1969 r. rektorem. Prowadził wykłady także i na innych uczelniach: w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych, w Katolickim Uniwersytecie Lubelskim i Uniwersytecie im. Mikołaja Kopernika w Toruniu. Jako „professeur associéé” wykładał w École des Hautes Études en Sciences Sociales w Paryżu. Równolegle do działań dydaktycznych od 1949 r. uczestniczył w pracach badawczych Kierownictwa Badań nad Początkami Państwa Polskiego, przekształconego conego w 1953 r. w Instytut Historii Kultury Materialnej Polskiej Akademii Nauk (obecnie: Instytut Archeologii i Etnologii PAN). Od 1961 r., aż do momentu przejścia na emeryturę w 1991 r. pełnił funkcję kierownika Zakładu Archeologii Polski Środkowej IHKM (dziś: Ośrodek Badań nad Dawnymi Technologiami IAE PAN). Profesor Andrzej Nadolski był autorem ponad dwustu publikacji, w tym kilkunastu książek; wieloletnim redaktorem naczelnym „Acta Archaeologica Lodziensia”, założycielem i redaktorem „Fasciculi Archaeologiae Historicae”, nauczycielem wielu archeologów, pod Jego kierunkiem powstało kilkadziesiąt prac magisterskich i 10 doktorskich, kierował badaniami archeologicznymi wielu stanowisk (m.in. grodzisko i kolegiata w Tumie pod Łęczycą, grodziska w Czermnie nad Huczwą i Spicymierzu nad Wartą, wieś średniowieczna w Drácy w Burgundii, pobojowisko grunwaldzkie). Był członkiem licznych polskich i zagranicznych towarzystw i komitetów naukowych. Uhonorowano go szeregiem odznaczeń: m.in. Złotym Krzyżem Zasługi, Krzyżem Komandorskim Orderu Odrodzenia Polski, Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polsk oraz Krzyżem Partyzanckim. Te podstawowe fakty biograficzne nie są w stanie oddać rozległych horyzontów Jego zainteresowań. Nieprzeciętna erudycja Andrzeja Nadolskiego w zakresie poznania kultury materialnej średniowiecza czy szeroko pojętej wojskowości, przejawiała się także w jego działalności popularyzatorskiej. Obok ogromnej wiedzy odznaczał się bowiem umiejętnością jasnego wywodu, zrozumiałego dla szerokich rzesz słuchaczy. Z wielką przyjemnością uczestniczył więc w pracach wystawienniczych, wygłaszał odczyty, współpracował nawet z twórcami filmowymi. By jednak suchość zwięzłych biogramów, w różnych miejscach publikowanych, wzbogacić barwami wielości pasji i różnorodności działań Profesora Andrzeja Nadolskiego w dwudziestą rocznicę śmierci grono Jego przyjaciół, kolegów, uczniów podjęło inicjatywę zorganizowania konferencji naukowej mu poświęconej.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Numer rozpoczyna się od rozważań teoretycznych dotyczących dwóch problemów: wybranych zagadnień metodologicznych z zakresu bezpieczeństwa i badań na tym polu oraz prawa gospodarczego wobec wyzwań współczesności (tekst w języku rosyjskim). Zeszyt zawiera także artykuły poświęcone m.in. modelom zarządzania i nadzoru nad jakością w kształceniu, dydaktyce i badaniach naukowych oraz pojęciu „Lexit” odnoszącemu się do brytyjskiej antyunijnej i pozalaburzystowskiej lewicy, która uczestniczyła w kampanii brexitowej w 2016 roku. Quality of education, didactics and research in higher education. „Lexit” – a non-Labour, anti-EU British left towards Brexit.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Książka stanowi propozycję socjologicznej analizy polskiej historiografii dziejów najnowszych, traktującą tworzenie historii Polski jako typ polityki publicznej. Na podstawie bogatego materiału empirycznego i korzystając z wielu metod badawczych, przede wszystkim socjologii pól Pierre’a Bourdieu, autor dowodzi, że polityka ta prowadzona była, choć nieco innymi metodami, zarówno w okresie Polski Ludowej, jak i po upadku komunizmu. W tym ujęciu badani przez niego historycy jawią się też jako współtwórcy tak rozumianej polityki historycznej, z konieczności uwikłani w procesy instrumentalizacji historii, które Valentin Behr bada w sposób systematyczny w kategoriach związków pomiędzy polami społecznymi. W pracy wskazano na liczne i czasem nieoczywiste elementy ciągłości „pola polskiej historiografii”, w tym stałe tendencje łączące okresy PRL i III RP. Autor proponuje perspektywę traktującą tworzenie historii Polski jako typ polityki publicznej. Studium stanowi istotny wkład do wiedzy o polskiej historiografii dziejów najnowszych, ale przede wszystkim do socjologii wiedzy i badań nad polską inteligencją. Autonomię historii najnowszej oraz zmieniające się historycznie polityczne ograniczenia, jakim podlega, zanalizowano na dwóch płaszczyznach: na poziomie prowadzonej przez władze państwowe polityki historycznej oraz samych badań historycznych. Pierwszy zakres dotyczy ograniczeń politycznych pochodzących z zewnątrz pola historii oraz sposobów, w jaki historycy się do nich dostosowują. Drugi zaś – politycznych ograniczeń istniejących wewnątrz pola, które przejawiają się intelektualnym zaangażowaniem historyków i odnoszą się również do rywalizacji właściwej polu akademickiemu. […] Oba te rodzaje napięć zmniejszają niezależność badań historycznych. W pracy podjęto próbę ukazania, w jaki sposób logika wewnętrznej rywalizacji na polu historii polega właśnie na pozycjonowaniu się wobec pochodzących z zewnątrz ograniczeń, […] mogą[cych] jednocześnie stać się zasobami dla aktorów, którzy je sobie przyswoją. (Ze Wstępu) Biorąc pod uwagę rozmach prezentowanego dzieła, stanowi ono bez wątpienia pionierskie, systematyczne badanie ewolucji pola wybranej nauki i jej elit, i będzie niezwykle ważnym punktem odniesienia dla wszystkich badaczy dziejów polskich elit i nauki polskiej, a jednocześnie niebywale istotnym łącznikiem pomiędzy badaniami krajowymi a międzynarodowymi. (Z przedmowy prof. Tomasza Zaryckiego) Publikacja na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 PL (CC BY 3.0 PL) (pełna treść wzorca dostępna pod adresem: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode). Książka Valentina Behra stanowi ciekawy i odmienny od dotychczasowych ujęć wkład do debaty nad polityką historyczną jako zjawiskiem. Umieszcza je poza zaangażowanymi ideowo i politycznie sporami historyków, znajdując inny kontekst – [analizując je] jako wyraz prowadzonych przez państwo polityk publicznych, ale także rozpatrując historyków jako aktorów istotnych w ich tworzeniu i wdrażaniu. (Z recenzji dr hab. Agnieszki Kolasy-Nowak) Historia polskiego środowiska historycznego badana była dotąd innymi metodami, niż zrobił to Valentin Behr. Podejście Behra do historiografii i historyków w powojennej Polsce nie było dotąd stosowane i w tym sensie jest nowatorskie i godne upowszechnienia. [...] Dodatkową zaletą książki Behra jest fakt, że charakteryzuje ją większa swoboda i klarowność interpretacji, która przynajmniej częściowo związana jest pewnie z faktem, że Behr nie był uczestnikiem opisywanego świata i gier w polu polskiej historiografii. (Z recenzji prof. Anny Sosnowskiej-Jordanovskiej) ********* Postwar Polish Historiography as a Battle Field. A Study in Sociology of Knowledge and Politics The book proposes a sociological analysis of Polish historiography of the contemporary period that treats the creation of Polish history as a type of public policy. Based on rich empirical material and using a number of research methods, most notably Pierre Bourdieu’s sociology of fields, the author argues that policy of this kind was pursued, albeit using somewhat different methods, both in the People’s Republic of Poland and after the fall of communism. In keeping with this approach, the historians he studies are also seen as co-creators of historical policy, inevitably entangled in processes of instrumentalizing history, which Valentin Behr systematically investigates in terms of interrelations between social fields. ********* Dr Valentin Behr (ORCID 0000-0001-6735-8793) – socjolog afiliowany w Centrum Badawczym SAGE (CNRS i Uniwersytet Strasburski). Uzyskał stopień doktora nauk politycznych na Uniwersytecie Strasburskim w 2017 roku. Były pracownik naukowy na Uniwersytecie Warszawskim (Instytut Studiów Społecznych im. Profesora Roberta Zajonca oraz Ośrodek Kultury Francuskiej i Studiów Frankofońskich). Jego główne zainteresowania badawcze obejmują politykę historyczną, socjologię wiedzy i idei oraz socjologię elit.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Problematyka artykułów składających się na niniejszy zeszyt koncentruje się głównie wokół zagadnień dotyczących rozwoju naukowego zarządzania w minionych wiekach, oceny przemian gospodarczych i społecznych w Polsce w ostatnim ćwierćwieczu, kultury bezpieczeństwa pracy i efektywności szkoleń pracowników z zakresu ergonomii i bhp, rozwoju nowych rodzajów turystyki w kraju i za granicą, znaczenia organizacji pozarządowych w rozwijaniu działalności turystycznej w jednostkach samorządu terytorialnego. W artykułach zaprezentowano również koncepcję oceny efektywności kontraktów menedżerskich w przedsiębiorstwach komunalnych, opisano technologie informatyczne wspomagające osoby z niepełnosprawnością ruchową w sterowaniu komputerem, w ostatnim artykule dokonano oceny przemian w zakresie warunków pracy i wypadkowości w polskich przedsiębiorstwach w latach 2011–2016, ze szczególnym uwzględnieniem wypadkowości kobiet.(...)
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Książka
W koszyku
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 91 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Odkrycia i wynalazki (1 egz.)
E-book
W koszyku
Forma i typ
Psychologia Społeczna nr 4(19)2011 Psychologia Społeczna jest kwartalnikiem, organem Polskiego Stowarzyszenia Psychologii Społecznej. Profil kwartalnika obejmuje problematykę szeroko rozumianej psychologii społecznej: obok eksperymentalnej ps, publikuje prace z pogranicza różnych dyscyplin traktujących o człowieku w środowisku społecznym, poczynając od socjologii i innych nauk społecznych, a kończąc na biologii, neuronauce i psychologii poznawczej. Czasopismo jest otwarte na polemiczne debaty między przedstawicielami różnych orientacji teoretycznych i metodologicznych o miejscu człowieka w środowisku społecznym.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
W polskim piśmiennictwie naukowym systematyczne przeglądy literatury są wciąż nową, nieznaną formą eksploracji wątków tematycznych. W światowej nauce odchodzi się od narracyjnych przeglądów literatury na rzecz analiz usystematyzowanych, replikowalnych i w rezultacie jasno ukazujących to, co warto badać, gdyż zawiera potencjalnie dużą wartość naukową. Książka jest jedną z nielicznych (a pierwszą, która przedstawia liczne przykłady zastosowania omawianej tematyki w naukach ekonomicznych, i to w tak szerokim ujęciu) na polskim rynku pracą obrazującą, na czym polega systematyczny przegląd literatury, w tym analiza bibliometryczna. Pokazuje, do czego takie przeglądy prowadzą: jak przekonująco (bo transparentnie, przy podaniu powtarzalnej metody) pozwalają wyłonić z naukowego gąszczu piśmienniczego te wątki, które warto badać przy wykorzystaniu określonych teorii i metod oraz jakie pytania lub hipotezy badawcze są warte dalszego dociekania. Książka jest adresowana do młodszych naukowców (doktorantów, doktorów) i osób aspirujących do zostania akademikami. Może być też pomocna w pisaniu prac magisterskich w częściach poświęconych przeglądowi literatury naukowej.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Część pierwsza (A-K) tomu trzeciego "Portretów Uczonych" zawiera eseje biograficzne poświęcone wybitnym postaciom, których najbardziej znacząca działalność naukowa i dydaktyczna przypadła po 1945 roku. Mowa będzie zatem o osobach stopniowo, ale konsekwentnie odtwarzających Uniwersytet po zniszczeniach wojennych oraz budujących jego pozycję społeczną i rangę naukową. Przedstawione w tomie trzecim "Portretów” grono 186 uczonych cechuje duże zróżnicowanie. Niektórzy z nich urodzili się jeszcze w XIX wieku, wyższe wykształcenie zdobyli w czasie I wojny światowej lub tuż po niej, kariery zawodowe rozpoczynali i kontynuowali w latach II Rzeczypospolitej, po II wojnie stając się środowiskowymi autorytetami. Inni decydowali się na emigrację, zrywając więzi z Uniwersytetem, ale zarazem odnosząc niekwestionowane sukcesy naukowe i utrzymując kontakty z krajem. Byli jednak i tacy, którzy właśnie wtedy, po wojnie, z zagranicy do kraju przyjechali. Skomplikowanie ludzkich losów spowodowało, że decyzja o przypisaniu konkretnej postaci do tomu drugiego lub trzeciego musiała mieć charakter arbitralny. Najliczniej na kartach niniejszego tomu są reprezentowani uczeni urodzeni pomiędzy wielkimi wojnami, ukształtowani w dwudziestoleciu i z takim zapleczem moralnym oraz intelektualnym funkcjonujący w powojennej rzeczywistości. Pojawiają się tu także osoby, których całe świadome życie, łącznie z intelektualną formacją, upłynęło w czasach PRL oraz w okresie po odzyskaniu przez Polskę pełnej suwerenności. Część tekstów powstała specjalnie na potrzeby Monumentów, wiele było pisanych przez bliskich współpracowników danego uczonego, niektóre są przedrukami wcześniejszych publikacji. Zamierzeniem redaktorów naukowych nie było stworzenie zbioru zwięzłych biogramów typu słownikowego, lecz przybliżenie zainteresowanym czytelnikom najwybitniejszych postaci środowiska uniwersyteckiego – stąd teksty zarówno eseistyczne czy wspomnieniowe, jak i bardziej naukowe, obudowane odnośnikami i przypisami. Przy każdym eseju zamieszczono także standardowy biogram encyklopedyczny. Trzy tomy "Portretów Uczonych" (podzielone na sześć części) zawierają teksty o wybitnych uczonych – profesorach Uniwersytetu Warszawskiego, których działalność naukowa, praca dydaktyczna i organizacyjna pozostały w pamięci szeroko pojmowanego środowiska naukowego. Bohaterowie esejów są związani ze wszystkimi dziedzinami nauki reprezentowanymi na Uniwersytecie Warszawskim: humanistycznymi, społecznymi, ścisłymi, przyrodniczymi, medycznymi i artystycznymi. Wybór nie był łatwy i wymagał wielu konsultacji. Warto zaznaczyć, że lista uczonych ograniczona jest do osób nieżyjących. ********* Dr hab. Waldemar Baraniewski – historyk sztuki, profesor w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego i na Wydziale Zarządzania Kulturą Wizualną Akademii Sztuk Pięknych. Prof. dr hab. Wojciech Tygielski – historyk czasów nowożytnych, profesor zwyczajny. Zajmuje się historią społeczną Polski i Europy w XVI–XVII wieku, kontaktami polsko-włoskimi oraz podróżami w okresie nowożytnym, a także dziejami dyplomacji. Przez wiele lat związany z Instytutem Historycznym Uniwersytetu Warszawskiego, gdzie uzyskał magisterium (1977), doktorat (1983), habilitację (1992) i tytuł profesora (2006). Wykładał też w Centrum Europejskim UW oraz w Akademii Teatralnej w Warszawie. Obecnie pracuje w Instytucie Historii Sztuki UW. Dyrektor Instytutu Polskiego w Rzymie oraz radca tamtejszej Ambasady RP (1993–1995); prodziekan Wydziału Historycznego ds. ogólnych (1999–2002), prorektor Uniwersytetu Warszawskiego ds. badań naukowych i współpracy z zagranicą (2002–2008). Członek redakcji rocznika „Odrodzenie i Reformacja w Polsce”, członek Komitetu redakcyjnego rocznika „Kronika Zamkowa”, wiceprzewodniczący Rady Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej, członek Rady Muzeum Historii Polski. W latach 2010–2012 oraz od 2014 roku członek Rady Narodowego Centrum Nauki. Przez 3 kadencje uczestniczył w pracach Rady Historyków (Rady ds. Numizmatycznych) przy Zarządzie NBP. Prof. dr hab. Andrzej Kajetan Wróblewski – fizyk i historyk fizyki, emerytowany profesor Uniwersytetu Warszawskiego, członek PAN i PAU, przewodniczący Rady Naukowej Instytutu Historii Nauki PAN, autor artykułów i książek z dziedziny fizyki i historii fizyki, m.in. "Prawda i mity w fizyce" (1981, 1987), "Historia fizyki od czasów najdawniejszych do współczesności" (2006).
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Gatunek
Od Redakcji Uwadze czytelnika proponujemy lekturę kolejnego tomu „Przeglądu Socjologicznego” o zróżnicowanej treści. Pierwszą część tomu poświęcamy problematyce przemian i sytuacji uniwersytetu, szerzej szkolnictwa wyższego. Problematyka ta jest żywo dyskutowana w środowisku akademickim. Poświęcamy jej artykuł A. Boczkowskiego, skoncentrowany na dylematach umasowienia i uzawodowienia studiów wyższych. Drugi tekst, autorstwa I. Wagner, omawia sytuację naukowców w warunkach przemian instytucjonalnych. Ponadto zaprosiliśmy do dyskusji kilkoro autorów. Ich wypowiedzi dotyczą tych aspektów funkcjonowania uniwersytetu, które ich zdaniem są ważne dla uczestników społecznego pola nauki. Publikujemy wypowiedzi B. Fatygi, J. Kulpińskiej, Ł. Sułkowskiego i T. Szawiela. Dyskusję chcemy kontynuować w następnych zeszytach Przeglądu. Zapraszamy do udziału. Na drugą część tomu składają się trzy artykuły o zróżnicowanej tematyce: I. Sadowski przedstawia interdyscyplinarny obszar teoretyczno-badawczy neoinstytucjonalizmu, M. Nowicka (w nawiązaniu do książki T. Zaryckiego) omawia problem postkolonialnej sytuacji Europy Środkowo-Wschodniej po transformacji ustrojowej, zaś K. Franczak prezentuje założenia tzw. analizy ramowania (framing analysis), perspektywy badawczej skupionej na schematach interpretacji stosowanych w przekazach medialnych oraz różnych odmianach działań zbiorowych. W tomie znajdziemy także recenzję publikacji poświęconej przemianom kulturowym. Zwracamy uwagę na wydarzenia środowiskowe, publikując relacje z dwóch konferencji: na temat socjologii literatury oraz o aktualnej sytuacji socjologii i socjologów.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Wznowienie biografii Marcelego Nenckiego, patrona Instytutu Biologii Doświadczalnej PAN, który w 2018 roku obchodzi 100-lecie swojego istnienia, a w 2017 roku świętował 170 rocznicę urodzin uczonego. Marceli Nencki, jeden z najwybitniejszych przyrodników polskich XIX wieku, zajmował się zagadnieniami na pograniczu chemii i medycyny, był autorem wielu prac m.in. z chemii fizjologicznej i bakteriologii, pracował na stanowisku profesora uniwersytetu w Bernie, a następnie sprawował funkcję kierownika Zakładu Chemii Instytutu Medycyny Doświadczalnej w Petersburgu. Zapisał się w historii nauki jako badacz biosyntezy kwasu moczowego, współodkrywca struktury hemu oraz podobieństw budowy chlorofilu i hemoglobiny. Autorka tej biografii Aniela Szwejcerowa była przez wiele lat pracownikiem, a następnie kierownikiem Biblioteki Instytutu Biologii Doświadczalnej PAN im. M. Nenckiego. Publikacja na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 PL (CC BY 3.0 PL) (pełna treść wzorca dostępna pod adresem: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode).
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Zarys historyczny kształtowania się dyscypliny naukowej oraz idee formułowane przez jej klasyków i najwybitniejszych przedstawicieli, problemy pogranicza i demarkacji, kwestie pojęciowe i korpus tematów zasadniczych oraz przegląd stosowanych metod badawczych składają się na konkretną dziedzinę wiedzy, w tym wypadku socjologię prawa. Ich prezentacji poświęcona jest ta książka. Socjologia prawa jest stosunkowo młodą dziedziną wiedzy. Do jej powstania i stopniowej instytucjonalizacji uniwersyteckiej przyczyniło się wiele nurtów i orientacji w samej socjologii i w zróżnicowanych — chciałoby się powiedzieć: od zawsze — naukach prawnych. Jako odrębna, samodzielna dyscyplina akademicka socjologia prawa liczy zaledwie kilka dziesięcioleci. Pierwsze uniwersyteckie katedry socjologii prawa zaczęły powstawać pod koniec lat dwudziestych i trzydziestych XX wieku. Ekspansja dyscypliny w skali międzynarodowej nastąpiła po drugiej wojnie światowej. Już w latach siedemdziesiątych socjologia prawa dysponowała znacznym zasobem refleksji teoretycznych i dużą liczbą badań empirycznych nad rolą i funkcjonowaniem prawa pozytywnego (państwowego) i prawa intuicyjnego w różnych układach społecznych.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
W numerze [Contents]: Wstęp [Introduction], s. 7–8; Jerzy Hausner: Tworzenie i rodzaje wiedzy społecznej [The development and types of social knowledge], s. 9–18; Jarosław Górniak: Badanie społeczeństwa z perspektywy podmiotu działającego [Analysis of society from the point of view of an acting subject], s. 19–32; Stanisław Mazur: Poznanie, wiedza i działanie społeczne w paradygmacie wielości [Cognition, knowledge and social action in the multiplicity paradigm], s. 33–42; Jan Hartman: Co po socjologii? [What will replace sociology? ], s. 43–52; Anna Giza: Społeczeństwo jako problem koordynacji: rola wiedzy w stanowieniu bytu społecznego [Society as a coordination problem: The role of knowledge in establishing social entities], s. 53–70; Bob Jessop: Social imaginaries, structuration, learning, and ‘collibration’: Their role and limitations in governing complexity, s. 71–84; Robert Delorme: Głęboka Kompleksowość a ujęcie krytyczności w wyjaśnianiu kompleksowości przez Morina i Le Moigne’a [Deep Complexity and the problem of criticality in Morin’s and Le Moigne’s accouts of complexity], s. 85–108; John L. Campbell, Owe K. Pedersen: Reżimy wiedzy: jak Stany Zjednoczone i Dania interpretowały kryzys stagflacji [Knowledge regimes: How America and Denmark made sense of the stagflation crisis], s. 109–124; Barbara Worek: Kiedy poznający podmiot jest działającą kobietą: przypadek badań feministycznych [When the cognitive subject is an active woman: The case of feminist studies], s. 125–136; Robert Chrabąszcz: Lingwistyka a współczesne paradygmaty nauki [Linguistics vs. the contemporary research paradigms], s. 137–146; Bartosz Józefowski: Evidence-based policy – nowa koncepcja dotykająca starych problemów [Evidence-based policy: A new approach to old problems], s. 147˜–152; Magdalena Jelonek: Niezamierzone efekty działań ludzkich, czyli o tym, czy może się udać reforma systemu szkolnictwa wyższego [Unintended effects of human action and reforms of the higher education system], s. 153–164; Marek Ćwiklicki: Tworzenie się wiedzy społecznej według teorii CRP [Social knowledge creation in the complex responsive processes theory ], s. 165–172; Miłowit Kuniński: Wyjaśnianie powstawania norm [Explaining the emergence of norms], s. 173–184; Jerzy Hausner: Tworzenie i rodzaje wiedzy społecznej – ciąg dalszy [The development and types of social knowledge – continued.], s. 185–194.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej